خبرنگاران چهار درصد از اعتبارات نفت و گاز کشور سهم لرستان است

به گزارش ارانیوز، خرم آباد - خبرنگاران - رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی لرستان گفت: چهار درصد از اعتبارات نفت و گاز کشور در لایحه بودجه 1400 با مبلغ 211 میلیارد و 900 میلیون تومان سهم لرستان است.

خبرنگاران چهار درصد از اعتبارات نفت و گاز کشور سهم لرستان است

به گزارش روز پنجشنبه خبرنگاران سمانه حسن پور در نشست مجازی با خبرنگاران گفت: در اعتبارات سال 1400 لرستان رشد خوبی دارد و خوشبختانه در هیچ یک از حوزه ها با کاهش اعتبارات روبرو نیستیم و سال آینده رویکردمان مدیریت منابع و اتمام طرح های نیمه تمام است.

وی افزود: در قوانین بودجه سنواتی مدل های اعتبار متوازن از امکانات کشور و اعتبارات دو سوم از سه درصد حاصل از فروش نفت و گاز مربوط به مناطق محروم وجود دارد که بین استان ها توزیع می گردد.

وی ادامه داد: همچنین سهم لرستان از اعتبارات توازن ملی استانی در لایحه 1400 یکهزار و 224 میلیارد تومان است که در مقایسه با سال 99 رشد بسیار خوبی داشته و رتبه نهم کشور را در این اعتبارات داریم.

حسن پور بیان نمود: حوزه فرهنگ و هنر سال 98 حدود 42 میلیارد و 500 میلیون تومان اعتبار داشت و سال جاری 46 میلیارد و 300 میلیون می باشد و طی 2 سال گذشته به کتابخانه مرکزی خرم آباد 9 میلیارد تومان اعتبار تزریق شده است.

وی افزود: همچنین اعتبارات حوزه بهداشت و درمان در لایحه سال 99 قبل از کرونا با رقم 15 میلیارد و 335 میلیون تومان تصویب شده بود که سال جاری از محل نفت و سرمایه استانی این رقم نسبت به رقم مشابه سال 99 برای سال 1400 حدود 180 درصد رشد داشته و از محل اعتبارات توازن نیز به حوزه بهداشت و درمان توجه ویژه ای می گردد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی لرستان گفت: بهسازی راستا قدیم خرم آباد - پلدختر از پروژه هایی بود که از سیل 98 دچار آسیب جدی شد و قبل از راستا چهار خطه های استان نیز اعتبار داشت که پس از سیل به دنبال اعتبارات خاص برای این پروژه هستیم و جهت اتمام آن بیش از یکهزار و 200 میلیارد تومان اعتبار احتیاج است که به همین دلیل کوشش می کنیم به یاری ماده 56 و یاری یکی از بانک های عامل این پروژه را به اتمام برسانیم.

حسن پور افزود: در راستای برنامه های جهش فراوری استان 206 پروژه به دبیرخانه رسید که براساس چارچوب های سازمان برنامه و بودجه کشور به 90 پروژه غربال و برای کشور ارسال شد که از این تعداد در نهایت 56 پروژه با 224 میلیارد تومان اعتبارات عمرانی، 53 میلیارد تومان یارانه تسهیلات و مابقی منابع به وسیله منابع داخلی بانک ها و سرمایه گذاری بخش خصوصی تصویب شد.

وی گفت: تا به امروز در مجموع برای 56 پروژه جهش فراوری استان 350 میلیارد تومان برای استان هزینه شده است و تا به امروز 9 پروژه از این تعداد به خاتمه رسیده است و تعداد محدودی از این پروژه ها ممکن است به دلیل عدم تمایل سرمایه گذار به خاتمه نرسند.

وی کرد: طی سال های اخیر با توجه به شرایط بحرانی اقتصادی کشور به دلیل تحریم های ظالمانه و سیل سال گذشته استان و اکنون نیز شیوع کرونا سبب شده در بعضی برنامه ها و منابع اعتباری تخصیص کمتر از 10 درصد نیز داشته باشیم و با توجه به تعداد پروژه های نیمه تمام استان این تخصیص کافی نیست به همین دلیل سال98 تصمیم گرفتیم به سمت اتمام پروژه های با پیشرفت فیزیکی بالا برویم و سال 1400 نیز همچین رویکردی خواهیم داشت.

حسن پور گفت: با توجه به پیگیری های اجرا شده از طرف مجموعه استان در سطوح مختلف دولت و نمایندگان مجلس در مراحل مختلف تهیه بودجه در سطح وزارتخانه ها و سازمان برنامه ریزی و بودجه کشور منجر به رشد 81.8 درصد اعتبارات استانی رتبه 11کشور، اعتبارات هزینه ای با رشد 66 درصد رتبه دهم و همچنین اعتبارات عمرانی پیوست یک 44 درصد رشد داشته ایم.

وی گفت: در لایحه 1400 حدود رشد اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای 18.2 درصد بود و استان لرستان در پیوست شماره یک 44 درصد رشد اعتبار داشته نشان دهنده رشد مناسبی است ولی به طور یقین این رشد اعتباری با توجه به تورم نمی تواند جوابگوی اتمام پروژه های نیمه تمام استان باشد به همین دلیل باید در شیوه های مختلف در راستا کسب اعتبارات بیشتر و تامین اقتصادی پروژه ها بتوانیم جهت اتمام پروژه های نیمه تمام استان اقدام کنیم.

وی ادامه داد: در لایحه سال جاری که سال 98 پیگیر ارقام آن بودیم رشد اعتبارات هزینه ای مناسبی بود و رتبه ششم اعتبارات کشور را داشتیم اما سراسر کشور با موضوع افزایش 50 درصدی حقوق کارکنان دولت در خاتمهی اسفند 98که بار اقتصادی آن در بودجه پیش بینی نشده بود روبرو شد و از محل صرفه جویی اعتبارات هزینه جاری دستگاه ها توسط سازمان برنامه ریزی و بودجه صادر شد.

حسن پور افزود: افزایش 50 درصدی حقوق کارکنان دولت در خاتمهی سال 98 همه استان های کشور را با کسری بودجه روبرو کرد و این رقم کسری در استان لرستان بیش از 80 میلیارد تومان است که خوشبختانه با پیگیری های اجرا شده برای جبران این کسری به استان ها، سازمان برنامه ریزی بودجه با انعقاد تفاهم نامه با سازمان امور اقتصادیاتی چنانچه تحقق درآمدها بالاتر از 95 درصد باشد کسری حقوق و تخصیص آن به استان ها ابلاغ می گردد.

وی گفت: با پیگیری های اجرا شده اعتبارات استان لرستان در بودجه 1400 رشد بسیار خوبی داردو در اعتبارات جاری 66 درصد رشد داشته ایم.

وی بیان نمود: اعتبارات عمرانی استان لرستان در سال 99 حدود 960 میلیاردتومان است که در مقایسه با سال گذشته 44 درصد رشد داشته همچنین 836 میلیارد تومان اعتبارات پروژه های ملی را داریم و جهت اعتبارات ردیف های متفرقه ای که تا به امروز 240 میلیارد تومان به استان ابلاغ و در بخش های زیرساختی برای حوزه های فرهنگی، زیربنایی و اقتصادی هزینه می گردد و بیشترین سهم مربوط به امور اقتصادی با 325 میلیارد تومان اختصاص دارد.

حسن پور گفت: اعتبارات عمرانی استان لرستان در سال 99 بین یکهزار و 78 پروژه ملی و استانی توزیع شده است که از این تعداد 69 پروژه ملی و هزار و 9 پروژه استانی است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی لرستان با اشاره به اتمام 27 طرح سفر هیات دولت در استان گفت: 15 طرح بیش از 70 درصد، پنج طرح بین 50 تا 70 درصد و هفت طرح کمتر از 50 درصد پیشرفت دارند.

حسن پور ادامه داد: دو طرح از ابتدای فعالیت لغو شد و مدیریت ارشد استان و همچنین سازمان مدیریت استان در حال پیگیری برای اخذ اعتبارات لازم برای پروژه های سفر هیات دولت به استان به خصوص پروژه های دارای پیشرفت فیزیکی بین 70 تا 99 درصد می باشد.

وی، توضیح داد: پیگیری اعتبار این پروژه ها که امکان اتمام آنها در سال 99 و یا اوایل 1400 وجود دارد، در دستور کار است.

منبع: ایرنا
انتشار: 6 اسفند 1399 بروزرسانی: 6 اسفند 1399 گردآورنده: eranews.ir شناسه مطلب: 1158

به "خبرنگاران چهار درصد از اعتبارات نفت و گاز کشور سهم لرستان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران چهار درصد از اعتبارات نفت و گاز کشور سهم لرستان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید