چگونه مک بوک را ریست فکتوری کنیم؟

به گزارش ارانیوز، آیا قصد دارید مک بوک خود را بفروشید؟ یا اینکه سیستم شما پر از برنامه ها و داده های مختلف شده و می خواهید آن را به حالت اولیه برگردانید؟ ریست فکتوری مک بوک چیزی است که به آن احتیاج دارید. در ادامه چگونگی انجام این کار را برای مک بوک های نو و مدل های قدیمی مبتنی بر پردازنده های اینتل آموزش می دهیم.

چگونه مک بوک را ریست فکتوری کنیم؟

احتیاجمندی ها (و نکاتی برای مک های قدیمی تر)

تمام مک هایی که از پردازنده های اپل سیلیکون بهره می برند، به همراه مک هایی که دارای چیپ امنیتی T2 هستند و حداقل از سیستم عامل macOS Monterey (نسخه 12) استفاده می نمایند، گزینه ای به نام Erase All Content and Settings در تنظیمات سیستم دارند. این گزینه به همان شیوه ای عمل می نماید که آیفون را به تنظیمات کارخانه بازنشانی می کنید و فرآیند را ساده تر می نماید.

اگر مک شما از پردازنده اینتل استفاده می نماید یا نسخه سیستم عامل شما قدیمی تر از Monterey است، باید مجموعه ای از مراحل پیچیده تر را برای ریست فکتوری انجام دهید. در ادامه شرح خواهیم داد که چگونه این کار را انجام دهید.

چگونه مک بوک با پردازنده های تازه را ریست فکتوری کنیم؟

اگر مک شما از پردازنده Apple Silicon یا چیپ امنیتی T2 استفاده می نماید و سیستم عامل macOS Monterey یا نسخه های تازهتر بر روی آن نصب است، می توانید به سرعت با استفاده از ابزار داخلی Erase Assistant آن را پاک سازی کنید. برای مشاهده نوع پردازنده و نسخه macOS، می توانید روی Apple > About This Mac کلیک کنید (هر پردازنده ای که M1 یا تازهتر باشد، Apple Silicon محسوب می گردد).

قبل از آغاز، حتماً از داده های خود بک آپ بگیرید، چه به وسیله Time Machine، iCloud، یا هر سرویس بک آپ دیگری. تمام داده ها در طی فرایند بازنشانی حذف خواهند شد و شما باید بعداً آن ها را بازیابی کنید. این موضوع برای همه حساب های کاربری دیگری که تنظیم نموده اید نیز صدق می نماید، زیرا همگی حذف خواهند شد. بعلاوه می توانید از Migration Assistant برای انتقال داده ها و تنظیمات خود به یک مک تازه بهره ببرید.

روش یافتن Erase Assistant کمی بسته به نسخه سیستم عامل شما فرق دارد. برای macOS Ventura، Sonoma، و Sequoia، روی آیکون Apple در نوار منو در گوشه بالا-چپ صفحه کلیک کنید، System Settings را انتخاب کنید و سپس به General > Transfer or Reset بروید.

گزینه Erase All Content and Settings را انتخاب کنید. پس از درخواست، رمز عبور خود را وارد کنید تا Erase Assistant اجرا گردد.

برای macOS Monterey، روی آیکون Apple کلیک نموده و System Preferences را انتخاب کنید. پنجره ای که ظاهر می گردد را نادیده بگیرید و دوباره به بالای صفحه نگاه کنید. به System Preferences > Erase All Content and Settings بروید و رمز عبور خود را وارد کنید.

با اجرای Erase Assistant، دقیقاً مشاهده خواهید کرد که چه مواردی در طول ریست فکتوری مک بوک حذف خواهند شد. به علاوه داده ها، برنامه ها و تنظیمات شما، از Apple ID خود خارج می شوید، اثر انگشت های Touch ID حذف می شوند، لوازم جانبی بلوتوث از دستگاه جدا می شوند و مک شما دیگر در سرویس Find My ظاهر نخواهد شد.

اگر مایل به ادامه هستید، روی Continue کلیک کنید. به دلایل امنیتی، از شما خواسته می گردد که رمز عبور Apple ID خود را وارد کنید که با این کار از سیستم خارج خواهید شد.

در این مرحله ممکن است از شما پرسیده گردد که آیا می خواهید از مک خود با استفاده از Time Machine بک آپ بگیرید. اگر قبلاً این کار را ننموده اید، حتماً انجام دهید، زیرا پس از پاک شدن داده ها، امکان بازیابی آن ها وجود نخواهد داشت. برای مرحله نهایی، از شما خواسته می گردد که تأیید کنید می خواهید ریست فکتوری را انجام دهید. برای ادامه، روی Erase All Content & Settings کلیک کنید.

پس از کلیک، مک شما ریستارت می گردد و نوار پیشرفتی نمایش داده می گردد که نشان می دهد تمام محتوا از روی دستگاه شما در حال حذف شدن است. پس از اتمام، از شما خواسته می گردد تا مک خود را دوباره تنظیم کنید. شما می توانید از ابتدا آغاز کنید، گویی که مک کاملاً تازهی است، یا آن را به شخص دیگری بدهید تا بعداً تنظیم کند.

چگونه مک بوک با پردازنده های قدیمی را ریست فکتوری کنیم؟

اگر از macOS Big Sur یا نسخه های قدیمی تر استفاده می کنید، یا اگر مک شما از پردازنده Apple Silicon استفاده نمی نماید و چیپ امنیتی T2 ندارد، باید مراحل پیچیده تری را برای ریست فکتوری و نصب مجدد macOS انجام دهید؛ به ویژه اگر قصد دارید مک خود را بفروشید یا به شخص دیگری بدهید. ابتدا، از فایل های خود با استفاده از Time Machine پشتیبان بگیرید و اطمینان حاصل کنید که پشتیبان گیری به درستی صورت گرفته است. اگر پشتیبان گیری نکنید، تمامی داده های موجود در مک خود را که قصد پاک سازی آن را دارید، از دست خواهید داد.

سپس باید از چندین حساب کاربری خارج شوید، که این موضوع به ویژه زمانی اهمیت دارد که مک خود را به شخص دیگری می سپارید. از iCloud در System Preferences > Apple ID > Overview > Sign Out خارج شوید. از iMessage در اپلیکیشن Messages با رفتن به Messages > Preferences > iMessage > Sign Out خارج شوید. اگر از نسخه پیش از Catalina macOS استفاده می کنید، از iTunes در Account > Authorizations > Deauthorize This Computer خارج شوید.

پس از انجام این مراحل، باید وارد Recovery Mode شوید. مک خود را خاموش کنید (Apple Menu > Shut Down)، سپس آن را دوباره روشن کنید و هنگامی که لوگوی اپل را روی صفحه دیدید، دکمه های Command+R را فشار دهید. در صورت احتیاج، رمز عبور Administrator را وارد کنید، سپس روی Disk Utility در منوی ظاهر شده کلیک کنید. در Disk Utility، Macintosh HD را از نوار کناری انتخاب کنید. اطمینان حاصل کنید که پشتیبان گیری نموده اید، سپس روی Erase در نوار ابزار کلیک کنید. با این کار، تمامی داده های موجود در درایو حذف خواهد شد.

بعد از اتمام فرآیند پاک سازی درایو، Disk Utility را با استفاده از منوی بالای صفحه ببندید و Reinstall macOS را از منوی Recovery انتخاب کنید، سپس دستورالعمل های روی صفحه را دنبال کنید.

اگر قصد دارید مک خود را به شخص دیگری بسپارید، در Setup Assistant دکمه Command+Q را فشار دهید و مک را خاموش کنید. هنگامی که دوباره دستگاه را روشن می کنید، دکمه های Option+Command+P+R را به مدت حدود 20 ثانیه نگه دارید. این کار NVRAM را ریست می نماید که تنظیمات کاربر را از یک نوع حافظه خاص در مک شما پاک می نماید. پس از آن، می توانید مک را دوباره تنظیم کنید یا با فشار دادن Command+Q مک را خاموش کنید و دستگاه آماده استفاده به وسیله مالک تازه است. پیروز باشید!

ریست فکتوری راهی عالی برای تازه کردن مک شما است و اگر قصد فروش آن را دارید، لازم است. هرچند که در مک های قدیمی تر باید چند مرحله بیشتر را طی کنید، اما خوشبختانه اپل این فرآیند را در تمامی دستگاه های تازهتر بسیار ساده تر نموده است. فقط به یاد داشته باشید که قبل از آغاز، از تمامی داده های ضروری خود بک آپ بگیرید. در نهایت باید خاطرنشان کنیم برای خرید مک بوک می توانید به سایت خبرنگاران سر بزنید.

منبع: HowToGeek

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 21 مرداد 1403 بروزرسانی: 21 مرداد 1403 گردآورنده: eranews.ir شناسه مطلب: 2018

به "چگونه مک بوک را ریست فکتوری کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه مک بوک را ریست فکتوری کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید