بهینه سازی مصرف آب با کنتورهای هوشمند

به گزارش ارانیوز، کنتورهای هوشمند یکی از برترین ابزارها در راستای مدیریت مصرف هستند که قابلیت های جدیدی را برای مصرف کنندگان ایجاد نموده اند.

بهینه سازی مصرف آب با کنتورهای هوشمند

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرنگاران به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مجید محمدی، مدیرعامل شرکت تعاونی دانش بنیان نانوهوشمند یوشیتا که این محصول را فراوری نموده است، شرح داد: جلوگیری از اتلاف منابع آب شیرین جز اهداف مهم امروز است. بدین منظور یکی از روش هـا، انـدازه گیـری صـحیح مقدار آب تحویلی به مشترکین است که با انتخاب و نگهداری و بهره برداری از وسایل مقدار گیری مناسب مقدور است.

ماژول های کنترل از راه دور طراحی شده در نانوهوشمند یوشیتا طبق مباحث امنیتی ساخته شده و به علت وقوع حوادثی همانند هک پمپ بنزین ها، کنتورها از خارج کشور دیگر وارد نمی گردد و طبق طراحی خاص در داخل کشور ساخته می گردد.

مقدار گیری آب به صورت لحظه ای

در شبکه های تحت فشار و انشعابات آن برای مقدار گیری حجم آب در جریان، از ابزار و لوازم مختلفـی کـه مکانیسـم، روش مقدار گیری، فناوری ساخت و دقت کار آن ها با هم فرق دارد، تحت نام کلی کنتور هوشمند استفاده می شـود. یکی از انواع کنتور آب، کنتورهای آب هوشمند هستند که توانایی محاسبه دبی لحظه ای و حجم آب را دارند.

هدف از ساخت کنتورهای آب هوشمند ایجاد تعادل مصرف آب های زیرزمینی است. در صنعت کشاورزی و باغبانی به علت مصرف بی رویه کشاورزان از آب های زیرزمینی و خالی شدن آن ها، استفاده از کنتورهای هوشمند آب در سطح کشور الزامی است. کنتورهای آب هوشمند قابلیت نشان دادن مقدار برق مصرفی را نیز دارند و در مناطقی که از این کنتورها استفاده می گردد، یک الگوی پیک مصرفی به وجود آمده است. معمولا این نوع از کنتورهای آب کشاورزی، بر سر راه ورودی چاه ها قرار داده می شوند و نشان دهنده مقدار مصرف آب کشاورزان هستند.

کنتور هوشمند یکی از برترین راهکارها برای سنجش مقدار مصرف آب است. از این طریق می توان حجم مصرفی آب در ماه های پر مصرف سال و بعلاوه دوره های پر مصرف رشد نهال و گیاهان مختلف را تشخیص داد.

یک دوم قیمت نمونه خارجی

کنتور آب هوشمند مجهز به خروجی رله بوده که می تواند در صورت بروز خطر، دستور قطع آب، موتور دیزلی و یا قطع پمپ آب کشاورزی را صادر کند. کنتورهای هوشمند می توانند هر نوع تغییر در عملکرد برنامه ای خود و یا دستکاری را به صورت آنلاین به مرکز کنترل خود ارسال نمایند.

این مدیر حوزه دانش بنیان با اشاره به این که محصول فراوری شده در داخل کشور یک دوم نمونه چینی قیمت دارد، گفت: این زمینه وجود دارد تا ماژول هوشمند شرکت نانو هوشمند یوشیتا به سایر کشورها صادر گردد و دو کشور نیز این محصولات را تایید نموده اند و بزودی این فرایند شروع خواهد شد. تا این لحظه شرکت تعاونی دانش بنیان نانوهوشمند یوشیتا 32 فرصت شغلی به صورت مستقیم ایجاد نموده است که در صورت انجام حمایت های لازم ظرفیت ایجاد 1500 فرصت شغلی به صورت مستقیم وجود دارد.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 4 بهمن 1400 بروزرسانی: 4 بهمن 1400 گردآورنده: eranews.ir شناسه مطلب: 1636

به "بهینه سازی مصرف آب با کنتورهای هوشمند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهینه سازی مصرف آب با کنتورهای هوشمند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید