چاپ ورقه های سلول بنیادی روی پوست برای درمان سوختگی عمیق

به گزارش ارانیوز، به گزارش خبرنگاران به نقل از نیواطلس، محققان دانشگاه تورنتو طی 10 سال تحقیق دستگاهی قابل حمل برای درمان سوختگی های شدید ساخته اند که پوست در آنها از بین رفته است.

چاپ ورقه های سلول بنیادی روی پوست برای درمان سوختگی عمیق

جهت دریافت مشاوره خدمات قیمت طراحی کاتالوگ a4 از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

این دستگاه می تواند ورقه های بزرگی از جوهر زیستی را چاپ و فرایند درمان سوختگی را تسریع کند.

درهمین راستا محققان آخرین نسخه از این دستگاه را آزمایش نموده اند. آنها برای نخستین بار متوجه شدند این دستگاه می تواند فرایند احیای پوست سالم را در خوک ها سرعت بخشد.

درمان زخم های سوختی عمیق شامل برداشتن پوست سالم قسمتی از بدن و پیوند آن در بخش زخم است. اما در سوختگی های عمیق در نواحی وسیعی از بدن انسان، این روش کاربردهای محدودی دارد.

به همین دلیل محققان در سال 2018 یک نمونه از دستگاهی قابل حمل را ابداع کردند. اکنون این دستگاه پس از 10 بار تغییر طراحی شبیه ابزاری است که جراحان در اتاق عمل استفاده می نمایند. محققان در آزمایش های پیشین نشان دادند این دستگاه می تواند در 2 دقیقه یا کمتر یک زخم را با پوست تازه بپوشاند.

دستگاه مذکور ورقه هایی از مواد زیستی حاوی سلول های استروما مزانشیمی را پرینت می نماید. سلول های استروما در حقیقت نوعی از سلول های بنیادی هستند که قابلیت فراوری انواع مختلفی از سلول را دارند، اما در این تحقیق از آنها برای یاری به بازسازی و احیای پوست استفاده شده است.

اکنون با توجه به نتایج تحقیقات پیشین، آزمایش های جدید روی پوست خوک انجام دادند تا سوختگی عمیق را درمان نمایند. در این آزمایش ورقه هایی از ماده زیستی به طور عمیق روی سوختگی پرینت شد تا داخلی ترین و خارجی ترین لایه های از بین رفته پوست را ترمیم کند. این ورقه ها به جمع شدن سلول های پوستی در محل زخم و ایجاد رگ های خونی تازه یاری کردند.

اکسل گونتر یکی از مولفان این پژوهش می گوید: ما قبلا نشان دادیم که می توان انبوهی از سلول ها را در زخم تجمیع کرد اما هنوز معین نبود که این فرایند به درمان سوختگی یاری می نماید. اکنون ما تاثیر این فرایند در درمان سوختگی را نشان دادیم.

محققان سعی دارند این فناوری را ارتقا دهند تا از محدودیت های کاربردی آن کاسته گردد. به اعتقاد آنان در 5 سال آینده این پرینتر پوست به مرحله آزمایش بالینی می رسد.

تحقیق مذکور درژورنال Biofabrication منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 28 بهمن 1398 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: eranews.ir شناسه مطلب: 351

به "چاپ ورقه های سلول بنیادی روی پوست برای درمان سوختگی عمیق" امتیاز دهید

1 کاربر به "چاپ ورقه های سلول بنیادی روی پوست برای درمان سوختگی عمیق" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چاپ ورقه های سلول بنیادی روی پوست برای درمان سوختگی عمیق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید