تهیه نقشه صخره های مرجانی دنیا توسط ناسا

به گزارش ارانیوز، ناسا اخیرا از دانشمندان درخواست نموده است تا به این سازمان در تهیه نقشه صخره های مرجانی دنیا یاری نمایند.

تهیه نقشه صخره های مرجانی دنیا توسط ناسا

به گزارش خبرنگاران و به نقل از گیزمگ، ناسا از دانشمندان خواسته است تا به این سازمان در شناسایی و طبقه بندی مرجان های دنیا یاری نمایند تا کارشناسان بتوانند بهتر درک نمایند که چگونه صخرههای مرجانی در حال تحول هستند و چگونه می توانند از انها محافظت کند تا آنها از بین نروند.

آب سنگ نواری یا صخره های مرجانی(Coral reef) از قدیمی ترین و غنی ترین اجتماع موجودات زنده بر روی زمین هستند. آب سنگ های مرجانی یکی از مهمترین، ظریف ترین و متنوع ترین اکوسیستم های آبی است که شکل گیری آن به زمان زیادی احتیاج دارد و نقش بسیار مهمی در سلامت محیط زیست و آب و هوای کره زمین دارند. مرجان هایی که صخره های مرجانی را تشکیل می دهند تنها در شرایط خاصی پرورش می یابد. آنها در آب گرم، شور و تمیز زندگی می نمایند. مرجانها همچنین تنها در آب های کم عمقی که نور خورشید بتواند به آنها برسد زندگی می نمایند.

آنچه کاربران احتیاج دارند دانلود برنامه NeMO-Net که اکنون تنها برای کاربران گوشی های دارای سیستم عامل آی.او.اس قابل بارگیری است و کاربران گوشی های دارای سیستم عامل اندروید نیز به زودی قادر به دانلود آن خواهند بود. این برنامه کاربران را به یک تور مجازی اعماق اقیانوس ها می برد و کار کاربران در آنجا شناسایی مرجان هایی است که مشاهده می نمایند.

محیط های زیر آب فراوری شده توسط رایانه، مبتنی بر داده هایی است که طی چند سال گذشته توسط مرکز تحقیقات ایمز(Ames Research Center) ناسا در کالیفرنیا جمع آوری شده است. این تیم در آنجا از دوربین هایی با لنز مایع(fluid-lensing cameras) برای نقشه برداری از اقیانوس با جزئیات بالا استفاده نموده است.

این دوربین ها در اصل برای دید زمینی ستاره هایی که دچار اعوجاج ناشی از جو نیستند، توسعه داده شده است. همچنین می توان از این دوربین ها برای تهیه نقشه بستر دریا به وسیله اعوجاج آب استفاده کرد. این دستگاه ها بر روی پهپادها نصب شده اند تا نقشه برداری انجام دهند و در نهایت نیز بر روی ماهواره ها نصب می شوند تا عملیات نظارت را انجام دهند.

با این حال هر اندازه که آنها پیشرفته هستند، این دوربین ها تمام تصاویر مربوط به مرجان هایی که در زیر اقیانوس هستند را نشان نمی دهند و این همان جایی است که افراد می توانند به ناسا یاری نمایند.

همه چیزهایی که توسط کاربران ارسال می گردد توسط ابر رایانه مرکز تحقیقات ایمز پردازش می گردد و به آن می آموزد که چگونه انواع مختلف مرجان را براساس داده های خام تشخیص دهد. بنابراین در نهایت قادر خواهد بود انواع مرجان ها را به تنهایی، حتی با داده های با کیفیت پایین، مشاهده کند. هرچه افراد بیشتری از برنامه NeMO-Net استفاده نمایند سیستم هوشمندتر می گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 14 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: eranews.ir شناسه مطلب: 629

به "تهیه نقشه صخره های مرجانی دنیا توسط ناسا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تهیه نقشه صخره های مرجانی دنیا توسط ناسا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید