نبود سرمایه در گردش، مشکل هنرمند صنایع دستی بروجن است

به گزارش ارانیوز، رییس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بروجن با اشاره به قدمت بالای صنایع دستی در این شهرستان گفت: هم اینک حدود 2 هزار نفر در رشته های مختلف صنایع دستی این شهرستان فعالیت می نمایند و نبود سرمایه در گردش مشکل اصلی این هنرمندان است.

نبود سرمایه در گردش، مشکل هنرمند صنایع دستی بروجن است

از فروشگاه خورشید دیدن فرمایید و کلی مقاله و خبر جالب مطالعه نمایید.

بهادر نوروزی چهارشنبه شب 20 آذر در آیین گشایش نمایشگاه صنایع دستی، خوراکی ها و سوغات محلی شهرستان بروجن استان چهارمحال و بختیاری تاکید نمود: از این تعداد یک هزار و 200 نفر فعال و بقیه غیرفعال هستند.

وی اضافه نمود: شهرستان بروجن 50 رشته فعال در زمینه فراوری محصولات صنایع دستی و هنرهای سنتی دارد.

نوروزی توضیح داد: نبود سرمایه در گردش، گرانی مواد اولیه، نبود بازار مناسب برای عرضه و گران بودن هزینه تمام شده از مهمترین مسائل هنرمندان صنایع دستی است.

وی یادآور شد: میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان بروجن برای ارتقای کمی و کیفی شرایط صنایع دستی و هنرهای سنتی در این شهرستان برگزاری دوره های آموزشی، معرفی پرداخت تسهیلات اشتغال زایی و جلوگیری از منسوخ شدن بعضی رشته های صنایع دستی در این شهرستان را جزو برنامه های اولویت دار خود دارد.

فرماندار شهرستان بروجن نیز گفت: حمایت از هنرمندان و فعالان حوزه صنایع دستی وهنرهای سنتی باید به طور جدی مورد توجه مسئولان مربوطه باشد.

مسعود ملکی تاکید نمود: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری فراهم کردن زیرساخت های لازم برای توسعه رشته های مرتبط با صنایع دستی را در دستور کار قرار دهد.

وی اضافه نمود: پرداخت تسهیلات سرمایه ثابت و سرمایه در گردش برای فعالان و هنرمندان مرتبط با حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری از خواسته های اصلی این قشر در شهرستان بروجن به شمار می رود.

ملکی توضیح داد: بروجن سابقه ای دیرینه در فراوری انواع محصولات صنایع دستی و هنرهای سنتی داشته و باید بیشتر مورد توجه مسئولان مرتبط به خصوص مدیران اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری باشد.

مسئول برگزاری نمایشگاه صنایع دستی، خوراکی های محلی و سوغات مشکات شهرستان بروجن نیز گفت: این نمایشگاه با 16 غرفه و 50 هنرآموز برپا شد.

زهرا شبانی تاکید نمود: در نمایشگاه نمایشگاه صنایع دستی، خوراکی های محلی و سوغات مشکات شهرستان بروجن انواع محصولات مرتبط با 16 رشته صنایع دستی به نمایش درآمده است.

وی گفت: این رشته ها شامل سرمه دوزی، بافت دومیل، تریکوبافی، چرم دوزی، معرق و چرم، معرق و کاشی، بدلیجات، عروسک بافی و سرمه دوزی است.

چهارمحال و بختیاری افزون بر 12 هزار هنرمند صنایع دستی دارد که از این تعداد 3 تا 6 هزار نفر در فصل های مخلتف سال فعالیت می نمایند.

هم اکنون 52 رشته صنایع دستی شهری، روستایی و عشایری در چهارمحال و بختیاری وجود دارد.

بافته های داری مانند فرش بافی، گلیم بافی، جاجیم بافی و قالی بافی، چوخابافی، نمداقتصادی، کلاه اقتصادی، گیوه دوزی، سرمه دوزی، منبت کاری، سفال گری، خورجین بافی، بافت سیاه چادر، قفل سازی، حجاری، گره چینی، احجام فلزی خاتم و مشتقات آن ها از مهمترین صنایع دستی شهری، روستایی و عشایری این استان است.

در سال های 1391 تا 1396 حدود یک میلیون و 250 هزار دلار محصولات نمدی از چهارمحال و بختیاری به خارج از کشور صادر شد و این نشان می دهد این محصول میتواند یکی از مهمترین کالاهای صادراتی استان باشد.

هم اینک 500 هنرمند نمدمال در 15 کارگاه بزرگ فراوریی چهارمحال و بختیاری فعالیت دارند که از این تعداد 400 نفر در شهرکرد و 100 نفر در بروجن هستند.

تاکنون 250 فقره مجوز صنایع دستی برای این رشته صادر شده و 4 شرکت فعال در فراوری و صادرات نمد در چهارمحال و بختیاری فعالیت دارند.

در خرداد 1390 نمداقتصادی چهارمحال و بختیاری جزو میراث ناملموس ملی به ثبت رسیده است.

با توجه به کاربرد زیاد نمد، قابلیت استفاده این فراوریات در صنایع گردشگری، خودروسازی، دفاع و ورزش نیز وجود دارد.

فراوری محصولات نمدی چهارمحال و بختیاری به دو روش سنتی و نوین صورت می گیرد که امروزه در بخش فراوری نمدهای نوین به علت نوآوری و کاربردهای مختلف افزون بر 40 نوع محصول نمد فراوری و روانه بازار مصرف می گردد.

بروجن در 60 کیلومتری مرکز استان واقع شده است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 7 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: eranews.ir شناسه مطلب: 296

به "نبود سرمایه در گردش، مشکل هنرمند صنایع دستی بروجن است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نبود سرمایه در گردش، مشکل هنرمند صنایع دستی بروجن است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید