سامان دهی جهت دسترسی قلعه تاریخی ضحاک هشترود

به گزارش ارانیوز، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از سامان دهی راستا دسترسی قلعه تاریخی ضحاک هشترود خبر داد.

سامان دهی جهت دسترسی قلعه تاریخی ضحاک هشترود

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، استان آذربایجان شرقی سرزمین قلعه ها است و در اغلب شهرستان های آن قلعه های متفاوتی وجود دارد. این قلعه ها که به صورت پراکنده در مناطق مختلف وجود دارند برخی دارای موقعیت کوهستانی برخی نیز در درون دهکده ها یا شهرها ساخته شده اند. قلعه هایی که در مناطق کوهستانی و صعب العبور ساخته می شوند یا کارکرد نظامی دارند و یا به قصد امنیتی شکل گرفته اند.

قلعه ضحاک در شهرستان هشترود نیز یکی از قلعه هایی است که در منطقه ای کوهستانی و صخره ای ساخته شده است که شواهد نشان می دهد به احتمال زیاد دژی نظامی بوده است.

این قلعه که با نام محلی نارین قالا نیز شناخته می شود، در 16 کیلومتری جنوب شرق شهرستان هشترود قرار گرفته که آن را طبق بناهای بازمانده متعلق به خاتمه دوره اشکانی و ساسانی می دانند که برخی براین عقیده اند که بنا کارکرد نظامی داشته است.

مرتضی آبدار مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه این قلعه یکی از مقاصد مهم گردشگری استان به شمار می رود، اظهار کرد: قلعه ضحاک پس از قلعه بابک یکی از پر بازدید ترین قلعه های موجود در استان است که همواره از استقبال چشمگیر گردشگران برخوردار بوده، به طوریکه در ایام نوروز سال گذشته شاهد بازید 11 هزار گردشگر از این مکان تاریخی بودیم.

آبدار افزود: با توجه به لزوم ساماندهی این منطقه در راستای ایجاد رفاه برای گردشگران در جهت دسترسی به این قلعه، پروژه ساماندهی این منطقه با اعتباری به میزان 300 میلیون تومان با احداث پیاده رو با سنگ لاشه محلی در مساحت 1800 متر مربع، دیوار حایل برای جلو گیری از ریزش خاک و رسوبات به جهت پیاده رو در طول 200 متر به عرض 2 متر و پله عابر پیاده در جهتهای با شیب تند بطول 100 متر در عرض 5.2 متر در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی استان قرار گرفت.

مدیرکل میراث فرهنگی استان ادامه داد: همچنین در مراحل اولیه این پروژه، پل فلزی به طول 32 متر بر روی رودخانه جهت عبور و دسترسی به قلعه و کف سازی قسمت ورودی پل به پایه کوه برای عبور بهتر بازدید کنندگان به طول 100 متر اجرا شده، همچنین یک پل دیگر با پایه های سنگی در جهت دسترسی به این قلعه در حال احداث است.

آبدار در خاتمه با اشاره به اینکه برنامه های آینده این پروژه با اعتباری بالغ بر 1 میلیارد تومان تکمیل خواهد شد، اظهار کرد: برای توسعه زیر ساخت های گردشگری منطقه قلعه ضحاک هشترود، با توجه به وجود فضای کافی برای احداث کمپ گردشگری، احداث سرویس بهداشتی، نمازخانه و بوفه در این مکان در برنامه های آینده این پروژه قرار گرفته است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 24 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: eranews.ir شناسه مطلب: 40

به "سامان دهی جهت دسترسی قلعه تاریخی ضحاک هشترود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سامان دهی جهت دسترسی قلعه تاریخی ضحاک هشترود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید