نُووا؛ نخستین شهر پایدار در مریخ

به گزارش ارانیوز، نووا با واحد های مسکونی، دفاتر و فضای سبز خود در نیم کره شمالی مریخ قرار خواهد داشت. این شهر قرار است در کنار صخره ای عظیم احداث گردد تا ساکنان آن از فشار اتمسفر و تشعشعات محفوظ باشند.

نُووا؛ نخستین شهر پایدار در مریخ

گروهی از معماران از طرح احداث اولین شهر پایدار بر روی کره مریخ رونمایی کردند تا به این ترتیب بشر بیش از هر زمان دیگری به زندگی بر روی این سیاره نزدیک گردد.

در طراحی صورت گرفته قرار است پنج شهر به پایتختی نووا (Nüwa) بر روی کره مریخ ساخته گردد. این پنج شهر در مجموع یک میلیون نفر جمعیت خواهند داشت.

نووا با واحد های مسکونی، دفاتر و فضای سبز خود در نیم کره شمالی مریخ قرار خواهد داشت. این شهر قرار است در کنار صخره ای عظیم احداث گردد تا ساکنان آن از فشار اتمسفر و تشعشعات محفوظ باشند.

منبع تامین انرژی بر روی کره مریخ صفحات خورشیدی خواهد بود. این در حالی است که منبع اصلی تامین اکسیژن نیز گیاهان و درختان در نظر گرفته شده است. از سوی دیگر منابع غذایی شهر نیز قرار است تا 90 درصد از راه کشت و زرع تامین گردد.

سیاره مریخ تقریبا نصف کره زمین است. بشر برای سفر به مریخ احتمالا باید منتظر چند هفته ای گردد که در جریان آن هر دو سال یک بار فاصله این سیاره با کره زمین به حداقل می رسد. این بازه زمانی بهترین زمان برای سفر کوتاه به مریخ خواهد بود که شش ماه طول خواهد کشید.

با این حال شرایط سیاره مریخ برای حیات انسان چندان مناسب نیست. تشعشعات موجود در مریخ می تواند برای انسان مرگبار باشد و به همین دلیل زندگی جز در مناطق سرپوشیده ممکن نخواهد بود. از سوی دیگر فشار اتمسفر مریخ نیز برای حیات انسان مناسب نیست.

آلفردو مونز، بنیانگذار شرکت معماری آبیبو (ABIBOO) می گوید او و همکارانش برای طراحی شهر ها بر روی مریخ با دانشمندان بسیاری مشورت کردند تا به درک درستی از شرایط زندگی بر روی سیاره سرخ برسند. او می گوید: باید با چالش هایی که بسیار خاص مریخ هستند روبرو شویم. یکی از آن ها جاذبه است که تنها یک سوم جاذبه بر روی کره زمین است.

معماران در شرکت آبیبو طراحی شهر های مریخ را با توجه به آخرین داده های علمی انجام دادند. طرح شهر مریخی (The Mars city project) بخشی از کوشش های گروهی از دانشمندان در سطح دنیا در چهارچوب طرح جامعه مریخی (The Mars Society) است.

آلفردو مونز می گوید با آنالیز راه های زندگی پایدار و سازگار با محیط زیست در سیاره مریخ دریافته است که تا چه حد امکان تغییر عملکرد ها بر روی کره زمین وجود دارد.

آنالیز معماران در شرکت آبیبو نشان می دهد که امکان شروع کار ساخت و ساز شهر ها بر روی مریخ از سال 2054 میلادی وجود خواهد داشت. به این ترتیب اگر انسان بتواند از 33 سال دیگر ساخت این شهر ها را شروع کند امکان مهاجرت به مریخ و زندگی بر روی آن از سال 2100 یعنی 79 سال دیگر وجود خواهد داشت.

آلفردو مونز معتقد است که از نظر فنی امکان اجرای این جدول زمانی وجود دارد. او بیش از آنکه نگران جنبه فنی ساخت و ساز و شروع حیات بر روی مریخ باشد نگران اراده جامعه بین المللی برای چنین کاری است.

او می گوید: [آنچه زمانبر خواهد بود]حصول اطمینان از وجود عزم کافی و هماهنگی در جامعه بین المللی است. این فرایند باید با حضور بخش خصوصی، بخش دولتی، مناطق مختلف و فرهنگ های متفاوت پیش برود تا تنوع [بر روی مریخ]تضمین گردد.

منبع: یورونیوز

منبع: فرادید
انتشار: 7 خرداد 1400 بروزرسانی: 7 خرداد 1400 گردآورنده: eranews.ir شناسه مطلب: 1334

به "نُووا؛ نخستین شهر پایدار در مریخ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نُووا؛ نخستین شهر پایدار در مریخ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید