چوخا چیست و چه کاربردی در بین اقوام ایرانی دارد؟

به گزارش ارانیوز، هر منطقه در ایران، لباس محلی خاص و ویژه ای داشته که نشانه ای از سبک زندگی و فرهنگ مردم همان منطقه است. لباس محلی هر منطقه با منطقه دیگر تفاوت های زیادی دارد. جالب هست بدانید که چوخا نام بخشی از لباس محلی مردان در میان اقوام گوناگون ایرانی است. با ما در مقاله جالب چوخا چیست همراه شوید تا شما را از معنی چوخا و قیمت چوخا آگاه نماییم.

چوخا چیست و چه کاربردی در بین اقوام ایرانی دارد؟

آشنایی بیشتر با معنای چوخا

چوخا تکه ای از لباس محلی مردان ایرانی بوده که به آن بالاپوش مردانه هم گفته می شود. براساس مقاله چوخا چیست باید بدانید که چوخا دارای بافت خانگی از نخ پنبه یا نخ ابریشم بوده و بلندی آن تا زیر زانو می رسد. چوخا آستین، یقه و دکمه نداشته و مردان از آن بر روی لباسهای دیگر خود استفاده می نمایند. ممکن است در اینجای مقاله چوخا چیست این سوال برایتان بوجود آمده باشد که اصلا واژه چوخا به چه معنا بوده یا چرا به این جز از لباس محلی چوخا می گویند؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که چوخا در واقع ردای سفید پشمی بوده که در زمانهای گذشته راهبان مسیحی آن را بر تن میکردند.

علاوه بر آن، چوخا را به معنای نوعی بارانی نیز در نظر می گیرند. براساس مقاله چوخا چیست باید بدانید که در فرهنگ تعیین چوخا را جامه پشمی زبری تعبیر کرده که معمولا برزگران و چوپانان آن را بر تن می نمایند. در فرهنگ رشیدی نیز معنای چوخا جامه ای بدون آستین بوده که معمولا مسافران و درویشان از آن بهره می برند.

استفاده از چوخا در میان گیلانی ها

مردم گیلان یکی از اقوام ایرانی بوده که از چوخا بهره می برند. براساس مقاله چوخا چیست باید بدانید که در گیلان چوخا لباس کوه نشینان بشمار می آید و در گویش گیلکی به آن پشمه چوخا نیز گفته می شود. چوخا در هوای بارانی بوی بی مثالی داشته و در گیلان آن را از پشم خالص می بافند.

استفاده از چوخا در میان کردها

چوخه و رانک نام چوخای کردها بوده که معمولا آن را از کرک بز می بافند. براساس مقاله معنی چوخا باید بدانید که کردهای خراسان چوخا را معمولا در زمستان بر تن کرده و کردهای قوچان از چوخا در لباس محلی خود استفاده می نمایند. چوخایی که دامادها در قوچان بر تن کرده، از جنس پارچه ابریشم است و به آن الجه می گویند. براساس مقاله معنی چوخا باید بدانید که در دره گز نیز مردان چوخای ضخیمی بر تن کرده که از موی بز و پشم بافته شده است.

استفاده از چوخا در میان قشقایی ها

مردمان قشقایی نیز از چوخا بهره برده و آن را مانند بختیاری ها بر روی لباسهایشان می پوشند. براساس مقاله قیمت چوخا باید بدانید که این بالاپوش دو نوار قیطان داشته که به دنباله هایی ریشه دار سفت می شوند. معمولا چوخاهای مرغوب نخی و پشمی را از کویت، مکه و سرزمینهای حاشیه خلیج فارس می آورند. براساس مقاله قیمت چوخا باید بدانید که در دوره رضاخان پوشیدن لباسهای محلی ممنوع بود اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دوباره استفاده از لباسهای محلی رواج پیدا کرد.

استفاده از چوخا در میان بختیاری ها

از 1300 استفاده از چوخا در میان مردم بختیاری رایج شد. بختیاری ها در گذشته قبای سنتی بر تن میکردند، ولی امروزه یکی از اجزای اصلی لباس بختیاری ها چوخا بوده که مردان آن را می پوشند. این بخش از لباس محلی بختیاری جنس پشمی داشته و طرح آن راه راه های سیاه عمودی بر روی زمینه سفید است. براساس مقاله معنی چوخا باید بدانید که در دزفول و شوشتر هم می توانید چوخاهایی از جنس نخ را پیدا کرده که قیمت مناسبتری در قیاس با چوخاهای پشمی دارند.

یکی از ویژگی های جالب چوخا این بوده که آب باران به سختی در آن نفوذ می کند و در فصول گرم سال نیز میتوان از آن استفاده کرد. چوخای مرغوب را از روی بافت آن تشخیص می دهند بصورتیکه هر چه بافت ظریف تر باشد، آن چوخا مرغوب تر است. چوخا را در قالب ریز بافت و تار و پودهای ظریف بر روی دار می بافند. در مورد طرح سیاه و سفید چوخای بختیاری تفسیرهای مختلفی وجود داشته که نمیتوان بطور قاطع آنها را تایید کرد؛ براساس مقاله قیمت چوخا باید بدانید که عده ای آن را به کنگره های تخت جمشید منتسب می نمایند و عده ای دیگر معتقدند که این طرحها نشات گرفته از معماری چغازنبیل هستند.

منبع: همگردی
انتشار: 18 تیر 1401 بروزرسانی: 18 تیر 1401 گردآورنده: eranews.ir شناسه مطلب: 1786

به "چوخا چیست و چه کاربردی در بین اقوام ایرانی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چوخا چیست و چه کاربردی در بین اقوام ایرانی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید