ماجرای ابن سینا و همسر فراری خلیفه در خاطرات ابوعبید جوزجانی

به گزارش ارانیوز، چاپ شانزدهم کتاب راه اصفهان نوشته ژیلبر سینوئه و ترجمه عبدالرضا هوشنگ مهدوی منتشر شد. این کتاب زندگینامه داستانی ابن سینا در دوره شهرتش است.

ماجرای ابن سینا و همسر فراری خلیفه در خاطرات ابوعبید جوزجانی

به گزارش خبرنگاران به نقل از مهر، نشر قطره شانزدهمین چاپ کتاب راه اصفهان: سرگذشت ابن سینا نوشته ژیلبر سینوئه و ترجمه عبدالرضا هوشنگ مهدوی را با شمارگان 200 نسخه، 514 صفحه و بهای 85 هزار تومان منتشر کرد. چاپ پیشین (پانزدهم) این کتاب بهار سال 98 با شمارگان چهارصد نسخه و بهای 65 هزار تومان در دسترس مخاطبان قرار گرفته بود. نخستین چاپ این ترجمه در نشر قطره به سال 1385 با شمارگان هزار و 100 نسخه و بهای پنج هزار و 500 تومان منتشر شده بود. پیش از نشر قطره انتشارات گفتار تا پنج نوبت ترجمه عبدالرضا هوشنگ مهدوی از راه اصفهان را منتشر نموده بود.

راه اصفهان به نوعی دفتر خاطرات است که بر اساس یک نسخه خطی اصیل به زبان عربی، نوشته شده و آن نسخه خطی به قلم ابوعبید جوزجانی است. جوزجانی مشهورترین و نزدیک ترین شاگرد ابن سینا بود و بیش از دو دهه او را در سفر و حضر همراهی کرد. این کتاب روایتی داستانی است از دنیا درهم و برهم و آشفته ای که در آن یکی از نوابغ تاریخ و مغزهای متفکر دنیا اندیشه قدم به عرصه هستی می گذارد و آثاری را می آفریند که در غرب و شرق تأثیر می گذارد و در تاریخ جاودانه می گردد. مترجم کتاب مقدمه مختصر، اما مفید و کاملی درباره شرایط دنیا اسلام و ایران هنگام ظهور ابن سینا نوشته است.

روایت کتاب از دوران شهرت ابن سینا و زمانی که قدرت ذهنی و گستردگی دانشش به همه اثبات شده شروع می گردد. اما همین دانش و سیر اتفاقات سیاسی و البته حماقت فرمانروایان باعث آوارگی این شخصیت برجسته علمی شده اند. سینوئه به خوبی دوست داری دانش و همچنین قدرت طبابت ابن سینا را به تصویر کشیده است. در دل روایت اصلی خرده روایت هایی از بعضی درمان های مشهور ابن سینا و همچنین مسائل و مصائبش در دوران وزارت نقل شده است.

یکی از این روایت ها که به داستان اصلی اشافه شده، روایت دختری به یاسمین کنیز فراری خلیفه بغداد است که عاشق ابن سینا می گردد و همراهش می رود، اما در نهایت خلیفه او را می یابد و از ابن سینا جدا می نماید. در نهایت نیز یاسمین در سفر بعدی ابن سینا فوت می نماید.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 17 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: eranews.ir شناسه مطلب: 699

به "ماجرای ابن سینا و همسر فراری خلیفه در خاطرات ابوعبید جوزجانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماجرای ابن سینا و همسر فراری خلیفه در خاطرات ابوعبید جوزجانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید