خطاهای درمانی و مراقبتی، عامل آسیب دیدگی میلیون ها بیمار در سراسر دنیا

به گزارش ارانیوز، سازمان جهانی بهداشت گفت: سالانه دو میلیون و 600 هزار نفر بر اثر خطاهای درمانی - مراقبتی جان خود را از دست می دهند.

خطاهای درمانی و مراقبتی، عامل آسیب دیدگی میلیون ها بیمار در سراسر دنیا

به گزارش خبرنگاران، طبق آمار سازمان دنیای بهداشت (WHO) هر ساله میلیون ها بیمار در سراسر دنیا به دلیل خطاهای درمانی، مراقبتی و پزشکی آسیب می بینند که این عامل تنها در کشورهایی با میزان درآمد پایین و متوسط به فوت دو میلیون و 600 هزار نفر منجر می گردد.

بیشتر این مرگ و میرها قابل پیشگیری است. همچنین تاثیرات شخصی، اجتماعی و اقتصادیِ آسیب دیدگی بیماران به هدر رفتن تریلیون ها دلار در دنیا منجر می گردد.

آمارهای این سازمان حاکی از آن است که هر دقیقه پنج نفر در دنیا به دلیل خطاهای درمانی، مراقبتی جان خود را از دست می دهند. از هر 10 بیمار چهار نفر از آنان در حین دریافت خدمات اولیه و سرپایی درمانی، مراقبتی آسیب می بینند. مخرب ترین این خطاها به تشخیص بیماری، تجویز و مصرف دارو مرتبط می گردد. تنها خطاهای دارویی با هزینه ای 42 میلیارد دلاری در سال همراه است.

خطاهای پزشکی طی روند عمل های جراحی در بیش از 25 درصد بیماران با عوارضی همراه است که موجب می گردد سالانه یک میلیون بیمار در حین جراحی یا بلافاصله پس از آن جان خود را از دست بدهند.

سرمایه گذاری به منظور بهبود ایمنی بیمار می تواند صرفه جویی اقتصادی قابل توجهی به دنبال داشته باشد.هزینه پیشگیری نسبت به هزینه های درمانیِ ناشی از آسیب دیدگی، به مراتب کمتر است.

به گزارش سایت اطلاع رسانی سازمان دنیای بهداشت، قرار است این سازمان برای نخستین بار روز سه شنبه 17 سپتامبر امسال را روز دنیای ایمنی بیماران اعلام کند تا نظر دنیایان را به اهمیت این قبیل خطاها و ضرورت پیشگیری از آنها جلب نماید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: eranews.ir شناسه مطلب: 39

به "خطاهای درمانی و مراقبتی، عامل آسیب دیدگی میلیون ها بیمار در سراسر دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خطاهای درمانی و مراقبتی، عامل آسیب دیدگی میلیون ها بیمار در سراسر دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید