انتها روابط توریستی ایران و صربستان چه شد؟

به گزارش ارانیوز، سفیر جمهوری صربستان در ایران گفت: روابط توریستی ایران و صربستان متوقف نشده است.

انتها روابط توریستی ایران و صربستان چه شد؟

ایسنا: اواخر تابستان سال 1396 دولت صربستان اعلام نمود: به انگیزه تقویت صنعت گردشگری در این کشور و توسعه بازار غیر اروپایی، شهروندان ایرانی را از دریافت ویزا معاف می نماید. صربستان نخستین کشور اروپایی بود که دروازه های خود را به روی ایرانی هایی که همیشه برای سفر به اروپا با چالش ویزا روبه رو بوده اند، گگردد. اما یک سال بعد، نبوشا استفانویچ، وزیر کشور صربستان در مجلس این کشور گزارش کرد که تعدادی از ایرانی ها از شرایط معافیت از ویزا سوء استفاده می نمایند. بعد از آن دولت صربستان رسما اعلام نمود که معافیت ویزا را برای شهروندان ایرانی، لغو نموده و دوباره قانون ویزا را برقرار می نماید.

ایرانی ها تا آن زمان می توانستند 30 روز در صربستان بدون ویزا، مشروط به داشتن رزرو هتل، بلیت بازگشت و پول کافی، سفر نمایند. وزیر گردشگری صربستان که در سیاست گذاری رژیم لغو ویزا با ایران نقش اثرگذاری داشت، گفته بود: در هفت ماه اول سال 2018 (همزمان با شروع سیاست لغو ویزا) حدود 15 هزار و 855 ایرانی به صربستان سفر نموده بودند که بیش از یک هزار و 500 نفر از این افراد در صربستان درخواست پناهندگی داده اند.

صربستان دلیل بازگرداندن ویزا را سفر بی بازگشت مسافران ایرانی و استفاده از گذرنامه های جعلی اعلام نموده بود. وزیر گردشگری صربستان گفته بود: از ما به دلیل لغو ویزا انتقاد می نمایند، چون برخی ها از لغو ویزا سوء استفاده نموده اند. البته که ایرانی ها مهمانان خوبی هستند و خیلی خوب هم پول خرج می نمایند.

دراگان تودوروویچ، سفیر جمهوری صربستان در ایران با گذشت یک سال از بازگشت شرط ویزا برای سفر به این کشور، درباره روابط توریستی ایران و صربستان، به ایسنا گفت: ویزا مساله مهمی است اما لغو معافیت آن برای شهروندان ایرانی، باعث نشد روابط توریستی دو کشور متوقف گردد. حتی به تازگی گروه بزرگی از صربستان به ایران سفر نموده و پرواز مستقیم همچنان بین دو کشور برقرار است.

او حتی نگرش های حاکم، تحریم های سیاسی و فشارهای آمریکا را مانعی برای تدوام دوستی دو کشور ندانست و توضیح داد: هیچ مسئله ای بین ایران و صربستان وجود ندارد، ما دو کشور دوست هستیم و این خیلی مهم است.

وی به سفر هیاتی از بخش گردشگری این کشور برای شرکت در سمینار گردشگری سلامت ایران اشاره نمود و با بیان این که ایران برای صربستان مهم است، اظهار کرد: ما همچنان به راه های جذب و افزایش شمار توریست های ایرانی به ویژه در حوزه گردشگری سلامت فکر می کنیم.

تودوروویچ، آمار دقیقی از سفر صرب ها و یا ایرانی ها در یک سال گذشته و پس از لغو معافیت ویزا ندارد، اما گفت: وقتی بین دو کشور ویزا لغو شد، سفر ایرانی ها بیشتر شده بود اما حالا کمتر شده و این طبیعی است. ایرانی ها بیشتر به گرجستان و ترکیه می روند، چون برای سفر به این کشورها ویزا احتیاج ندارند.

سفیر صربستان در ایران، بهترین روش برای سفر به این کشور را اقدام به وسیله آژانس های توریستی معتبر در ایران که با آژانسی در صربستان تعامل و همکاری دارد، دانست و اضافه نمود: این، مطمئن ترین و سریع ترین روش برای دریافت ویزا و جواز سفر به صربستان است و مسئله ای هم پیش نخواهد آمد.

وی درباره درخواست های رد شده برای سفر به صربستان، شرح داد: اگر برای سفر به وسیله آژانس معتبر اقدام گردد ویزا ریجکت نخواهد شد و مسئله ای هم پیش نخواهد آمد، ولی اگر سفر شخصی انجام گردد و مدارک کامل نباشد احتمال ریجکت شدن ویزا و درخواست وجود دارد.

تودوروویچ درباره وضعیت سفر اتباع کشورش به ایران نیز گفت: می دانم گروه های گردشگری از صربستان به ایران سفر می نمایند، همین اواخر هم گروه بزرگی آمده بود که آمار دقیق این سفرها در اختیار سفارت ایران در صربستان است.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 17 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: eranews.ir شناسه مطلب: 180

به "انتها روابط توریستی ایران و صربستان چه شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتها روابط توریستی ایران و صربستان چه شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید