کشف راهی جدید برای مبارزه با کرونا

به گزارش ارانیوز، گرچه کشف یک سازوکار جدید فعال سازی سیستم ایمنی به خودی خود هیجان انگیز است، اما ما در این مدت اخبار ناخوشایدی هم شنیدیم و آن خبر ها این بود که کروناویروس سندرم حاد تنفسی 2 نیز این موضوع را در نظر گرفته است و بنابراین از نحوه سازوکار این سیستم مطلع است و یک استراتژی برای مسدود کردن آن توسعه داده است.

کشف راهی جدید برای مبارزه با کرونا

محققان مرکز تحقیقات و نوآوری فلوریدا کلینیک کلیولند در مطالعه اخیرشان مکانیزم جدیدی را برای درمان کووید-19 شناسایی نموده اند.

محققان این مطالعه با رهبری دکتر میکائلا گک (Michaela Gack) دریافتند که یک آنزیم ویروس کرونا به نام PLpro (پروتئاز شبه پاپئین) پاسخ ایمنی بدن در برابر عفونت را مسدود می نماید.

اگرچه تحقیقات بیشتری برای تایید این موضوع ضروری است، اما یافته ها نشان می دهد دارو هایی که آنزیم را مهار می نمایند، ممکن است به درمان کووید-19 یاری نمایند. گک گفت: کروناویروس سندرم حاد تنفسی 2 (ویروسی که باعث ایجاد کووید-19 می گردد) با سرعت بسیار زیادی در برابر بسیاری از سازوکارهای/مکانیزم های دفاعی شناخته شده بدن تکامل یافته است.

ما در این مطالعه درک بهتری از مکانیسم فعال سازی سیستم ایمنی که قبلاً معین نشده بود به دست آوردیم و دریافتیم که چگونه PLpro این پاسخ را مختل می نماید و کروناویروس سندروم حاد تنفسی 2 را قادر می سازد تا آزادانه در بدن افراد تکثیر گردد. ما کشف کردیم که مهار PLpro می تواند به نجات پاسخ ایمنی اولیه بدن که برای محدود کردن تکثیر و گسترش ویروس مهم است، یاری کند.

یکی از مهمترین خطوط دفاعی بدن، دسته ای از پروتئین های گیرنده از جمله پروتئینی به نام MDA 5 است که مهاجمان را با الگو های خارجی موجود در مواد ژنتیکی آن ها شناسایی می نماید.

وقتی گیرنده ها الگوی خارجی را تشخیص می دهند، فعال می شوند و سیستم ایمنی بدن را به حالت ضد ویروسی درمی آورند. این کار تا حدی با افزایش پایین دست بیان پروتئین های رمزگذاری شده با ژن های تحریک شونده توسط اینترفرون (ISGs) انجام می گردد.

در این مطالعه گک و دیگر محققان مکانیزم جدیدی را شناسایی کردند که به فعال شدن MDA 5 در هنگام عفونت ویروسی منجر می گردد. آن ها دریافتند که ژن تحریک شونده توسط اینترفرون باید به صورت فیزیکی به مناطق خاصی در گیرنده MDA 5 متصل گردد که این فرایند نیز ISGylation نامیده می گردد تا MDA 5 بتواند به طور موثر عوامل ضد ویروسی را در برابر مهاجمان فعال و آزاد کند.

آن ها نشان دادند که ISGylation به ایجاد گروه های پروتئینی MDA 5 بزرگتر یاری می نماید که این امر نیز در نهایت به پاسخ ایمنی قوی تر در برابر طیف وسیعی از ویروس ها منجر می گردد.

گک گفت: گرچه کشف یک سازوکار جدید فعال سازی سیستم ایمنی به خودی خود هیجان انگیز است، اما ما در این مدت اخبار ناخوشایدی هم شنیدیم و آن خبر ها این بود که کروناویروس سندرم حاد تنفسی 2 نیز این موضوع را در نظر گرفته است و بنابراین از نحوه سازوکار این سیستم مطلع است و یک استراتژی برای مسدود کردن آن توسعه داده است.

محققان در ادامه مطالعه نشان دادند که آنزیم PLpro ویروس کرونا به طور فیزیکی با گیرنده MDA 5 ارتباط برقرار می نماید و فرایند ISGylation را مهار می نماید.

گک در سرانجام اضافه نمود: ما در حال حاضر منتظر انجام مرحله بعدی این مطالعه هستیم که آنالیز کنیم آیا مسدود کردن عملکردم آنزیم PLpro یا تعامل آن با MDA 5 به تقویت پاسخ ایمنی انسان در برابر ویروس یاری می نماید یا خیر که اگر چنین گردد مطمئنا PLpro یک هدف جذاب برای درمان های ضد کووید-19خواهد بود.

یافته های این مطالعه در مجله Nature Microbiology منتشر شد.

منبع: فرادید
انتشار: 24 فروردین 1400 بروزرسانی: 24 فروردین 1400 گردآورنده: eranews.ir شناسه مطلب: 1255

به "کشف راهی جدید برای مبارزه با کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف راهی جدید برای مبارزه با کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید