راهنمای خرید جهیزیه عروس

به گزارش ارانیوز، خرید جهیزیه یکی از سنت های ازدواج است که از گذشته تا امروز در کشور رواج داشته و در بعضی مناطق مورد توجه بسیار قرار می گیرد. این سنت به عنوان یک فرهنگ نه تنها در ایران بلکه در سایر کشورهای آسیایی و یا حتی اروپایی وجود دارد. در زمان های قدیم هدف اصلی تهیه جهیزیه یاری به داماد برای تامین ضروریات زندگی بود و تنها به خرید وسایل و اثاثیه ضروری منزل محدود میشد اما در حال حاضر خرید جهیزیه یکی از گران ترین و پر زحمت ترین مراحل ازدواج است که دغدغه های بسیاری برای خانواده ها ایجاد کرده و گاهی هزینه های سرسام آور بر دوش خانواده ها می گذارد.

راهنمای خرید جهیزیه عروس

جهیزیه عروس دیگر همانند گذشته ساده نیست بلکه پر زرق و برق تر و گران تر شده و چشم و هم چشمی ها شرایط را برای تازه عروس و دامادها سخت تر کرده است. آنچه که منطقی است تامین ضروریات زندگی بر اساس بودجه و شرایط مالی است، در این صورت استرس عروس خانم ها کاهش یافته و با خیالی آسوده زندگی خود را شروع خواهند نمود. با یک برنامه ریزی صحیح و آگاهی لازم می توان خریدی عاقلانه داشت و از حضور المان های ضروری در زندگی لذت برد. در این نوشته از ما قصد داریم به تمام نکاتی که در رابطه با خرید جهزیه به آن ها احتیاج دارید بپردازیم. با آگاهی از آن ها به راحتی می توانید خریدی لذت بخش داشته باشید.

راهنمای خرید جهیزیه

لیست خرید جهیزیه

اولین گام در خرید جهیزیه تهیه لیست وسایل و اقلام مورد احتیاج است. شاید به نظر شما احتیاجی به تهیه آن نباشد اما هنگام خرید یاری بزرگی به شما خواهد نمود و سردرگم نخواهید شد. وسایل و لوازم ضروری را در اولویت قرار دهید، سپس نسبت به وارد نمودن سایر ضروریات اقدام کنید. از جمله لوازمی که در لیست جهیزیه عروس قرار می گیرند شامل فرش، لوازم صوتی تصویری، لوازم برقی جهیزیه، یخچال فریزر، وسایل آشپزخانه، سرویس مبلمان و تخت خواب، وسایل حمام و سرویس بهداشتی، لوازم تزئینی و … می باشند. هر چیزی که به ذهنتان میرسد را در لیست وارد کنید، سپس آن ها را اولویت بندی کرده و وسایل غیر ضروری را حذف کنید. گاهی اوقات بعضی افراد تنها لیست جهیزیه ضروری را تهیه می نمایند، سپس اقدام به خرید المان های حزئی می نمایند. اینکار نیز ایده ای مناسب است که می تواند به معین اولویت های شما یاری کند.

خرید مبل جهیزیه

مهم ترین نکته ای که در خرید مبل جهیزیه باید مورد توجه قرار گیرد ابعاد منزل است. عروس خانم ها بر اساس فضای خانه خود اقدام به تهیه این وسیله ضروی می نمایند. اگر به فروشگاه های عرضه مبلمان مراجعه کنید با تنوعی از مدل ها مواجهه می شوید اما در حال حاضر به دلیل پایین بودن متراژ خانه ها بیشتر افراد تمایل به خرید مبل راحتی دارند زیرا مبل استیل و مبل سلطنتی فضای زیادی اشغال کرده و اتاق نشیمن کوچک به نظر خواهد آمد. علاوه بر آن مدل های راحتی با تنوع رنگ و طرح خود با تمام سلیقه ها سازگار بوده و دکوراسیونی شیک و جذاب به نمایش می گذارند. قیمت مبلمان متغیر است اما عروس و دامادها با توجه به بودجه خود می توانند نسبت به تهیه آن اقدام نمایند. مبل های وارداتی در مقایسه با تولیدات داخلی گران تر هستند و گاهی باید 30 الی 40 میلیون بابت آن ها هزینه پرداخت شود. این مدل ها مناسب جهیزیه عروس نیستند خصوصاً اگر قرار است در خانه ای کوچک و اجاره ای چیده شوند.

خرید فرش

فرش یکی از ملزومات خانه های ایرانی خصوصاً منزل نوعروس ها می باشد. همانطور که میدانید فرش ایرانی در دو نوع فرش دستباف و ماشینی در ابعاد 6 ،9 و 12 متری بافته می شود و با طرح و نقش بسیار زیبا فرهنگ اصیل ایرانی را به نمایش می گذارد. قیمت نمونه دست بافت گران تر از ماشینی است زیرا حاصل هنر دست هنرمندان ایرانی بوده و ارزش فوق العاده ای به دکوراسیون خانه می بخشد. اصولاً فرش را برای اتاق نشیمن تهیه می نمایند و در اتاق ها از قالیچه استفاده می شود، خصوصاً اتاق هایی که بیشتر فضای آن ها را تحت خواب یا میز کار پر کرده باشد. در میان تمام مدل ها، فرش ابریشم گران ترین فرش است، از این رو برای جهیزیه عروس مناسب نبوده و احتیاجی به صرف هزینه گزاف بابت خرید آن نیست.

خرید سرویس چوبی

مبلمان، میز ناهارخوری، تخت خواب، کمد، ویترین، جاکفشی و سایر وسایل بزرگ را باید زمانی که خانه معین شد خریداری کنید. در حال حاضر بیشتر عروس و دامادها در خانه های اجاره ای نقلی زندگی می نمایند، از این رو عاقلانه است که از خرید وسایل بزرگ و حجیم که منجر به اشغال فضای اضافی می شوند اجتناب شود.

چیدمان جهیزیه

نحوه چیدمان و تزیین جهیزیه عروس نقش بسیار مهمی در دکوراسیون داخلی خانه وی ایفا می نماید. بنابراین به تمام عوامل موثر در طراحی دکوراسیون آن دقت کنید. برای مثال اگر پهنای راهرو عریض است می توانید برای قرار دادن میز نهارخوری یا یک کاناپه برای نشیمن از آن بهره ببرید. اما اگر دارای عرض کمی است می توانید استند گل در آن قرار داده و با گیاهان آپارتمانی آن را پر کنید. نکات مهم در چیدن جهیزیه عروس را جدی بگیرید زیرا با رعایت آن ها به چیدمانی زیبا و دوست داشتنی دست خواهید یافت. بعضی از این نکات به توضیح زیر می باشند:

  • پرده ها را بر اساس رنگ و بافت پارچه مبلی و تم کلی فضا انتخاب کنید.
  • از چیدن وسایل اضافی در آشپزخانه، اتاق نشیمن و یا سایر اتاق ها جداً پرهیز کنید. اینکار منجر به ایجاد هرج و مرج در فضا خواهد شد.
  • از فضاهای پرت بهره ببرید و آن ها را با وسایلی که خریداری کرده اید پر کنید.
  • از مبلمان به عنوان تفکیک نماینده فضای اتاق نشیمن بهره ببرید.
  • رنگ روتختی را با سایر وسایل اتاق خواب ست کنید.
  • در تزئین آشپزخانه خود خلاقیت به خرج دهید، زیرا این مکان قلب خانه نوعروس است.
  • حمام و سرویس بهداشتی خود را با وسایل مورد احتیاج تزیین کرده و از خوشبونماینده های معطر در این مکان ها استفاده نمائید.
  • میز ناهارخوری را در مکان مناسب قرار داده و آن را با ظروف پذیرایی و دستمال سفره زیباتر کنید.

خرید جهیزیه ارزان

بالا بودن هزینه های خرید لوازم خانگی و سرویس چوبی ممکن است بزرگ ترین دغدغه برای بیشتر خانواده ها باشد اما هیچ گاه نباید کیفیت را فدای قیمت مناسب کرد زیرا در این صورت پس از مدتی عروس خانم احتیاج به تعمیر یا تعویض وسایل پیدا خواهد نمود که این امر خود احتیاجمند صرف هزینه مجدد است. نکات زیر به شما یاری می نمایند خریدی مالی داشته و به میزان قابل توجه هزینه های خرید را کاهش دهید.

  • تنها وسایل مهم و ضروری را خریداری کنید. اگر گمان می کنید وسیله ای را تنها چند ماه می توان استفاده نمود و دیگر به آن احتیاج نخواهید داشت، آن را از لیست جهیزیه حذف کنید.
  • برای ایجاد یک دکوراسیون زیبا، جذاب و دوست داشتنی و زندگی در خانه ای آرام و صمیمی احتیاجمند صرف هزینه های گزاف نیستید. تنها کافیست کمی خلاقیت داشته باشید و از کمترین داشته ها بهترین تصویر را بسازید.
  • وسایل کوچک برقی خود را از نوع ایرانی انتخاب کنید زیرا هم کیفیت و هم قیمت مناسب دارند. اگر بودجه شما برای تهیه جهیزیه کمی محدود است می توانید نسبت به خرید جهیزیه ایرانی اقدام نمائید.
  • سعی کنید در هنگام جشنواره ها و تخفیفات فروشگاهی خرید کنید زیرا این مواقع بهترین زمان خرید وسایل منزل هستند.
منبع: ساختمانچی
انتشار: 4 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: eranews.ir شناسه مطلب: 366

به "راهنمای خرید جهیزیه عروس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای خرید جهیزیه عروس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید