خبرنگاران بیش از یکصد هزار نفر در اصفهان واکسن کرونا را دریافت کردند

به گزارش ارانیوز، اصفهان - خبرنگاران - کارشناس مسوول مراقبت بیماری کرونا معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: بیش از یکصد هزار نفر در این استان تا به امروز واکسن کرونا را دریافت کردند که شایعترین عوارض در بین آنها مانند علائم سرماخوردگی از جمله تب، بدن درد و سر درد بوده است.

خبرنگاران بیش از یکصد هزار نفر در اصفهان واکسن کرونا را دریافت کردند

به گزارش خبرنگاران، مهدی فارسی روز شنبه در گفت و گوی زنده که از طریق فضای مجازی انجام شد، اضافه کرد: بالای یکصدهزار نفر در استان اصفهان و یک میلیون نفر در کشور تا کنون واکسن کرونا را دریافت کردند که شایع ترین عوارض در بین آنها تب و لرز، درد مفصل، سر درد، کهیر بدن و تهوع بوده است.

وی با تاکید بر اینکه بروز این عوارض جای نگرانی ندارد و برای رفع آن می توان از استامینوفن (500 میلی گرم در هر 6 ساعت) استفاده کرد، گفت: اگر این عوارض بسیار شدید بود افراد

میتوانند به پزشک مراجعه کنند یا با سامانه تلفنی 3113 تماس بگیرند.

این پزشک با اشاره به اینکه تزریق واکسن کرونا به دلیل تحریک سیستم ایمنی بدن ممکن است عوارضی به همراه داشته باشد، توضیح داد: چگونگی بروز این عوارض به توان ایمنی افراد بستگی دارد و آن شدت عارضه را مشخص می کند.

فارسی با بیان اینکه عوارض واکسن اسپوتنیک وی روسی مانند شبه آنفلوآنزاست، اضافه کرد: بطور معمول عوارض پس از واکسن کرونا در چند ساعت تا یک هفته بطور خفیف بروز می کند.

وی با اشاره به اینکه ممکن است عوارض ناشایعی نیز پس از تزریق واکسن کرونا ایجاد شود، گفت: این عوارض بسیار نادر و کم است و نمی توان فواید زیاد واکسن های کرونا را فدای عوارض نادر آنها کرد.

وی درباره عوارض برخی از واکسن ها مانند آسترازنکا نیز توضیح داد: بررسی ها نشان داد که این واکسن در هر یک میلیون نفر ممکن است در چهار نفر ایجاد لخته خون کند اما این عارضه بسیار نادر است.

کارشناس مسوول مراقبت بیماری کرونا معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه کرد: اگر قرار است جلوی مرگ بسیاری از انسان ها را بگیریم باید هر چه سریعتر جمعیت کشور را علیه کرونا واکسینه کنیم به همین دلیل تاکید می شود که بهترین واکسن، اولین واکسن است.

فارسی با بیان اینکه درزمان حاضر واکسن سینوفارم چین به اصفهان رسیده و واکسن آسترازنکا به افراد بالای 50 سال تزریق می شود، گفت: تا کنون 9 واکسن کرونا در دنیا به تولید و توزیع رسیدند که چهار نوع از آنها وارد کشورمان و استان اصفهان شده و شامل اسپوتنیک وی روسی، سینوفارم چینی، بهارات هند و آسترازنکای کره جنوبی است.

وی ادامه داد: در کشورمان نیز چهار واکسن در مرحله کارآزمایی قرار دارند که واکسن های کوو برکت و کرونا پاستور در مرحله دوم آزمایش بالینی واقع شده است و به زودی وارد چرخه تولید می شود و 2 واکسن دیگر از موسسه رازی در حال گذراندن مراحل یک و 2 آزمایشی هستند.

فارسی با بیان اینکه تنها راه کنترل کووید 19، پیشگیری از ابتلا به آن است، توضیح داد: یک راه این است که همه به این بیماری مبتلا شوند و ایمنی گله ای ایجاد شود اما این روش منسوخ شده و چند سال طول می کشد و مرگ و میر بالایی دارد اما در روش دیگر باید حداقل 75 درصد جمعیت جامعه واکسن بزنند که برای ایران حدود 60 میلیون نفر می شود.

این پزشک با تاکید بر اینکه در زمان حاضر مهم نیست که کدام واکسن بهتر است و آن را دریافت کنیم، اضافه کرد: همه این واکسن ها امتحان خود را پس دادند و ایمنی زایی آنها محرز شده است و از ابتلا به موارد حاد و شدید بیماری و مرگ و میر جلوگیری می کنند.

وی با بیان اینکه پیش بینی می شود واکسن های ایرانی تا شهریور به بازار برسند، گفت: تا آن زمان باید از واکسن خارجی استفاده کنیم هرچند این واکسن ها به اندازه گسترده به دست ما نمی رسند اما از مردم می خواهیم که هرگاه آنها را برای دریافت واکسن دعوت کردیم غفلت نکنند.

فارسی درباره زمان ایجاد ایمنی پس از تزریق واکسن، توضیح داد: 2 تا سه هفته پس از تزریق دوز اول ایمنی بدن به طور تدریجی افزایش می یابد و 2 هفته پس از دوز دوم ایمنی کامل ایجاد خواهد شد.

وی با بیان اینکه دوز دوم 28 روز پس از دوز اول تزریق می شود، اضافه کرد: هنوز قضاوت کردن درباره زمان ماندگاری ایمنی پس از دریافت واکسن کرونا زود است اما تا کنون 6 ماه را برای آن اعلام کردند و اینکه آیا پس از آن نیاز به تزریق واکسن یادآور است بستگی به تصمیم گیری های کلان کشور دارد.

کارشناس مسوول مراقبت بیماری کرونا در اصفهان گفت: با توجه به اینکه واکسن کرونا جلوی بروز موارد شدید و مرگ و میر را می گیرد اما نمی تواند گفت 100 درصد جلوی بروز بیماری را خواهد گرفت، ممکن است افراد دریافت کننده واکسن مستعد انتقال ویروس باشند به همین دلیل تاکید می شود که آنها از ماسک استفاده کنند.

وی با بیان اینکه تا کنون حدود 1.2 درصد جمعیت کشورمان واکسن کرونا را دریافت کردند، اضافه کرد: با توجه به اینکه گونه های جهش یافته جدیدی از ویروس کرونا در حال شیوع است باید همه واکسن بزنند.

به گفته وی اگر در جمعی همه افراد واکسن کرونا را دریافت کرده باشند استفاده از ماسک در بین آنها ضروری نیست.

فارسی همچنین با اشاره به اینکه هنوز واکسن کرونا بر روی مادران باردار و شیرده و بچه ها زیر 18 سال بطور کامل آزمایش نشده و نتایج قطعی از آن وجود ندارد، گفت: توصیه شده است که فعلا این افراد واکسن کرونا را تزریق نکنند و تنها واکسنی که برای مادران باردار و در شرایط خاص مجوز گرفته، آسترازنکاست.

وی اضافه کرد: افرادی که به کووید 19 مبتلا شدند تا زمانیکه عوارض این بیماری را دارند و در قرنطینه هستند نباید واکسن بزنند و اطرافیان آنها نیز برای تزریق واکسن عجله نکنند مگر آنکه تست کرونای آن منفی باشد.

مدیر اجرایی کارآزمایی بالینی واکسن پاستور در اصفهان با اشاره به اینکه تا به امروز استقبال خوبی از مرحله سوم آزمایش بالینی واکسن کرونا پاستور (واکسن مشترک ایران و کوبا) در این استان صورت گرفته است، گفت: تا به امروز دو سوم این طرح در اصفهان اجرا شده است و حدود 2 هزار داوطلب آن را دریافت کردند و پیش بینی می شود تا عید فطر سهمیه سه هزار واکسن تکمیل شود.

فارسی با بیان اینکه در بین داوطلبانی که تا به امروز واکسن کرونا پاستور را دریافت کردند عوارض جدی نداشتیم، اضافه کرد: اگر افراد داوطلب امروز هم برای شرکت در این طرح ثبت نام کنند در فهرست انتظار قرار می گیرند و 10 درصد افراد حاضر در این مطالعه باید بالای 65 سال باشند.

در زمان حاضر حدود 2 هزار بیمار دارای علائم کرونا در بیمارستان های استان اصفهان بستری هستند و بیشتر شهرستان ها در شرایط نارنجی (پرخطر) همه گیری بیماری کووید 19 واقع شده است؛ استان اصفهان حدود پنج میلیون و 300 هزار نفر جمعیت در 24 شهرستان دارد که امور درمانی وبهداشتی 22 شهرستان (به غیر از کاشان و آران و بیدگل) با دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید 19 از اسفند سال 98 در کشورمان شیوع یافت و تا کنون بیش از 2 میلیون و 627 هزار نفر در کشورمان به آن مبتلا شدند و بیش از 74 هزار نفر بر اثر آن جان باختند.

منبع: ایرنا
انتشار: 9 خرداد 1400 بروزرسانی: 9 خرداد 1400 گردآورنده: eranews.ir شناسه مطلب: 1336

به "خبرنگاران بیش از یکصد هزار نفر در اصفهان واکسن کرونا را دریافت کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران بیش از یکصد هزار نفر در اصفهان واکسن کرونا را دریافت کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید