تاخیر زوجین در فرزند آوری از ترس طلاق

به گزارش ارانیوز، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و رئیس موسسه مطالعات جمعیتی کشور با بیان اینکه ترس از طلاق در سال های اولیه ازدواج موجب تاخیر در فرزندآوری زوجین شده است گفت: زوجین برای اطمینان از شرایط پایدار زندگی مشترک خود و ترس از طلاق، موضوع فرزندآوری خود را به تاخیر می اندازند.

تاخیر زوجین در فرزند آوری از ترس طلاق

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا ، وبینار سلسله نشست های جامعه شناسی در حوزه توسعه اجتماعی با موضوع تغییرات اجتماعی و طلاق در ایران به همت دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان صبح امروز در ساختمان جوانان وزارت ورزش و جوانان برگزار گردید.

در این نشست که حدود 100 نفر از همکاران و کارشناسان ستادی و ادارات کل استانی ورزش و جوانان به وسیله وبینار حضور داشتند، رسول صادقی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و رئیس موسسه مطالعات جمعیتی کشور و دکتر امید علی احمدی جامعه شناس خانواده و استاد دانشگاه آزاد اسلامی به تبیین مباحث و سرفصل های تغییرات اجتماعی و طلاق در ایران پرداختند.

رسول صادقی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و رئیس موسسه مطالعات جمعیتی کشور در این نشست با تاکید بر خانواده به عنوان مهمترین نهاد اجتماعی اضافه نمود: نظام های اجتماعی و اخلاقی هر جامعه همواره در صدد حفظ و پایداری نهاد خانواده بوده اند که در ایران هم این مهم همواره مورد نظر بوده است.

وی ادامه داد: در ایران با شدت و ضعف هایی شاهد تغییرات خانواده هستیم که بخشی زیادی از این تغییرات اجتماعی هستند. سن ازدواج افزایش و دوام و پایداری ازدواج ها کاهش یافته است.

صادقی با بیان اینکه طلاق یک مسئله اجتماعی است اضافه نمود: در سال های اخیر هم ازدواج ها کاهش یافته و هم از طرفی طلاق ها زیاد شده است به طوری که طی سال های 1375 تا 1395 میزان طلاق ها 3 برابر شده است که بیشترین طلاق ها در 5 سال اول زندگی زوجین رقم خورده است.

وی گفت: هر چه به نسل های جدید نزدیک می شویم نرخ طلاق افزایش پیدا می نماید و این بدان معنا است که نسل های متفاوت تغییرات اجتماعی متفاوتی را موجب می شوند که این امر در همه کشورهای جهان رخ داده است.

این جامعه شناس و استاد دانشگاه گفت: طلاق در ایران ساختار جوان و زنانه دارد و بخش زیادی از زنان مطلقه مجرد می مانند.

او همچنین به تفاوت های استانی در موضوع طلاق اشاره نمود و گفت: در تهران، قم، کرمانشاه، خراسان رضوی، البرز و کردستان شاهد بیشترین طلاق ها و در استانهای سیستان و بلوچستان، یزد، سمنان، چهارمحال و بختیاری، ایلام و خراسان جنوبی کمترین طلاق ها را شاهد هستیم که این رقم ها و این تفاوت های استانی احتیاج به مطالعات و آنالیز های دقیق و کارشناسی و برنامه ریزی مناسب برای کنترل طلاق در استان های مختلف دارد.

دکتر صادقی عوامل مختلفی مثل تغییر نسل ها و مدرنیزه شدن، افزایش سواد و... از عوامل موثر بر طلاق نام برد و اضافه نمود: رویکرد های ساختاری و مدرنیزاسیون، رویکرد ارزشی و هیجانی و رویکرد متابولیسم جمعیتی و جایگزینی نسل های جدید 3 عامل کلان افزایش طلاق هستند که هر کدام شامل زیر شاخه های متعددی می شوند.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود بیکاری و ناامنی شغلی را یکی دیگر از مهمترین عوامل طلاق برشمرد و گفت: در ازدواج های خود انتخابی میزان طلاق بیشتر از ازدواج هایی است که با مشورت و انتخاب مشترک خانواده همراه می گردد. همچنین در ازدواج هایی که طبقات زوجین همسان هستند شاهد کاهش طلاق هستیم.

این استاد دانشگاه، برچسب مطلقه بودن، مزاحمت های اخلاقی برای زنان، دغدغه نگهداری از فرزندان، برهم خوردن مناسبات اجتماعی، عدم امکان ازدواج مجدد، مسائل اقتصادی و فقر اقتصادی به ویژه برای زنان را از جمله پیامدها و آسیب های طلاق دانست.

رسول صادقی در انتها با بیان اینکه ترس از طلاق در سال های اولیه ازدواج موجب تاخیر در فرزندآوری زوجین شده است گفت: زوجین برای اطمینان از شرایط پایدار زندگی مشترک خود و ترس از طلاق، موضوع فرزندآوری خود رابه تاخیر می اندازند که می طلبد برای همه این موضوعات موثر بر طلاق، برنامه ریزی دقیق و منطبق با واقعیات داشته باشیم.

همچنین در این نشست امید علی احمدی نیز با آنالیز وجوه مختلف افزایش طلاق در کشور گفت: باید پیش از اینکه طلاق را یک مسئله بدانیم آن را به عنوان واقعیت اجتماعی بپذیریم و در عین حال اقدامات ما سبب ایجاد شرایط بهتری در جامعه گردد.

وی با بیان اینکه طلاق ابعاد گوناگون دارد گفت: طلاق های عاطفی بیشتر از طلاق های حقوقی در کشور اتفاق می افتد.

علی احمدی همچنین شرایط کلان اقتصادی، شکسته شدن قبح طلاق، مدرنیته و ... را از علل افزایش طلاق برشمرد و گفت: عوامل مرتبط با شکل ازدواج شامل شیوه و مدت آشنایی، تفاوت های عینی و ذهنی زوجین، تفاوت های اخلاقی و عرفی زوجین و عوامل ناشی از محیط بیرونی می تواند بر افزایش طلاق تاثیر گذار باشد.

وی با بیان اینکه تصویری که در تلویزیون از ازدواج نشان داده شد بسیار سخیف بود گفت: این موضوع، ضعف فرهنگی خانواده ها را رقم زد.

دکتر علی احمدی در انتها گفت: باید برای کاهش طلاق پژوهش های مختلف را سامان داد و به فراتحلیلی رسید که در کدام گروههای اجتماعی طلاق بیشتر رخ می دهد و سپس امکانات، خدمات مختلف و یاری های اقتصادی که به این حوزه اختصاص داده شده است را به طرف این گروه ها و سنخ های اجتماعی در معرض مخاطرات سوق دهیم در غیر این صورت بودجه هایی که برای کاهش طلاق در نظر گرفته می گردد و صرف پیشگیری های عمومی می گردد، هرگز کفایت نمی نماید و به نتیجه نمی رسیم.

اعظم کریمی مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان در ابتدای این نشست با تاکید بر استفاده از فضای مجازی در دوران کرونا جهت مباحث آموزشی و نشست های تخصصی، گفت: استان ها می توانند موضوعات و احتیاجهای آموزشی خود را به ما اعلام نمایند تا ما با دعوت از اساتید مجرب دانشگاه در موضوعات مرتبط دانش خود را بالا ببریم و در برنامه ریزی های استانی و با استفاده از ظرفیت سازمان های مردم نهاد مرتبط در این زمینه ها برای کاهش طلاق و دیگر آسیب های اجتماعی برنامه ریزی های موثری انجام دهیم.

وی اضافه نمود: قصد داریم تا انتها سال این دوره ها و نشست های تخصصی را با حضور اساتید برجسته و ارائه مطالب به روز و کاربردی ادامه و به وسیله فضای مجازی برگزار کنیم.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 30 آذر 1399 بروزرسانی: 30 آذر 1399 گردآورنده: eranews.ir شناسه مطلب: 1030

به "تاخیر زوجین در فرزند آوری از ترس طلاق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاخیر زوجین در فرزند آوری از ترس طلاق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید