موزه کازا ویسنس؛ نخستین طراحی خانه به وسیله گائودی در بارسلون

به گزارش ارانیوز، کازا ویسنس، نخستین خانه ای است که به وسیله آنتونی گائودی، بزرگ ترین معمار دو قرن گذشته ساخته شده که به عنوان موزه برای عموم افتتاح می گردد. همراه خبرنگاران باشید.

موزه کازا ویسنس؛ نخستین طراحی خانه به وسیله گائودی در بارسلون

آنتونی گادی ای کُرنت (Antoni Gaudí i Cornet: 1926-1852)، یکی از معماران و طراحان برجسته و مشهور اهل کاتولانیا است که به عنوان بزرگ ترین معماران در 200 سال گذشته، معروفیتی دنیای را کسب نموده است. وی در تاراگونیا از استان کاتالونیا چشم به دنیا گگردد و در رشته معماری به تحصیل پرداخت.

از مهم ترین دلایل معروفیت و محبوبیت این معمار بارسلونی، استفاده وی از سبکی نو و ویژه است که در بین دیگر سبک ها، منحصربه فرد و غریب جلوه می نماید و می توان در تمامی آثاری که از گائودی در شهر بارسلون (شهر بارسلون مرکز استان بارسلونا در اسپانیا است)، برجای مانده است، مشاهده کرد.

تصویر آنتونی گائودی

کازا ویسنس (Casa Vicens)، نخستین خانه ای است که وی در 130 سال پیش طراحی نموده و برای ساخت آن، از این هنر نو و منحصربه فرد، بهره برده است. درواقع کازا ویسنس، خانه ای است تابستانی که در سال های 1883 میلادی تا 1885 میلادی، به درخواست مانوئل ویسنس (Manuel Vicents)، از صاحبان مشهور کارخانه آجر و کاشی ساخته شد.

آنتونی گائودی در آن روزگار، تنها 31 سال داشت و به تازگی فعالیت حرفه ای خود را آغاز نموده بود. وی در مدت زمانی که از دانشگده معماری بارسلونا، فارغ التحصیل شده بود، به انجام فعالیت و ساخت و ساز بناها به سبک پیشینیانش یا همان معماری سبک عصر ویکتوریا مشغول بود.

هرچند این مسئله مدت زمان زیادی طول نکشید و وی مدت کوتاهی پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه، آغاز به توسعه سبک خود که تا حدودی از سبک نئو مدَجَّن (Neo-Mudéjar: سبک معماری موروهای اسپانیا یا سبکی از معماری و تزئینات ایبریایی است که در قرون 12 تا 16 میلادی رواج داشت و به طور بسیار ملموسی از ذوق و فنون مراکش تاثیر گرفته است)، الگوبرداری شده بود، پرداخت. بعضی از ویژگی های این سبک نوین، همپوشانی توده های هندسی یا به بیانی ساده تر قرار دادن اجسام هندسی در کنار یکدیگر، استفاده از کاشی های سرامیکی، فلزکاری و تزئین بناها با استفاده از آجر است.

کازا ویسنس، اولین خانه طراحی شده به وسیله گائودی است که با استفاده از سبک هنر نو، ساخته شده است. در تمام این سال ها، این خانه قدیمی و منحصربه فرد، به عنوان محل اقامت افرادی استفاده می شد. تا اینکه در دهه 1920 میلادی، این عمارت به 3 آپارتمان جدا از هم تفکیک شد. این در حالی است که تنها کمی پس از این جداسازی، تنها یک خانواده آن هم به مدت یک قرن، در آن زندگی کردند.

در سال 2014، این خانه قدیمی را یکی از شرکت های خانوادگی برجسته و خصوصی در آندورا (Andorra) به نام مورابانس (MoraBanc)، خریداری کرد و مدت زمانی بالغ بر 2 سال، به بازسازی و بازسازی این عمارت قرن نوزدهمی، پرداخت. اکنون خبرها حاکی از آن است که این ساختمان که معماری جالب و تحسین برانگیزش توجه همگان را به خود جلب ساخته است، به عنوان یک موزه، افتتاح می گردد و مردم می توانند از آن بازدید نمایند.

مدیر اجرایی این پروژه بیان نمود که هدف از بازگشایی کازا ویسنس به عنوان خانه موزه، این است که بتوان نخستین خانه گائودی را که با سبکی نو و قابل توجه طراحی و ساخته شده است در معرض نمایش مردم قرار داد تا همگان بتوانند این سبک معماری و این اثر تاریخی ارزشمند را از نزدیک مشاهده نمایند؛

چرا که قطعا هدف گائودی از ساخت این نوع خانه، نشان دادن سبک معماری خاص و منحصر به فرد او است که بر این عمارت اجرا نموده است. بعلاوه وی با احداث این خانه، قدم بزرگی بر پیشرفت سبک هنر نو در بارسلون، برداشته است.

منبع: کجارو / amusingplanet.com
انتشار: 14 خرداد 1401 بروزرسانی: 14 خرداد 1401 گردآورنده: eranews.ir شناسه مطلب: 1755

به "موزه کازا ویسنس؛ نخستین طراحی خانه به وسیله گائودی در بارسلون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موزه کازا ویسنس؛ نخستین طراحی خانه به وسیله گائودی در بارسلون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید