بازدید معاون رییس جمهور و تولیت آستان قدس رضوی از موزه ملک

به گزارش ارانیوز، حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی تولیت آستان قدس رضوی به همراه سید محمد حسینی رئیس هیئت مدیره کتابخانه و موزه ملی ملک و غلامرضا خواجه سروی، مدیرعامل موسسه از بخشهای مختلف کتابخانه و موزه ملی ملک بازدید کردند.

بازدید معاون رییس جمهور و تولیت آستان قدس رضوی از موزه ملک

به گزارش خبرنگاران، سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور و رئیس هیئت مدیره کتابخانه ملک در حاشیه این بازدید گفت: این کتابخانه با داشتن بیش از 19 هزار اسم نسخه نفیس خطی، یکی از شش مجموعه بزرگ نسخه های خطی در ایران است و با ده ها سال قدمت صندلی ویژه ای در داخل و خارج از کشور دارد.

حسینی با اشاره به ابعاد شخصیت حاج حسین آقا ملک گفت: 150 سال از تولد این شخصیت ممتاز می گذرد و بر اساس تاکید تولیت آستان قدس رضوی مقرر شد مقدمات برگزاری کنگره ای در شأن خدمات ارزنده فرهنگی حاج حسین آقا ملک فراهم گردد و با توجه به کاهش مسائل مربوط به کرونا و امکان حضور تدریجی اساتید، نخبگان، معلمان، دانشجویان و دانش آموزان در فضای موزه و کتابخانه، در معرفی این مجموعه علمی، فرهنگی و هنری از ابزار رسانه و هنر بیش از گذشته استفاده گردد.

حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی ضمن بازدید از مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، اظهار کرد: حاج حسین آقا ملک، کسی است که امکانات فراوان خود را در راه فرهنگ کشور صرف نموده و هر کتاب را اول خودش مطالعه و سپس وقف نموده است.

وی با اشاره به گستره موقوفات و نیکوکاری های حاج حسین آقا ملک در خراسان و تهران یادآور شد: کم تر نمونه ای اینچنین در تاریخ ایران و دنیا می توان یافت که انسان خیری همه دارایی های بزرگ شخصی و خانوادگی را در زمینه فرهنگ و تمدن یک سرزمین به کار گرفته باشد. او کوششی را به انجام رسانده که بیش تر در توان یک دولت با امکانات گسترده بوده است. چنین شخصیتی می تواند الگویی تاریخی برای همگان باشد.

حجت الاسلام والمسلمین مروی تاکید نمود: ابعاد شخصیتی حاج حسین آقا ملک به مقدار ای بزرگ و همه جانبه نگر در زمینه فرهنگ است که باید در قالب برگزاری یک کنگره بین المللی تجلیل گردد و مورد آنالیز قرار گیرد تا به اشکال مختلف از جمله نگارش مقالات و دیگر تولیدات علمی و فرهنگی بیشتر شناخته گردد چون بسیار کم به عموم مردم شناسانده شده است.

حاج حسین آقا ملک، بنیان گذار کتابخانه و موزه ملی ملک، این گنجینه را در سال 1316 خورشیدی به آستان قدس رضوی وقف کرد.

موزه ملی ملک، گنجینه ای سه هزار ساله از آثار و اشیای ارزشمند تاریخی در زمینه های گوناگون دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: eranews.ir شناسه مطلب: 1512

به "بازدید معاون رییس جمهور و تولیت آستان قدس رضوی از موزه ملک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازدید معاون رییس جمهور و تولیت آستان قدس رضوی از موزه ملک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید