ذخایر سد های استان اردبیل افزایش یافت

به گزارش ارانیوز، مدیر مطالعات شرکت آب منطقه ای اردبیل گفت: ذخایر سد های استان نسبت به پارسال افزایش یافته است.

ذخایر سد های استان اردبیل افزایش یافت

به گزارش خبرنگار از ، اسدالله دیندار سوها، مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه ای اردبیل گفت: بارندگی ها در فصول پاییز و زمستان گذشته و نتایج بررسی ه ای آماری در 6 ماه اول سال آبی جاری در مقایسه با بارش ها در مدت مشابه پارسال مطلوب ارزیابی شده و انتظار است که با ادامه بارش های موثر در روزهای آینده ذخایر منابع آبی استان با آبگیری سدها و آب بندها فرایندی مناسب داشته باشد.

او افزود: بررسی آمار ثبت شده برای بارندگی های 6 ماه نخست سال آبی جاری نشان می دهد که در حال حاضر از اول مهر تا نهم فروردین ماه، متوسط بارش در استان 195 میلیمتر بوده که مقایسه عددی آمار نشان می دهد که نسبت به مدت مشابه پارسال و درازمدت به ترتیب حدود 51 و 9 میلیمتر بیشتر می باشد که این ارقام افزایش 36 و 5 درصدی بارندگی های اخیر نسبت به مدت مشابه پارسال و دراز مدت را تایید می کند.

دیندار ادامه داد: مجموع آمار ورودی در مخازن 10 سد بزرگ استان برای سال آبی جاری در حال حاضر حدود 134 میلیون مترمکعب و برای مدت مشابه سال آبی گذشته و متوسط بلند مدت به ترتیب برابر 131 و 151 میلیون مترمکعب بوده است.

مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه ای اردبیل گفت: در سال آبی جاری آبگیری و ذخیره سازی آب در مخازن پشت سدها، ناشی از رواناب سطحی و ذوب برف در ارتفاعات حوضه های آبریز سدها با کنترل و مدیریت سیلاب های بهاره پیش رو با حساسیت و جدیت تمام ادامه خواهد یافت.

او بیان نمود: تاثیر مثبت بارندگی ها در سال آبی جاری در حجم ذخایر آبی سدهای کوتاه استان نیز مشهود است ، طوری که در 42 سد کوتاه و آبگیری شده در مناطق مختلف استان تا به امروز در حدود 22 میلیون مترمکعب آب ذخیره شده است.

دیندار گفت: بر اساس نقشه های هواشناسی و پیش بینی های اجرا شده از بارش های پیش رو با ادامه فرایند کنونی و با وجود ذخایر برفی مطلوب در حوضه های آبریز رودخانه ها و ارتفاعات استان، چشم انداز منابع و ذخایر آبی برای روزهای آینده مطلوب ارزیابی می گردد.

انتهایپیام/ع

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 17 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1400 گردآورنده: eranews.ir شناسه مطلب: 1297

به "ذخایر سد های استان اردبیل افزایش یافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ذخایر سد های استان اردبیل افزایش یافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید