روز جهانی دختر، روز میراثی آسمانی گرامی باد

به گزارش ارانیوز، پاکی و سادگی معصومانه از زمان تولد در وجودش به ودیعه نهاده شده است. آنچنان زیبا به چشمان اطرافیان می نگرد که گویی دنیای در چشمانش نهفته هست. هدیه ای دوست داشتنی که خانه را روشن نموده و موجبات شادی پدر و مادر را فراهم می نماید. او همدم تنهایی پدر و مادر می شود، دوست و یار و در نهایت شریک زندگی و مادر می شود. چه رازی در پس چشمان پر مهرش نهفته است؟ فرشته مهربان و زیبایی که خلقت با وجودش کامل گشت. درست حدس زده اید مخاطب متن روز دنیای دختر، دختران شیرین زبانی هستند که با هر نگاه دل همه را به لرزه در می آورند و دنیا را شاد و زیبا می سازند. 11 اکتبر یا به عبارتی 19 مهر، روز دنیای دختر است. روز دختر، بهانه ای می شود که به آن ها نشان دهیم که بودنشان چه نعمت بزرگی است و نبودشان دنیای را غمگین و داغدار می نماید. این مقاله به شما نشان خواهد داد که روز دنیای دختر چه روزی است.

روز جهانی دختر، روز میراثی آسمانی گرامی باد

تاریخچه روز جهانی دختر

گرامیداشت روز جهانی دختر قدمت زیادی ندارد و از سال 2012 توسط سازمان ملل نامگذاری و به صورت رسمی شروع شده و هدف از این روز ایجاد فرصت های بیش تر اجتماعی، بهبود وضعیت تغذیه و سلامت دختران و برطرف نابرابری ها می باشد البته چند سال قبل از اینکه سازمان ملل روز دختر را رسماً مشخص و اعلام کند، برخی انجمن ها و فعالان اجتماعی در سراسر جهان برای اعلام رسمی چنین روزی کوشش زیادی به خرج داده بودند. سازمان ملل متحد در وب سایت خود صفحه ای را به این موضوع تخصیص داده که در آن اهداف، سیاست ها و برنامه های خود را در مورد این روز در آن تشریح می نماید. ایده نامگذاری روز دختر در سال 2003 بوجود آمده است. در کشور آلمان برای اولین بار در سال 2008 از طرف انجمن Plan International که در حقیقت یک سازمان بین المللی حمایت از بچه ها بوده، مطرح شد. در حال حاضر این سازمان در 50 کشور جهان بدون توجه به سیاست و مذهب در حال فعالیت می باشد. تا سال 2009 این روز جنبه رسمی نیافته بود. این روز از طرف انجمن Plan International به سازمان ملل متحد پیشنهاد شد که روز مشخصی را به عنوان روز جهانی دختر اعلام کنند که البته این مسئله تا 2011 به طول انجامید و در 19 دسامبر سال 2011 سازمان ملل بیان کرد که از چنین روزی رسما حمایت خواهد نمود تا بدین طریق مردم بدانند که روز جهانی دختر چه روزی است.

روز دختر در کشورها و فرهنگ های مختلف

روز دختر در کشور ما ایران به دلیل اینکه دین رایج است و اسلام بهای زیادی به مقام دختر می دهد، همه ساله برابر با اول ذی القعده و مصادف با سالروز تولد حضرت معصومه (س) است. روز دختر در ایران در رسانه های خبری و اجتماعی نیز بازتاب وسیعی دارد. سپندارمذگان در ایران باستان به عنوان یادبود روز دختر جشن گرفته می شد. در حقیقت سپندارمذ نام ایزدبانو یا الهه و نگهبان سرزمین سبز و نماد باروری است. این رسم یادگاری از زمان هخامنشیان بوده و نشانگر بها دادن ایران و ایرانی به مقام این فرشتگان زیبا و دوست داشتنی می باشد. چند کشور برای شناساندن بیش تر روز دختر مراسم های مختلف و متنوعی را برگزار می کنند که برخی از آن ها از طرف سازمان ملل نیز یاری هایی دریافت می کنند. برخی از این برنامه ها که در سال های اخیر برگزار شده ، شامل برگزاری کنسرت موسیقی در کشور هندوستان، گردهمایی های و مراسم دختران استرالیایی، برنامه فوتبال دختران کشور آفریقای جنوبی، تئاترهای مخصوص روز دختر در کشور انگلستان و برگزاری کمپین های زبان بدن و سلامت ذهنی برای دختران می گردد. یکی از آخرین برنامه های خاص روز دختر که به تازگی اجرا شده است، در سال 2016 میلادی بوده که طی آن در شهر لندن فستیوالی با شرکت مشاوران زن و حضور دختران در حال تحصیل برگزار گشت.

کلام پایانی

دختران بایستی از حق برخورداری از امنیت، سلامت، آموزش، زندگی سالم و مطلوب برخوردار باشند. دختران کنونی زنان فردا هستند که باید مادر شوند و به عنوان مادر ایفای نقش کنند و همچنین در عرصه اجتماع به عنوان عضوی از جامعه از تمامی حقوق برخوردار باشند. بالا بردن سطح سرمایه گذاری برای دختران به مناسبت 11 اکتبر یا 19 مهر باعث خواهد شد که این دختران در آینده به عنوان زنان که نیمی از جمعیت جامعه و جهان را تشکیل می دهند، بتوانند بیش از پیش از حقوق و آزادی های اساسی برخوردار باشند. بر طبق واقعیت های موجود و مطابق با آمار 11 اکتبر یا 19 مهر جمعیت زیادی از دختران در دوران دبستان و هدایت مجبور به ترک تحصیل شده و از حق آموزش محروم می شوند، همچنین تعداد زیادی از دختران از معضل سلامت و بهداشت رنج می برند و حق سلامت آنان در معرض نابودی قرار گرفته است. نامگذاری روزی بین المللی به اسم دختر در 11 اکتبر یا 19 مهر در جهت حمایت از آنان و ممانعت از خشونت، تبعیض و ازدواج اجباری اجرا شده است. به مناسبت 11 اکتبر یا 19 مهر باید بدانید که دختر هدیه ای خواستنی است که نباید به بهانه زیبایی و دختر بودن در خانه حبس گردد، کشته گردد یا مورد آزار و اذیت قرار گیرد. نامگذاری این روز یا به عبارتی 11 اکتبر یا 19 مهر علی رغم تمامی زشتی های این جهان در برابر دختران و ظلم و ستمی که در جای جای این کره خاکی بر آنان روا داشته می گردد، می تواند یاریی باشد تا آنان را از اسارت زشتی ها و بدی ها رهایی داده و آنان پا به پای پسران تحصیل کنند، کار کنند و مادران و همسرانی برازنده و عاقل باشند.

منبع: همگردی
انتشار: 29 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: eranews.ir شناسه مطلب: 140

به "روز جهانی دختر، روز میراثی آسمانی گرامی باد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روز جهانی دختر، روز میراثی آسمانی گرامی باد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید