خبرنگاران تولیدات صنایع دستی عشایر خراسان شمالی بیش از 2 برابر شد

به گزارش ارانیوز، بجنورد- خبرنگاران- مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی گفت: تولید صنایع دستی توسط خانوارهای عشایری این استان در دولت تدبیر و امید بیش از 2 برابر شد و اکنون پنج درصد درآمد این قشر تولیدکننده از این محل تامین می شود.

خبرنگاران تولیدات صنایع دستی عشایر خراسان شمالی بیش از 2 برابر شد

محمدرضا قلی پور روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران گفت: قبل از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، خانوارهای عشایری این استان سالانه چهار هزار و 500 متر مربع انواع صنایع دستی تولید می کردند که این رقم اکنون با رشدی 57 درصدی به 10 هزار و 300 متر مربع رسیده است.

وی بر تنوع بخشی اشتغال خانوارهای عشایری این استان تاکید و گفت: در این راستا خانوارهای عشایری باید حمایت شوند تا علاوه بر تولید گوشت، فعالیت اقتصادی دیگری نیز برای افزایش درآمد خانوار خود داشته باشند.

وی افزود: صنایع دستی عشایر استان انواع قالی کردی، قالیچه، سفره کردی، جاجیم، گلیم، خورجین، پلاس، لباس های محلی، دستکش، کلاه، توبره و کیف های دستی را شامل می شود که بخشی از آن برای مصرف خانوار است و بخشی به بازار عرضه می شود.

ایجاد پنج شرکت صنایع دستی زنان عشایری

وی با بیان اینکه در راستای حمایت از هنرمندان صنایع دستی پنج شرکت ویژه زنان عشایری ایجاد شده است، گفت: حتی بازاریابی و فروش تولیدات آنان نیز انجام می شود و این شرکت ها زمینه فروش اینترنتی محصولات آنان را نیز فراهم کرده اند.

مدیرکل امور عشایر خراسان شاقتصادی گفت: علاوه بر این تمام خانوارهای عشایری عضو اتحادیه ها و شرکت های تعاونی هستند که محصولات آنان نیز در این شرکت ها به فروش می رسد و با بخش خصوصی نیز برای مشارکت در این بخش رایزنی هایی داشته ایم.

قلی پور بر تشکیل صندوق خرد زنان نیز تاکید کرد و افزود: هم اینک در حوزه صنایع دستی 23 صندوق خرد توسط زنان عشایری استان راه اندازی شده است که تولیدات خود را عرضه می کنند و همچنین از مصرف کنندگان سفارش کار می گیرند.

وی گفت: هم اینک هنرمندان عشایری در حوزه تولید سیاه چادر نیز فعالیت دارند که این امر علاوه بر افزایش درآمد خانوارها، کمکی به شناسایی هویت این قشر خواهد کرد و این فرهنگ را زنده نگاه خواهد داشت.

قلی پور به احیای بافت سیاه چادر در بین خانوارهای عشایری اشاره کرد و افزود: این صندوق های خرد زنان از تسهیلات چهار درصد نیز برخوردار خواهند شد.

وی با بیان اینکه بازارچه ویژه فروش محصولات عشایری در این استان وجود ندارد، گفت: اما در سایر بازارچه ها غرفه هایی در اختیار قشر عشایر نیز برای فروش محصول قرار داده می شود اما نیازمند توسعه است.

وی گفت: 95 درصد درآمد قشر عشایر از فعالیت در حوزه دامپروری به دست می آید و پنج درصد از محل فروش صنایع دستی و گیاهان دارویی است.

مدیرکل امور عشایر خراسان شاقتصادی گفت: صنایع دستی می تواند علاوه بر افزایش درآمد و ارزش اضافه کرده به عنوان فرهنگی اصیل در حوزه عشایر حفظ شود.

وی افزود: بیشتر زنان و دختران عشایری به موازات سایر فعالیت های خود از اوقات فراغتشان برای تولید صنایع دستی استفاده می کنند.

قلی پور گفت: قسمت عمده تولیدات عشایر جنبه خودمصرفی دارد و به صورت گوناگون مانند گلیم، جوال، خورجین و سایر اقلام در زندگی روزمره آنان دیده شده و یا در مراکز داد و ستد محلی مبادله می شود و از این طریق بخشی از درآمد مورد نیاز خانوارها را تأمین می کند.

مدیرکل امور عشایر خراسان شاقتصادی گفت: در طول دولت تدبیر و امید هزار و 686 شغل برای فرزندان عشایر استان ایجاد شد که بیشتر آن در حوزه دامپروری بود اما بخشی از آن نیز مربوط به صنایع دستی، گیاهان دارویی و گردشگری بوده است.

استان 863 هزار نفری خراسان شاقتصادی در شمال شرق کشور دارای اقوام کرد، کرمانج، ترک، ترکمن، تات و بلوچ است که صنایع دستی هر یک از آن ها ویژگی های منحصر به فردی دارد.

هم اینک 16 هزار هنرمند و صنعتگر در بخش صنایع دستی خراسان شاقتصادی در قالب مشاغل خانگی و کارگاه های تولید انفرادی و گروهی مشغول به فعالیت هستند.

سالانه 150 هزار مترمربع گلیم سفره کردی در خراسان شاقتصادی بافته می شود که بر این اساس و با توجه به تجمع بافندگان آن در بجنورد، این شهر به عنوان شهر ملی گلیم سفره کردی ثبت شده است.

هم اینک حدود چهار هزار خانوار عشایری خراسان شاقتصادی برای زمستان گذرانی در مناطق گرمسیری و قشلاقی مستقر هستند.

پنج هزار و 350 خانوار عشایری خراسان شاقتصادی بیش از 700 هزار رأس دام سبک در اختیار دارند که 25 درصد گوشت استان را تولید می کنند.

عشایر خراسان شاقتصادی با جمعیتی بیش از 30 هزار نفر در قالب 2 ایل زعفرانلو و شادلو و 38 طایفه با شیوه های سنتی کوچرو و نیمه کوچرو در این استان کوچروی می کنند.

منبع: ایرنا
انتشار: 4 اسفند 1399 بروزرسانی: 4 اسفند 1399 گردآورنده: eranews.ir شناسه مطلب: 1152

به "خبرنگاران تولیدات صنایع دستی عشایر خراسان شمالی بیش از 2 برابر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران تولیدات صنایع دستی عشایر خراسان شمالی بیش از 2 برابر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید