خبرنگاران آیا یخ روابط پاکستان و هند آب می گردد؟

به گزارش ارانیوز، اسلام آباد - خبرنگاران - پس از رایزنی های چند هفته گذشته ارتش های پاکستان و هند برای تنش زدایی در نوار مرزی مشترک و اعمال آتش بس که در دو سال اخیر بی سابقه است، اکنون شنیده ها از برنامه دهلی نو برای میزبانی از هیات پاکستانی تا یک هفته آینده حکایت دارد.

خبرنگاران آیا یخ روابط پاکستان و هند آب می گردد؟

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور دهلی ما را تجربه کنید.

به گزارش خبرنگاران، رسانه های پاکستانی روز سه شنبه اعلام کردند که اعضای کمیسیون آبی این کشور قرار است با همتایان هندی خود تا یک هفته دیگر در شهر دهلی نو ملاقات نمایند.

کارشناسان برنامه سفر هیات کمیسیون آب (اندس) پاکستان به هند را نشانه ای دیگر از ذوب شدن یخ روابط دو همسایه شبه قاره که در همه زمینه ها با یکدیگر در رقابت هستند، تلقی کردند.

براساس این گزارش ، هیات پاکستانی 23 و 24 مارس ماه جاری با اعضای کمیسیون آبی هند در دهلی نو ملاقات خواهد نمود.

نشست آینده مسوولان پاکستانی و هندی به میزبانی دهلی نو، تازه ترین گام در راستا تنش زدایی پس از تماس تلفنی فرماندهای عملیات نظامی دو کشور در 7 اسفندماه جاری به شمار می رود. روابط شنماینده دو کشور از دو سال پیش با تنش های شدیدی همراه شد به طوری که این اختلافات پاکستان و هند را تا آستانه یک جنگ تمام عیار برد.

ارتش پاکستان مدعی است که از سال 2003 زمانی که قرارداد آتش بس میان این کشور با هند امضا شد تا فوریه 2021 میلادی 13 هزار و 627 مرتبه آتش بس مرزی از سوی نیروهای هندی نقض شده است. در این مدت 310 نظامی و غیرنظامی پاکستانی کشته و دست کم بیش از 1600 نفر نیز زخمی شدند.

مناقشات دریایی و مسائل حق آبه پاکستان و هند نیز در کنار اختلافات ناتمام سیاسی و مرزی باعث شده تا بهبود روابط دو کشور هسته ای در منطقه بیشتر با مشکل روبرو گردد، با این حال پیشقدمی دو همسایه برای پرداختن به این اختلاف باعث می گردد تا راستا دیپلماسی میان آنان هموار گردد.

بر اساس پیمان رودخانه سند (ایندوس) که در سال 1960 (1339 شمسی) میان هند و پاکستان به امضا رسید، هند می تواند از آب رودخانه های شرقی (روی، بیس و سوتلج) استفاده کند در حالی که آب رودخانه های غربی (ایندوس، جهلم و چناب) به پاکستان می رسد.

منابع دیپلماتیک امروز (سه شنبه) به روزنامه پاکستانی اکسپرس تریبیون گفتند که پس از موفقیت دیپلماسی پشت پرده قرار شد تا یازدهمین نشست کمیسیون آبی دو کشور تا یک هفته دیگر در دهلی نو برگزار گردد.

آنان افزودند: رئیس کمیسیون آبی پاکستان و همچنین زاهد حفیظ چودری سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور از اعضای هیات پاکستانی در سفر به هند خواهد بود.

این نشست آخرین بار 2 سال پیش در شهر لاهور پاکستان برگزار شده بود و نشست بعدی آن به دلیل تشدید تنش ها میان دو کشور و همچنین شیوع ویروس کرونا به تاخیر افتاد.

تریبیون نوشت: ذوب شدن یخ روابط اسلام آباد و دهلی نو به عنوان یک تحول عظیم پس از 2 سال تنش بی سابقه بین دو همسایه مسلح به تسلیحات اتمی و حاصل دیپلماسی آرام میان پاکستان و هند تلقی می گردد.

تنش ها میان پاکستان و هند به عنوان رقیبان سنتی در شبه قاره از اسفندماه 97 با نبردهوایی دو کشور و تصمیم دهلی نو برای لغو امتیازات ویژه منطقه جامو و کشمیر و تصویب لایحه شهروندی در هند که اسلام آباد آن را مغایر با قوانین بین المللی و خطری برای تشدید بحران پناهجویان می داند، بالا گرفت.

منبع: ایرنا
انتشار: 11 فروردین 1400 بروزرسانی: 11 فروردین 1400 گردآورنده: eranews.ir شناسه مطلب: 1227

به "خبرنگاران آیا یخ روابط پاکستان و هند آب می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران آیا یخ روابط پاکستان و هند آب می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید