سالمندان هم رژیم خوب می خواهند

به گزارش ارانیوز، در تمام زندگی، تغذیه به نام عامل تقویت کننده جسم و روح و روان و فاکتوری موثر بر حیات، ارزش بسیار زیادی داشته است. در دوران کهولت نیاز به انرژی کاهش می یابد. این موضوع به علت بالا بودن سن و کمبود تحرکات جسمی و کم شدن انرژی های اولیه بدن است.

سالمندان هم رژیم خوب می خواهند

سالمندان هم رژیم خوب می خواهند

نویسنده:دکتر سهیلا خوش بین *

در تمام زندگی، تغذیه به نام عامل تقویت کننده جسم و روح و روان و فاکتوری موثر بر حیات، ارزش بسیار زیادی داشته است. در دوران کهولت نیاز به انرژی کاهش می یابد. این موضوع به دلیل بالا بودن سن و کمبود تحرکات جسمی و کم شدن انرژی های اولیه بدن است.

برای حفظ سلامت بدن و حفظ نشاط و لذت در زندگی و همچنین برای پیشگیری از بیماری های دوران سالمندی و بهبود کیفیت زندگی رعایت نکات تغذیه ای بسیار ضروری و مهم است. در دوران سالمندی تغییراتی در بدن ایجاد می شود که شما هیچ گونه دخالتی در آنها ندارید ولی برخی از عوامل می توانند بروز سالمندی و یا شدت تغییرات ایجاد شده در بدن را به تعویق بیندازد و یا از آن بکاهند. نوع رژیم غذایی و رعایت نکات غذایی، حفظ وزن ثابت و مصرف آب و مایعات به میزان کافی از عوامل مهم در پیشگیری از بروز بیماری ها در دوران سالمندی و افزایش طول عمر است.

نوع تغذیه در دوران سالمندی بسیار مهم است زیرا سوءتغذیه و توجه نکردن به نوع تغذیه به کم اشتهایی درسالمندی منجر می شود و این باعث بروز عوارضی مثل خستگی، کاهش تحرک، ضعف، فراموشی و ناراحتی های عصبی می شود. اضافه وزن، پوکی استخوان، افزایش فشارخون و چربی خون و قندخون بالا از مسائل شایعی هستند که تغذیه صحیح یکی از راه های کنترل آنها در دوران سالمندی است. البته شرایط سلامت لزوما وابسته به سن نیست؛ بلکه در هر سنی می تواند قابل تغییر به شرایطی بهتر یا بدتر باشد. در صورت کنترل نکردن این مسایل، میزان ابتلا به بیماری ها افزایش می یابد و با رعایت یک رژیم غذایی صحیح و اصولی می توان از خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها جلوگیری کرد. با افزایش سن، توده عضلاتی و سوخت و ساز بدن کاهش می یابد؛ مصرف غذا کمتر شده و همچنین تغییراتی در بدن ایجاد می شود که می تواند احتمال سوءتغذیه را بیشتر کند. از آن جمله کاهش آنزیم های گوارشی و اسید معده است که باعث پایین آمدن ظرفیت هضم و جذب غذا می شود. ابتلا به برخی از بیماری های مزمن، مصرف برخی داروها، تغییر در احساس طعم و مزه غذاها، کاهش ترشح بزاق، افسردگی، تنهایی و مسائل روحی و جسمی از مسایلی است که باعث کم شدن اشتها در سالمندان می شود.

از دیگر عوامل بروز سوءتغذیه در سالمندی می توان به مسائل دهان و دندان اشاره کرد که اکثریت قریب به اتفاق سالمندان با آن درگیر هستند وهمین امر بهانه ای برای مصرف نکردن مواد غذایی مختلف از طریق سالمندان می شود. به همین دلیل می توان گفت که یک رژیم غذایی خوب و صحیح و اصولی که مشتمل بر تمام نیازهای روزانه بدن سالمندان شود، یکی از ضرورت های زندگی در دوران سالمندی به تعداد میرود.

پی نوشت ها :

* رئیس اداره سالمندان وزارت بهداشت

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: eranews.ir شناسه مطلب: 1510

به "سالمندان هم رژیم خوب می خواهند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سالمندان هم رژیم خوب می خواهند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید