فقدان مادرزادی دومین دندان پیش

به گزارش ارانیوز، در این مقاله در خصوص دندان هایی است که بیشتر دچار فقدان مادرزادی می شوند و عمدتا به نبود مادرزادی دندان دوم جلویی (پیش) فک بالا می پردازد. نبود این دندان به علت موقعیت جلویی آن (اصطلاحا در ویترین بودن آن در دهان) باعث نمای ناموزون و ناهنجار در حالت عادی و در حالت لبخند می گردد. آنچه که در حالت لبخند در صورت دیده

فقدان مادرزادی دومین دندان پیش

فقدان مادرزادی دومین دندان پیش

نویسنده:دکتر سیدمهدی هاشمی*

در این مقاله در خصوص دندان هایی است که بیشتر دچار فقدان مادرزادی می شوند و عمدتا به نبود مادرزادی دندان دوم جلویی (پیش) فک بالا می پردازد. نبود این دندان به علت موقعیت جلویی آن (اصطلاحا در ویترین بودن آن در دهان) باعث نمای ناموزون و ناهنجار در حالت عادی و در حالت لبخند می گردد. آنچه که در حالت لبخند در صورت دیده می گردد، دندان های جلویی فک بالا هستند. در عین حال به علت نقش این دندان در انسداد فضای جلویی دهان و یاری به تلفظ برخی از حروف، نبود آن باعث اختلال در تکلم هم می گردد. گاهی دندان شیری ای که این دندان به جای آن رویش می یابد، به علت نبود این دندان نمی افتد و در دهان باقی می ماند و فرد متوجه وجود نداشتن دندان دایمی خود نمی گردد. این دندان شیری به علت ضعیف بودن ریشه آن مدت طولانی می تواند در دهان بماند و معمولا در دهه سوم زندگی از دست می رود. در این صورت فرد فکر می نماید دندان دایمی او افتاده یا ذکر می نماید به جای آن دندانی در نیامده است.

علاوه بر این تاج این دندان شیری هم به علت کوچک بودن نسبت به دندان های دایمی، نمای ایده آلی به لبخند نمی بخشد. در برخی موارد دندان نیش دایمی در طی جهت رویش خود به علت فقدان دندان پیش دوم، در محل این دندان و در کنار دندان پیش اول رویش می یابد. باز هم به علت نوک تیز بودن دندان نیش، نمای ظاهری و لبخند زیبا نیست و در عین حال فضای این دندان (نیش) خالی خواهد ماند و البته چند حالت و احتمال دیگر وجود دارد که به علت شیوع کمتر گفته نمی گردد.

حال باید دید برای برطرف این مشکل چه راه چاره های درمانی وجود دارد؟ همه درمان هایی که اینجا ذکر خواهند شد در صورتی است که ناهنجاری و مشکل دندانی فکی دیگری در صورت و دهان وجود نداشته باشد و این را متخصص ارتودنسی تشخیص خواهد داد. این نکته بسیار مهمی است و باید به آن بسیار توجه داشت. هنگامی که دندان پیش دوم فک بالا به صورت دوطرفه وجود ندارد، درمان ایده آل آن است که ابتدا باید با درمان ارتودنسی ثابت (ترجیحا در هر دو فک) فضای مناسب برای تاج این دندان در محل صحیح و متناسب خود با سایر دندان ها و صورت ایجاد و تنظیم کرد. در عین حال رابطه سایر دندان ها را هم اصلاح و آیده آل نمود. سپس در محل فقدان این دندان ها، از ایمپلنت (پیچ های تیتانیوم که در استخوان فک کار گذاشته می شوند) استفاده کرد. در این صورت باید درخصوص مناسب بودن این فضا و استخوان آن برای قرار گرفتن ایمپلنت با متخصصی که قرار است ایمپلنت را جایگذاری نماید، مشاوره گردد. پس این کار، نیازمند یک درمان تیمی شامل 3 نفر ارتودنتیست، جراح برای جایگذاری ایمپلنت و پروتزیست برای روکش روی ایمپلنت است. نتیجه زیبایی حاصل از این درمان بسیار ایده آل و مطلوب خواهد بود.

پی نوشت ها :

* متخصص ارتودنسی

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: eranews.ir شناسه مطلب: 1511

به "فقدان مادرزادی دومین دندان پیش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فقدان مادرزادی دومین دندان پیش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید