سامسونگ گلکسی A54؛ میان رده در حد پرچمدار

به گزارش ارانیوز، گلکسی A54 به عنوان یک میان رده خوش قیمت از سامسونگ می تواند تجربه ای در حد یک پرچمدار را در اختیار شما بگذارد.

سامسونگ گلکسی A54؛ میان رده در حد پرچمدار

با فرا رسیدن فصلی تازه برای بازار میان رده ها، سامسونگ به عنوان یکی از بازیگران اصلی این بازار با دستی پر وارد میدان رقابت شده است. نسل تازه میان رده های سامسونگ آمده تا کاستی های گذشته را جبران کند و رقبایش را به چالش بکشد. گلکسی A54 را می توان پرچمدار میان رده های سامسونگ تلقی کرد چرا که از هر جهت یکی از مجذوب کننده ترین گوشی های میان رده بازار محسوب می گردد.

فهرست مشخصات فنی گلکسی A54

نمایشگر 6.4 اینچی سوپر امولد با رزولوشن 1080 در 2340 پیکسل و نرخ رفرش 120 هرتزی

استاندارد IP67 برای مقاومت در برابر گرد و غبار و آب تا عمق 1 متر و به مدت 30 دقیقه

تراشه اکسینوس 1380 با قابلیت اتصال به شبکه 5G

6/8 گیگابایت حافظه رم

128/256 گیگابایت حافظه داخلی

سیستم عامل اندروید 13 به همراه رابط کاربری OneUI 5.1

دوربین اصلی سه گانه شامل دوربین عریض 50 مگاپیکسلی، دوربین فوق عریض 12 مگاپیکسلی و ماکروی 5 مگاپیکسلی

دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی

اسپیکر استریو

باتری 5000 میلی آمپر ساعتی با پشتیبانی از شارژ سریع 25 واتی

حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر از نوع اپتیکال

وزن 202 گرم

قیمت حدود 15 میلیون تومان برای مدل 8/128 گیگابایتی

طراحی و کیفیت ساخت

گلکسی A54 ظاهر کاملا آشنایی دارد و اگر پیگیر گوشی های سامسونگ باشید، می دانید که چندین گوشی دیگر با ظاهر مشابه این دستگاه از طریق کره ای ها معرفی شده اند. در واقع زبان طراحی گلکسی A54 همانیست که در گلکسی S23 و S23 پلاس دیده بودیم و با نسل های پیشین تفاوت ملموسی دارد. گلکسی A54 در چهار رنگ مشکی، سفید، سبز لیمویی و یاسی عرضه می گردد. دیجیاتو رنگ مشکی این گوشی را در اختیار دارد.

روی قاب پشتی گلکسی A54 نسبتا خلوت است و چیزی جز دوربین سه گانه، فلش LED و لوگوی سامسونگ به چشم نمی خورد. لنز دوربین های این گوشی به صورت جداگانه و با فاصله ای اندک از هم روی این قسمت جا خوش کرده اند. بیرون زدگی دوربین های این گوشی زیاد نیست و مشکل چندانی حین کار ایجاد نمی کند. این چینش دوربین ها را دقیقا در سری گلکسی S23 دیده بودیم. قاب پشتی گلکسی A54 کاملا تخت طراحی شده و هیچ انحنایی ندارد. این طراحی مجذوب کننده ارگونومی دستگاه را نیز بهبود بخشیده است؛ بنابراین حین کار کردن با گلکسی A54 احساس بهتری به کاربر القا می گردد و دستانتان زودتر به آن عادت می کند.

روی فریم گلکسی A54 همان موارد مرسوم یعنی دکمه های پاور و ولوم، پورت USB-C، اسپیکر استریو، اسلات سیم کارت و کارت حافظه (مشترک با جایگاه سیم کارت دوم) و میکروفون ها مستقر شده اند. سامسونگ در این نسل از میان رده هایش نیز جک هدفون را حذف کرده است. فریم این گوشی حالت مات دارد و احتمالا این سبک رنگ بندی فریم به مذاق کاربران بیشتری خوش بیاید. حسگر اثر انگشت اپتیکال گلکسی A54 زیر نمایشگر آن قرار گرفته که دسترسی راحتی دارد و سرعت آن در شناسایی انگشت کاربر نیز قابل قبول است.

روی قاب جلویی هم نمایشگری 6.4 اینچی با حاشیه های نسبتا ضخیم و حفره ای در بالای آن با میزبانی از دوربین سلفی دیده می گردد. این نمایشگر حدود 83 درصد از قاب جلویی را اشغال کرده که در برابر برخی رقبا زیاد نیست و سامسونگ می توانست حاشیه های اطراف نمایشگر را کاهش دهد. روند مذکور در برادر کوچک تر این گوشی یعنی گلکسی A34 بدتر هم می گردد و حتی با بریدگی قطره شکل در بالای نمایشگر روبرویم.

یکی از اصلی ترین بهبود های گلکسی A54 در مقایسه با نسل قبلی، به کیفیت ساخت آن بر می گردد. سامسونگ بالاخره قید استفاده از بدنه کاملا پلاستیکی را در این گوشی زده و در عوض شاهد استفاده از قاب پشتی شیشه ای در آن هستیم. قاب پشتی و نمایشگر این گلکسی از طریق شیشه گوریلا گلس 5 محافظت می شوند. شیشه براق پشت این گوشی به راحتی کثیف می گردد و باید دائما در حال تمیز کردن آن باشید. البته به خاطر پنل شیشه ای بهتر است قاب محافظ باکیفیتی را برای این گوشی تهیه کنید.

وزن گلکسی A54 به 202 گرم می رسد که این تقریبا 6 درصد از نسل قبلی بیشتر است و امکان دارد که این موضوع برای برخی کاربران کمی آزاردهنده به نظر برسد. احتمالا عامل اصلی افزایش وزن این گوشی با استفاده از قاب پشتی شیشه ای در ارتباط باشد. بهره مندی از استاندارد IP67 برای مقاومت در برابر گرد و غبار و آب تا عمق 1 متری و به مدت 30 دقیقه، یکی از متمایز ترین ویژگی های گلکسی A54 است.

نمایشگر

میان رده های سامسونگ همیشه عملکرد خوبی در بخش نمایشگر داشته اند و گلکسی A54 هم از این قاعده مستثنی نیست. این دستگاه که از نمایشگر 6.4 اینچی سوپر امولد بهره می برد، دارای رزولوشن 1080 در 2340 پیکسلی بوده و از نرخ رفرش 120 هرتزی و استاندارد +HDR10 هم پشتیبانی می کند. بر اساس اعلام سامسونگ، حدبیشتر روشنایی نمایشگر گلکسی A54 در حالت اتوماتیک به 1000 نیت می رسد. این رقم نشان از پیشرفت 25 درصدی در قسمت روشنایی نمایشگر دارد. با توجه به روشنایی بالای این نمایشگر می توانید به سادگی حتی زیر نور آفتاب تصویر را مشاهده کنید و نیازی به دقت چندانی برای دیدن آن نداشته باشید.

نمایشگر این گوشی از هر نظر عملکرد خوبی دارد و رنگ ها را نیز به صورت کاملا پویا نمایش می دهد. گلکسی A54 دو حالت نرخ رفرش 120 هرتزی و 60 هرتزی را در اختیار کاربران می گذارد تا بین نمایش روان تر محتوا و صرفه جویی در مصرف انرژی یکی را انتخاب کنید. پروفایل های رنگی Natural و Vivid هم در دسترس قرار دارند که در حالت اول تصاویر با رنگ های واقعی و در دومی نیز با رنگ های اشباع شده نمایش داده می شوند.

نرم افزار و رابط کاربری

گلکسی A54 به عنوان کننده تازه سامسونگ با اندروید 13 پیش فرض و پوسته اختصاصی OneUI 5.1 به دست کاربران می رسد. کره ای ها وعده ارائه 4 آپدیت اساسی اندروید و 5 سال پشتیبانی آپدیت امنیتی را برای این گوشی داده اند؛ در نتیجه می توان گفت که گلکسی A54 آپدیت اندروید 17 را هم دریافت خواهد کرد. این پشتیبانی طولانی مدت می تواند یکی از اصلی ترین رجحان های میان رده تازه سامسونگ نسبت به رقبایش از سایر برند ها باشد.

رابط کاربری OneUI 5.1 تغییر چندانی را نسبت به قبل تجربه نکرده و صرفا یک سری ویژگی تازه به گالری و اپ دوربین آن افزوده شده اند. برای شخصی سازی والپیپر، فونت ها و رینگتون ها نیز موارد بیشتری از طریق سامسونگ در اختیار کاربران قرار گرفته اند. سامسونگ در این نسخه روی بهبود تجربه کاربری نیز تمرکز کرده و در کل شاهد وجود باگ های کم تری هستیم. مالتی تسکینگ در این نسل از One UI هم بیش از پیش در اولویت واقع شده است تا بتوانید بهتر از اپ های مختلف به شکل همزمان استفاده کنید.

عملکرد سخت افزاری

گلکسی A54 با چیپست اختصاصی تازه سامسونگ به نام Exynos 1380 به دست مشتریان می رسد. این چیپ 5 نانومتری در واقع نسخه بهبود یافته همان چیپ Exynos 1280 است که در گلکسی A53 به کار رفته بود. پردازنده اگزینوس 1380 شامل 4 هسته قدرتمند 2.4 گیگاهرتزی Cortex-A78 در کنار 4 هسته کم مصرف 2.0 گیگاهرتزی Cortex-A55 می گردد. پردازنده گرافیکی Mali-G68 MP5 نیز این مجموعه را تکمیل می کند. دیجیاتو مدل 8/256 گیگابایتی این گوشی را در اختیار دارد.

برای محک زدن قدرت سخت افزاری گلکسی A54 و مقایسه امتیازات آن با سایر دستگاه های این رده قیمتی، به سراغ بنچمارک های آنتوتو، گیک بنچ، پی سی مارک و تری دی مارک رفتیم.

چیپ اکسینوس 1380 در گلکسی A54 پیشرفتی محسوس نسبت به قبل داشته است. بر اساس بررسی های دیجیاتو، این پیشرفت در بخش های مختلف به حدود 25 درصد عملکرد بهتر می انجامد. گلکسی A54 با رقیبی همچون پوکو X5 Pro که به چیپ اسنپدراگون 778G مجهز است، رقابتی تنگاتنگ دارد. در جدول زیر امتیازات کسب شده در بنچمارک ها از طریق گلکسی A54، گلکسی A53 و پوکو X5 Pro را مشاهده می کنید:

برای داشتن تجربه ای نزدیک تر به واقعیت از عملکرد گلکسی A54 بازی های کال آو دوتی موبایل، آسفالت 9 و گنشین ایمپکت را روی آن اجرا کردیم. نتایج به شرح زیر هستند:

کال آو دوتی موبایل: این بازی محبوب با حدبیشتر تنظیمات گرافیکی Very High و با نرخ 60 فریم بر ثانیه به اجرا در می آید. حین اجرای کال آودوتی موبایل روی گلکسی A54 با هیچ مسئله ای روبرو نشدیم و دستگاه نیز چندان گرم نشده بود.

آسفالت 9: هنوز این بازی به طور کامل با چیپ تازه سامسونگ سازگار نشده و با بالاترین تنظیمات گرافیکی موجود، شاهد اجرای آن با نرخ 30 فریم بر ثانیه هستیم. چنین مسئله ای را در گوشی های سری گلکسی S و آیفون ها در اوایل عرضه نیز دیده بودیم.

گنشین ایمپکت: این بازی گزینه مناسبی برای گوشی های میان رده محسوب نمی گردد، اما گلکسی A54 می تواند گنشین ایمپکت را با تنظیمات گرافیکی Low و نرخ فریم بین 30 تا 40 فریم بر ثانیه اجرا کند. البته در صحنه های مختلف این بازی شاهد افت فریم محسوس هستیم و دمای گوشی نیز تا حد زیادی بالا می رود.

گلکسی A54 از اسپیکر استریو بهره می برد. این مجموعه بلندگو ها عملکرد قابل قبولی از لحاظ بلندی و کیفیت صدا دارند. البته حین انجام تست ها تفاوت محرزی را بین بلندگو های این گوشی و گلکسی A53 احساس نکردیم. جنگجوی تازه سامسونگ از وای فای 6 و بلوتوث 5.3 پشتیبانی می کند. همچنین قابلیت اتصال به شبکه 5G در آن مهیاست.

دوربین

گلکسی A54 در بخش دوربین تفاوت فاحشی با نسل قبل خود ندارد؛ بلکه صرفا شاهد حذف دوربین عمق سنج و استفاده از دوربین 50 مگاپیکسلی به جای 64 مگاپیکسلی نسل قبلی هستیم. با توجه به این تفاوت های نه چندان محسوس، انتظار می رود که دوربین گلکسی A54 عملکردی مشابه با گلکسی A53 داشته باشد، اما آیا در واقعیت نیز چنین است؟ ابتدا مشخصات دوربین های گلکسی A54 را مرور می کنیم:

دوربین عریض 50 مگاپیکسلی با ضریب اف 1.8 و لرزشگیر اپتیکال

دوربین فوق عریض 12 مگاپیکسلی با ضریب اف 2.2

دوربین ماکروی 5 مگاپیکسلی

دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی با ضریب اف 2.2

قابلیت فیلم برداری 4K با نرخ 30 فریم بر ثانیه

حذف دوربین عمق سنج از این گوشی در مقایسه با نسل قبل را می توان اتفاق مثبتی قلمداد کرد که به زیبایی گوشی نیز کمک کرده است. دوربین ماکرو 5 مگاپیکسلی گلکسی A54 نیز عملکرد مطلوبی ندارد و به احتمال فراوان هیچ نقشی در تجربه عکاسی شما ایفا نخواهد کرد؛ بنابراین در ادامه کیفیت دوربین های عریض، فوق عریض و سلفی را بررسی می کنیم.

دوربین اصلی گلکسی A54 همان چیزیست که از یک میان رده خوب انتظار دارید. تصاویر این دوربین غلظت رنگ خوب، اما طبیعی دارند و جزئیات بالایی را به نمایش می گذارند. نرم افزار دوربین سامسونگ، کنتراست تصاویر را کمی بالاتر از سطح گوشی های شیائومی نگه می دارد و به همین دلیل ممکن است احساس کنید جزئیات بخش های تاریک تر و سایه ها را از دست داده اید. البته با بزرگ نمایی تصاویر می بینید که این موضوع صحیح نیست. همچنین پردازش عکس ها نیز در سطح طبیعی انجام می گردد و ممکن است کمی نویز در بخش هایی از عکس دیده گردد.

تصاویر دوربین اصلی گلکسی A54 در محیط نسبتا تاریک نیز کیفیت خوبی دارند و اگر کمی نور در محیط باشد، می توانید عکس خوبی را انتظار داشته باشید. رنگ ها در این تصاویر بسیار چشم نواز هستند و تعادل خوبی بین سطح جزئیات و کنتراست تصاویر برقرار است. جالب این که عکاسی شبانه در سه حالت معمول (Photo)، نایت مود اتوماتیک و نایت مود دستی تفاوت چندانی در کیفیت تصاویر ایجاد نمی کند.

دوربین فوق عریض در بیشتر گوشی های میان رده کیفیت بالایی ندارد و فقط در شرایطی باید از آن استفاده کنید که چاره دیگری نداشته باشید. این دوربین در گلکسی A54 نیز فقط در شرایط نوری مناسب عکس های قابل قبولی ثبت می کند، اما سطح جزئیات، به ویژه در گوشه های تصویر به هیچ وجه به پای دوربین اصلی نمی رسد. عکس های این دوربین در محیط تاریک شرایط مناسبی ندارند.

دوربین سلفی گلکسی A54 همان دوربین 32 مگاپیکسلی است که در نسل های قبل نیز به کار رفته و همچنان عکس های بسیار خوبی می گیرد. سطح جزئیات و بازه دینامیکی در این تصاویر کاملا قابل قبول هستند و رنگ چهره نیز در طبیعی ترین حالت ممکن ثبت می گردد.

باتری و شارژ

وظیفه انرژی بخشی به گلکسی A54 به باتری 5000 میلی آمپر-ساعتی محول شده است. با توجه به نرم افزار بهینه و سخت افزار کم مصرف، انتظار شارژدهی بالایی را از این گوشی داریم. بر اساس بررسی های دیجیاتو، اگر کاربر چندان پر مصرفی نباشید و در حد معمول از این گوشی استفاده کنید، احتمالا گلکسی A54 می تواند تا 1.5 روز شما را همراهی کند. کننده تازه سامسونگ توانست در تست باتری PCMark نیز حدود 11.5 ساعت دوام بیاورد که رقم بالاییست.

سامسونگ طبق روال گذشته از قرار دادن شارژر در جعبه گلکسی A54 خودداری کرده است. این گوشی از فناوری شارژ سریع 25 واتی پشتیبانی می کند و صد البته زحمت تهیه چنین شارژری را باید خودتان بکشید. این در حافهرست که رقبایی مانند پوکو X5 پرو و پوکو F4 با شارژر 67 واتی به دست مشتریان می رسند. در تست سرعت شارژ، گلکسی A54 در برابر رقبای خود از شیائومی حرفی برای گفتن ندارد. این گوشی در نیم ساعت اول بیش از 50 درصد شارژ می گردد. برای شارژ کامل این دستگاه نیز تقریبا یک ساعت کامل باید صبر کنید. با این حال اگر به سلامت باتری و عمر گوشی خود اهمیت می دهید، بهتر است به همین سرعت شارژ اکتفا کنید.

جمع بندی بررسی گلکسی A54

به سادگی می توان گفت که گوشی های میان رده امسال سامسونگ، از ارزش خرید بالاتری نسبت به نسل های گذشته برخوردارند. این محصولات حالا به تکامل رسیده اند و در بیشتر بخش ها حرف های زیادی برای گفتن دارند. این جملات در مورد گلکسی A54 بیشتر صدق می کنند؛ محصولی که در تمام بخش ها تعادل را رعایت کرده و در کنار آن، قیمتی معقول نیز دارد. این میان رده با نمایشگر سوپر امولد با کیفیت، کیفیت ساخت بالا، طراحی مجذوب کننده، پشتیبانی نرم افزاری طولانی مدت، عملکرد سخت افزاری قابل توجه و مجموعه دوربین نسبتا کاملی که دارد، می تواند تجربه ای در حد یک گوشی پرچمدار را در اختیار شما بگذارد. در واقع تنها ویژگی پرچمدار تازه سامسونگ یعنی گلکسی S23 که در گلکسی A54 دیده نمی گردد، قابلیت DeX است که برای بیشتر کاربران چندان اهمیتی ندارد.

اگر به یاد داشته باشید، در بررسی گلکسی A53 گفتیم که این دستگاه از ارزش خرید چندانی برخوردار نیست. با این حال گلکسی A54 کاستی های نسل گذشته را تا حد امکان جبران کرده است. اگر قصد خرید گوشی هوشمند با بودجه کم تر از 15 میلیون تومان دارید، بی شک گلکسی A54 یکی از گزینه های ارزشمند در این بازه محسوب می گردد. ما مدل 8/128 گیگابایتی این گوشی را پیشنهاد می کنیم که در زمان ضبط این ویدیو حدود 13 میلیون تومان قیمت داشت، اما در زمان انتشار این مطلب با افزایش قیمت قابل توجه، به حدود 15 میلیون تومان رسیده است. مدل 8/256 گیگابایتی گلکسی A54 با قیمت حدود 18 میلیون تومانی در حال حاضر پیشنهاد نمی گردد.

منبع: دیجیاتو

منبع: فرارو
انتشار: 15 مرداد 1402 بروزرسانی: 15 مرداد 1402 گردآورنده: eranews.ir شناسه مطلب: 1977

به "سامسونگ گلکسی A54؛ میان رده در حد پرچمدار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سامسونگ گلکسی A54؛ میان رده در حد پرچمدار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید