ماجرای طرح مدیریت داده ها چیست؟ ، مجلس برای مردم خواب جدیدی دیده؟

به گزارش ارانیوز، به گزارش خبرنگاران، طرح ساماندهی فضای مجازی از دستور کار مجلس خارج شده اما گویی جمعی از نمایندگان طرح دیگری را به جریان انداخته اند. مصطفی طاهری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس می گوید این کمیسیون طرح مدیریت داده ها و اطلاعات ملی را در دست آنالیز دارد که با طرح ساماندهی فضای مجازی فرق دارد اما پیغام رسان های خارجی هم جزئی از این طرح است.

ماجرای طرح مدیریت داده ها چیست؟ ، مجلس برای مردم خواب جدیدی دیده؟

طرحی که نمایندگان از جزئیات و چگونگی اجرایی آن چندان صحبت ننموده اند و فقط می گویند درباره مدیریت داده های ملی است. 50 نفر از نمایندگان مجلس این طرح را امضا نموده اند و امروز هم در کمیسیون صنایع و معادن این طرح آنالیز می گردد.

مصطفی طاهری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این مورد به خبرنگاران می گوید: کمیسیون صنایع و معادن طرح مدیریت داده و اطلاعات ملی را در دست آنالیز دارد. این طرح درباره سامانه های مربوط به داده ها و اطلاعات کشور است. به طور مثال ثبت احوال اطاعات مربوط به کدملی ها، نیرو انتظامی آمار و معینات خودروها و بانک ها اطلاعات ملی مردم را دارند.

این نماینده مجلس در ادامه شرح این طرح می گوید: یک سامانه پایه داریم و تعدادی از سامانه هایی که در دستگاه های دولتی و غیردولتی وجود دارند. برای اینکه حکمرانی هوشمند و درست صورت گیرد، باید حکمرانی داده ها داشته باشیم. بر اساس تحلیل این داده ها حکمرانی صورت می گیرد. به طور مثال برای یارانه دادن بر اساس داده ها جامعه هدف معین گردد که به چه کسانی یارانه بدهیم و به چه کسانی ندهیم. برای دریافت مالیات، خوداظهاری آخرین گزینه باشد و از روی داده ها هوشمندانه معین گردد که مالیات چطور باید پیش برود.

این در حالی است که آذر 98 وزرات تعاون، کار رفاه اجتماعی با توجه اطلاعاتی که از خانوارها داشت 60 میلیون نفر را مشمول پرداخت یارانه معیشتی بنزین گفت. به عبارتی وزارت کار اطلاعات خانوارها را داشت و برخلاف آنچه طاهری می گوید جامعه هددف یارانه معین بوده.

این نماینده مجلس می گوید: طرح مدیریت داده ملی، داده های همه سامانه هایی که در کشور وجود دارد را با هم قابل تحلیل و تبادل داده ها را قانونمند می نماید.

طاهری و دیگر اعضای کمیسیون صنایع مجلس می گویند این طرحی است که در این کمیسیون پیشنهاد و آنالیز شده. اما پیگیری ها نشان می دهد این طرح حداقل از یکی دو سال قبل در دست آنالیز بوده و هدف آن بیشتر جمع آوری و یکپارچه کردن داده های مردم است تا یک بانک اطلاعاتی واحد ایجاد گردد و به هم وصل باشد.

استفاده از داده های پیغام رسان های خارجی

اما نکته قابل توجه این است که طاهری می گوید پیغام رسان های خارجی هم جز این طرح می گردد اما درباره چگونگی استفاده از داده های پیغام رسان های خارجی شرحی نمی دهد.

معین نیست که طرح یکپارچه سازی داده های ملی چگونه می تواند از داده های پیغام رسان های خارجی استفاده کند در حالی که سرورهای این پیغام رسان ها در ایران نیست.

از برآورد های دیگری که در این مورد طرح مطرح می گردد استفاده از اطلاعات بعضی پیغام رسان ها برای دریافت مالیات از اینفلوئنسرهاست. اواخر سال 99 بود که نمایندگان مجلس مصوبه ای داشتند که بر اساس آن درآمدهای کاربران دارای بیش از 500 هزار دنبال کننده رسانه های کاربر محور از محل تبلیغات مشمول مالیات بر درآمد خواهد بود.

هموارسازی جهت مالیات ستانی از مردم؟

فرهاد طهماسبی، عضو دیگر کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز با تائید گفته های طاهری می گوید: بحث پایش و رصد اطلاعات برای مالیات یکی از وجوه طرح یکپارچه سازی داده ها و اطلاعات ملی است.

لازم به ذکر است چندی پیش طرح مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس تصویب شد که بر این اساس این طرح دولت 40 درصد از سود فروش مسکن در سال اول را از فرد به عنوان مالیات بر عایدی سرمایه می گیرد. این مالیات برای خودرو، طلا و ارز 30 درصد است که مراتب در سال های بعد کمتر می گردد.

طهماسبی می گوید: طرح یکپارچه سازی مدیریت داده ها می تواند به طرح مالیات بر عایدی سرمایه یاری کند. آمار دقیق را در دست داشته باشیم تا بدانیم از چه کسانی باید مالیات گرفته گردد.

برایتان سوال است که طرح یکپارچه سازی داده های ملی چه ارتباطی با کمیسون صنایع و معادن مجلس دارد؟ طهماسبی می گوید: بحث مخابرات در حوزه کمیسیون صنایع و معادن است و این داده ها هم چون به صنعت مخابرات مربوط است کمیسیون صنایع این طرح را آنالیز می نماید.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 22 تیر 1400 بروزرسانی: 22 تیر 1400 گردآورنده: eranews.ir شناسه مطلب: 1404

به "ماجرای طرح مدیریت داده ها چیست؟ ، مجلس برای مردم خواب جدیدی دیده؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماجرای طرح مدیریت داده ها چیست؟ ، مجلس برای مردم خواب جدیدی دیده؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید