ابداع سیستم ذخیره انرژی خورشیدی به شکل مایع

به گزارش ارانیوز، به گزارش خبرنگاران به نقل از نیواطلس، در سال 2017 میلادی محققان دانشگاه چالمرز سوئد یک مخزن ذخیره انرژی خورشیدی به شکل مایع ابداع کردند. اکنون محققان با اتصال این مخزن به یک ژنراتور بسیار نازک ترموالکتریک نشان دادند که می توان از این طریق برق فراوری کرد. این دستاورد زمینه را برای ساخت دستگاه های الکترونیکی فراهم می نماید که با یاری انرژی خورشیدی خود را شارژ می نمایند.

ابداع سیستم ذخیره انرژی خورشیدی به شکل مایع

فناوری مذکور سیستمMOST نام دارد و محققان بیش از یک دهه صرف توسعه آن نموده اند. این سیستم در حقیقت روی مولکول خاص کربن، هیدروژن و نیتروژن متمرکز است. هنگامیکه سیستم مذکور در معرض نور خورشید قرار می گیرد، آرایش اتم های این مولکول طوری تنظیم می گردد که شکل آن را تغییر دهند و به یک ایزومر غنی از انرژی تبدیل نمایند که به شکل مایع ذخیره می گردد.

انرژی که به وسیله سیستم MOST جذب می گردد را می توان تا 18 سال به شکل مایع ذخیره کرد. پس از آن یک کاتالیزور مخصوص مولکول ها را به شکل اولیه بر می گرداند و انرژی را به شکل گرما آزاد می نماید.

محققان دانشگاه چالمرز با همتایان دانشگاه جیاسو تانگ شانگهای (واقع در چین) همکاری نموده اند تا با استفاده از ژنراتور ترموالکتریک فشرده گرمای مذکور را به برق تبدیل نمایند.

ژیهانگ وانگ از دانشگاه چالمرز می گوید: ژنراتور یک تراشه بسیار نازک است که در دستگاه های الکتریکی مانند هدفون، ساعت هوشمند و تلفن یکپارچه می گردد. تا به اینجا ما فقط میزان کمی الکتریسیته فراوری نموده ایم. اما نتایج تازه نشان می دهد این مفهوم کارآمد و نوید بخش است.

بازده نمونه اولیه این سیستم 0.1nW گزارش شده که اندک است اما محققان معتقدند این سیستم پتانسیل زیادی دارد و می تواند ماهیت ادواری انرژی خورشید با ذخیره کردن به مدت ماه ها یا سال ها تغییر دهد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 21 خرداد 1401 بروزرسانی: 21 خرداد 1401 گردآورنده: eranews.ir شناسه مطلب: 1762

به "ابداع سیستم ذخیره انرژی خورشیدی به شکل مایع" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابداع سیستم ذخیره انرژی خورشیدی به شکل مایع"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید