ما به گل محتاجیم

به گزارش ارانیوز، آرامش عجیبی دارد و این آرامش وقتی به میان حیاط خانه می رود پررنگ تر از قبل می گردد. دوست ندارد با کسی جز گل هایش حرف بزند. وقتی برگ های آنها را در زیر انگشت هایش لمس می نماید چشم هایش را می بندد. انگار که می خواهد تمام حواسش به گل ها باشد. دستانش سبز است و همه می گویند او اگر دستانش را بر تخته

ما به گل محتاجیم

ما به گل محتاجیم

نویسنده:رقیه پورمحسنی

آرامش عجیبی دارد و این آرامش وقتی به میان حیاط خانه می رود پررنگ تر از قبل می گردد. دوست ندارد با کسی جز گل هایش حرف بزند. وقتی برگ های آنها را در زیر انگشت هایش لمس می نماید چشم هایش را می بندد. انگار که می خواهد تمام حواسش به گل ها باشد. دستانش سبز است و همه می گویند او اگر دستانش را بر تخته سنگی هم بگذارد تخته سنگ سبز می گردد. چرا آه می کشی؟ تو هم می توانی از رمز آرامش او سرمشقی برای خودت برداری آن هم با راه دادن یک گلدان به خانه!

پیش از این که بخواهیم از تاثیرات گل و طبیعت بر روحیه افراد بگوییم بهتر است نگاهی داشته باشیم به تاریخ. تاریخی که نشان می دهد ایرانیان اولین قومی بودند که به یکدیگر گل هدیه می دادند. گل هدیه دادن در سرتاسر قلمرو فرهنگ ایرانی همیشه استمرار داشته است. حتی در منابع تاریخی و متون ادبی و سروده های شاعران ایرانی و پارسی گوی مفاهیم زیبا و دل انگیز فراوانی به مناسبت های متعدد از هدیه دادن دسته گل، سخن به میان آمده است. در کتیبه های تاریخی و همین طور آثار نویسندگان یونانی و رومی عهد باستان هم مطالب جالبی در باب مراسم گل افشانی و تهیه تاج گل و گل آرایی در سلسله های ایرانی نوشته شده است. تا جایی که قدیمی ترین و زیباترین سند درباره پیشینه دسته گل در ایران مربوط به نقوش گل و غنچه در دست داریوش در سنگ نگاره های تخت جمشید است. تحلیل گران تاریخ و مورخان روم اعتقاد دارند این نقوش برای مراسم برپایی عید نوروز و حتی به گمان برخی ها برای تولد و مراسم تاج گذاری در زمان کوروش و داریوش استفاده می شده است.

گل حتی روی فرهنگ طرح های قالی ایرانی که در جهان شناخته شده است و قدمتی 3000 ساله دارد نیز تاثیر گذاشته است.

حالی که بهتر می گردد

شما کسی را سراغ دارید که تماشا یک گل زیبا و یا رفتن به طبیعتی سبز هیچ تاثیری روی او نداشته باشد؟ گشتن بی فایده است چرا که شما چنین فردی را پیدا نمی کنید. همه ما با تماشا یک گل حالمان بهتر می گردد. می توانید امتحان کنید و وقتی که دارید برای جر و بحث به ملاقات کسی می روید برای او یک شاخه گل با خود ببرید و ببینید چگونه معجزه تماشا گل حال او را تغییر می دهد اما به راستی چرا؟

سوال شما را آنالیز ها و تحقیقات تازه جواب داده اند و یکی از پیشروهای این تحقیق گروهی از محققان دانشگاه روتگرز در نیوجرسی بودند که مدت 10 ماه رابطه عکس العمل های احساس و رفتاری با گل متوجه شدند که گل ها تعدیل نمایندگان طبیعی و سالمی برای حالات روحی و حتی جسمی اشخاص به شمار می آیند. در این مطالعه 147 زن شرکت کردند و تمامی داوطلبان می دانستند که قرار است هدیه ای دریافت نمایند اما نمی دانستند این هدیه چیست؟

با تمامی شرکت نمایندگان پیش از دریافت هدیه مصاحبه شد و به طور کلی محققان درباره حس و حال کلی افراد طی روزهای گذشته اطلاعاتی به دست آوردند. چند روز پس از هدیه گرفتن گل تغییرات روحی و حسی افراد ثبت شد. فکر می کنید نتیجه چه چیزی را نشان داد. محققان با کمال شگفتی تماشاد گل ها می توانند تاثیری آنی روی حس خشنودی وارد نمایند و تاثیری مثبت و طولانی بر حال و هوای اشخاص بگذارند و وقتی از شرکت نمایندگان پرسیدند پس از دریافت گل چه احساسی داشته اند آنها جواب دادند ما کمتر احساس اندوه، اضطراب و بی تابی داشتیم و در رفتار خود نشانه های بارزی از خوشی و رضایت را دیدیم. آنها بعدها اذعان کردند ارتباط آنها با خانواده و دوستان شان هم صمیمی تر شده است و این چیزی بود که تحقیقات 6 ماهه محققان آمریکایی نشان داد؛ وجود گل ها به طور عمیق و موثر موجب کاهش افسردگی و خمودگی، افزایش و توسعه برخوردهای اجتماعی می گردد و تقویت نماینده حافظه در سنین بالاست.البته پژوهشگران دانشگاه داکوتای شال آمریکا هم با آنالیز بیش از 10 هزار نفر در عرض یک سال متوجه شدند هر فرد چه زن و چه مرد 5 ثانیه پس از دریافت یک شاخه یا دسته گل و یا یک گلدان به عنوان هدیه یکی از این سه عکس العمل را از خود بروز می دهد:

1) لبخند حاکی از ادب و احترام و تشکر

2) لبخند حاکی از دوستی و صمیمیت

3) لبخند هیجان زده

و حال طرف مقابل هم از این سه حالت خارج نیست مگر اینکه فرد خارج از گروه متعادل انسانی باشد. اما از قلم نیاندازید هر یک از این عکس العمل ها بسته به شخصی که گل هدیه گرفته یا شخصی که گل را هدیه داده است متفاوت بوده و به حس شخص نیز مرتبط است اما نکته مهم اینجاست که لبخند کاملا غیرارادی و به علت تاثیر زیبایی گل بر مغز نمایان می گردد.

گل، نشانه دوستی و محبت

جالب است بدانید که مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ای روزنامه همشهری چندی پیش درباره گل از 300 نفر (178 زن و 122 مرد) نظرسنجی کرد و نتیجه این نظرسنجی هم این بود: مردم گل را نشانه دوستی و محبت می دانند و بیشتر به عنوان هدیه می پسندند. و جالب تر این بود که با وجود این باور حدود 55 درصد شرکت نمایندگان اعلام کردند که در خانه گل و گیاهی ندارند اما 44 درصد دیگر به طور مرتب یا گل می خریدند یا در خانه گیاهان آپارتمانی داشتند و عجیب تر این بود که از میان 300 نفر شرکت نماینده 47 نفر گفتند که تا به حال گل هدیه نگرفته اند و امیدوارند کسی به آنان گل هدیه دهد. پس چرا شما معطل می کنید و مدام ویترین مغازه ها را با چشم هایتان بالا و پایین می کنید؟ همین امروز دست به کار شوید و در راه خانه شاخه گلی خریداری کنید. فرقی نمی نماید برای خودتان باشد یا فرد دیگری. گل سخاوتمند است و باران انرژی های مثبتش را بر همه می باراند حتی بر شما که از کنار گل فروش کنار خیابان می گذرید و چند ثانیه ای تنها چند ثانیه به گل هایش خیره می شوید.

مردان گل دوست

در فکر بیشتر ما تصور کردن مردی که گل در دست داشته باشد و هدیه بگیرد سخت است اما غیرممکن نیست هر چند به ندرت این اتفاق بیفتد. جالب است بدانید پژوهشگران در تحقیقی روی مردان متوجه شدند، مردانی که گل هدیه می گیرند بیشتر به چشمان هم صحبت خود نگاه می نمایند و بیشتر لبخند می زنند.

منبع: http://www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 20 تیر 1401 بروزرسانی: 20 تیر 1401 گردآورنده: eranews.ir شناسه مطلب: 1788

به "ما به گل محتاجیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ما به گل محتاجیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید