بچه هایی که احساسات خود را می شناسند کمتر دچار کج خلقی و پرخاش می شوند

به گزارش ارانیوز، به گزارش خبرنگار خبرنگاران (ایبنا)، کتاب رودخانه نوشته تام پرسیوال با ترجمه سمیه حیدری به تازگی از سوی انتشارات مهرسا روانه بازار نشر شده است. این کتاب با تصویرسازی بسیار مجذوب کننده و شیوه ای نو به پرورش شناخت احساسات بچه ها یاری می نماید. داستان از دوستی رونی با رودخانه آغاز می گردد.

بچه هایی که احساسات خود را می شناسند کمتر دچار کج خلقی و پرخاش می شوند

کتاب داستان شیرین، الهام بخش و آموزنده ای را درباره پسربچه ای به نام رونی روایت می نماید. رونی عاشق رودخانه است؛ چرا که درست مثل خودش برخی روزها ساکت و آرام است و برخی وقت ها خشمگین و عصبانی می غرد؛ اما عصبانیت هیچ کدام شان خیلی طول نمی کشد. سال ها گذشت و رونی متوجه شد که می تواند درست مثل رودخانه باشد. رودخانه همواره در حال تغییر بود، درست مثل زندگی، مثل رونی.

با سمیه حیدری درباره این کتاب و فواید شناخت احساسات بچه ها گفت وگویی کردیم که در ادامه می خوانید:

- چرا کتاب رودخانه را برای ترجمه انتخاب کردید؟

تا به امروز سه عنوان از کتاب های تام پرسیوال را ترجمه نموده ام: نامرئی، مسافر دریا و رودخانه. کتاب رودخانه را از این بابت انتخاب کردم که به شکل نمادین بچه ها را با احساسات و تمایلات درونی شان آشنا می نماید. فکر می کنم آموزش احساسات به بچه ها از همان سنین ابتدایی یاری می نماید که آنها در بزرگسالی بهتر بتوانند با احساسات خودشان کنار بیایند. دوست دارم بچه ها در کنار خواندن یک داستان جالب و خواندنی، چیزهایی را هم یاد بگیرند.

به نظر من زبان کتاب و تصویرسازی ها آنقدر مجذوب نماینده و عمیق است که هر خواننده ای را -نه فقط بچه ها- به خودش جلب می نماید. فکر می کنم بزرگسال ها هم از این کتاب خوش شان می آید.

- در این کتاب احساساتی مانند خشم، شادی و... به طور مستقیم به رودخانه و غیرمستقیم به روبی نسبت داده شده است؛ نظر شما درباره این نوع بیان چیست؟

تام پرسیوال کاملاً هوشمندانه از تصویر رودخانه برای صحبت درباره احساسات کودک (یک پسربچه) استفاده می نماید. رونی درست مثل رودخانه روزهایی آرام و روزهایی عصبانی است: برخی از روزها هم بازیگوش و سرحال. تام پرسیوال غم و اندوه را به زمستان، یخ زدگی و سرما تعبیر می نماید؛ چون رونی برای از دست دادن سگش ناراحت است و برای اینکه با این غم کنار بیاید، باید به خودش فرصت بدهد؛ درست مثل گذر از فصل زمستان و رسیدن به فصل بهار. درواقع به نوعی امیدواری را نشان می دهد و اینکه همه سختی ها و رنج ها بالاخره یک روز تمام می گردد.

- نظر شما درباره شخصیت تام پرسیوال چیست؟

تام پرسیوال هم برای بچه ها داستان می نویسد و هم تصویرگری می نماید. او در منطقه ای زیبا و دورافتاده در شرپشایر انگلستان زندگی می کرد. شرایط مالی خانواده تام خیلی خوب نبوده و به نظر من به خاطر همین نوع زندگی بوده که او را به نوشتن در این سبک و تصویرسازی علاقه مند نموده است. او هنرمند، تصویرگر، موسیقی دان و نویسنده ای است که با هنرش بچه ها را تشویق می نماید تا خودشان را بشناسند.

- برداشت شما از این کتاب چه بود؟

به نظر من این کتاب داستان زیبایی است که می تواند سرآغازی برای بحث های بسیار مهم درباره احساسات باشد.

- به نظر شما بچه های که با احساسات خود آشنا می شوند چه تفاوتی با دیگر بچه ها دارند؟

از نظر روان شناختی، برترین راه برای شناخت احساسات در بچه ها این است که احساسات، عواطف و تمایلات را با شخصیت های کتاب یا کارتون برایشان شرح دهیم؛ بعد درباره آن شخصیت و احساسش با کودک صحبت کنیم و از او بخواهیم که خودش را جای شخصیت کتاب یا کارتون بگذارد و بگوید که اگر در همان شرایط بود چه کار می کرد؟ بچه های که احساسات خودشان را می شناسند، کمتر دچار کج خلقی و پرخاش می شوند و کمتر مخالفت می نمایند و بهتر می توانند با مسائل شان کنار بیایند یا با آنها مقابله نمایند.

پیغام و تصاویر کتاب در کنار هم ترکیب فوق العاده ای را درباره احساسات مهمی که ما داریم، بیان می نماید. امروزه بیشتر خانواده ها تک فرزند هستند و این موضوع باعث می گردد بچه ها خیلی از چیزهایی را که باید در کنار خواهر یا برادرشان تجربه نمایند، درک ننمایند. گاهی حتی خیلی از احساسات را نشناسند. با خواندن این دست از کتاب ها یاد می گیرند که در کنار دوست غمگین شان چطور رفتار نمایند؛ در کنار دوستی که وضع مالی خیلی خوبی ندارد یا عزیزی را از دست داده چه واکنشی نشان دهند.

- بیشتر در پی ترجمه چه نوع کتاب هایی هستید؟

من راه درازی پیشِ رو دارم و در این مسیر هنوز اول راه هستم؛ ولی خیلی دوست دارم بیشتر و بیشتر ترجمه کنم تا حتی اندکی بتوانم برای آگاهی بچه ها سرزمینم قدمی بردارم. سعی می کنم کتاب هایی را ترجمه کنم که بچه ها را به تفکر و امید دعوت می نماید؛ البته تعدادی از کتاب هایم را بزرگترها هم خوانده اند و بازخوردهای خیلی خوبی از آنها گرفته ام. دوست دارم بچه ها یاد بگیرند و بدانند در شرایط مختلف باید چه واکنشی از خودشان نشان دهند؛ البته که همه چیز را هم نمی گردد با خواندن کتاب به بچه ها یاد داد. سعی می کنم موضوعاتی را انتخاب کنم که کمتر به آنها پرداخته می گردد. ورود به دنیای مجذوب نماینده کتاب کودک برای من خیلی هیجان انگیز است و همه تلاشم را می کنم تا بتوانم در این مسیر پیشرفت کنم.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 28 خرداد 1402 بروزرسانی: 28 خرداد 1402 گردآورنده: eranews.ir شناسه مطلب: 1958

به "بچه هایی که احساسات خود را می شناسند کمتر دچار کج خلقی و پرخاش می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بچه هایی که احساسات خود را می شناسند کمتر دچار کج خلقی و پرخاش می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید