در آنکارا با چه وسیله ای گشت و گذار کنیم

به گزارش ارانیوز، حمل و نقل در آنکارا

اگر بنا نیست در آنکارا رانندگی کنید، گستره وسیعی از گزینه های ارزان در مقابل تان هست. اتوبوس های شهرداری، اتوبوس های عمومی، دولموش، تاکسی و مترو چند نمونه از وسایل حمل و نقل عمومی در آنکارا هستند. فقط کافی است بدانید ایستگاه هر کدام کجاست؟ با خبرنگاران همراه باشید:

در آنکارا با چه وسیله ای گشت و گذار کنیم

اتوبوس (Otobüs)

اتوبوس ها معمولا ارزان هستند، گرچه در ساعات شلوغی خیلی شلوغ بوده و باعث آزردگی و ناراحتی می شود. دو نوع اتوبوس در کل شهر آنکارا سرویس می دهند. یکی از طریق شهرداری اداره می شود و به آنها Belediye Otobüsü می گویند. این اتوبوس ها به رنگ قرمز یا آبی با نوارهای سرمه ای هستند. برای سفر با این اتوبوس ها حتما بلیط الکترونیکی لازم است که باید از قبل تهیه شود. با ارزان ترین آنها 5 بار می توان سفر کرد.

نوع دوم اتوبوس ها متعلق به شرکت خصوصی هالک (Halk Otobüsü) است که به رنگ های سبز یا آبی دیده می شوند. در این اتوبوس ها بلیط گرفته نمی شود و پرداخت به صورت نقدی است. گرچه قیمت ثابت است. اتوبوس های دوطبقه سبز (البته بعضی از آنها پوشیده از تبلیغات رنگ و وارنگ هستند) هم هستند که خصوصی اند و پرداخت را از مسافرین به صورت نقد دریافت می کنند.

مترو (Metro-Hafif Metro)

دو خط مترو در آنکارا وجود دارد. آنکارای (متروی سبک) و مترو. هر دو بسیار راحت و سریعند. محل تلاقی Ankaray و Metro ایستگاه کیزیل آی است. با همان بلیط اتوبوس می توان از مترو هم استفاده کرد و قیمت هم فرقی نمی کند. می توان نقشه ایستگاه ها و کارت مترو را از همه ایستگاه ها تهیه کرد. ساعات کار مترو از 6 صبح تا 12 نیمه شب است. خط اول مترو از باتی کنت شروع می شود و به سوی کیزیل آی یا همان سنتروم می رود.

آنکارای (متروی سبک) از ASTI (ترمینال اتوبوس های بین شهری) شروع می شود و به سوی غرب می رود و پس از عبور از Kızılay در Dikimevi به انتها می رسد.

دولموش

دولموش از آن سرویس های ویژه ای است که فقط در ترکیه یافت می شود. دولموش ها در واقع همان ون های خطی هستند که ممکن است در ابعاد مختلف به صورت خودرو یا مینی بوس ببینید. مسافر دولموش بر اساس مسافتی که طی می کند کرایه پرداخت می کند و می تواند در ایستگاه یا جایی که درخواست دارد، پیاده شود. برای پیاده شدن کافی است بگویید اینجک وار یعنی کسی می خواهد پیاده شود و راننده توقف می کند. قیمت ها از طریق شهرداری تنظیم شده اند و کرایه ارزان است. دولموش ها برای ایاب ذهاب در شهر بسیار وسیله به دردبخوری هستند و از تاکسی هم خیلی ارزان تر درمی آیند. کرایه مستقیما به راننده پرداخت می شود و بستگی به مسافت طی شده دارد. دولموش ها معمولا تابلویی در پایین یا بالای پنجره راست دارند که جهت معمول را مشخص کرده است. قیمت ها هم در جایی در معرض دید نصب می شوند.

تاکسی (Taksi)

تاکسی ها در همه شهرهای ترکیه به وفور یافت می شوند و از روی رنگ زردشان و تابلوی taksi که روی سقف نصب شده قابل شناسایی هست. ضمناً در پلاک همه تاکسی ها حرف T درج شده است. هزینه بر اساس تاکسی متر مشخص می شود. ورودی 2.2 لیر است و هر کیلومتر 1.9 لیر حساب می شود. قیمت شب و روز یکسان است.

چند عبارت مفید و رایج برای تاکسی سواری در ترکیه:

موزییی کاپاتین: آهنگ را قطع کنید.

جامی کاپاتین: شیشه را ببندید.

جامی آچین: شیشه را باز کنید.

بوردا دورون: همینجا بایستید.

سول: چپ

سا: راست

تاکسی متری چالیشترین: تاکسی متر را روشن کنید.

لوطفن بکلیین: لطفا صبر کنید.

بوردا بکلیین: همینجا صبر کنید.

قطار بین شهری (Banliyö Treni)

در آنکارا قطار بین شهری هم وجود دارد که از سینجان، محله ای در غرب شهر، به کایاش، ناحیه ای در شرق آنکارا می رود. قطارهای برون شهری ضمن اینکه در مواقع ترافیک گزینه خوبی محسوب می شوند، برای طی طریق مسافت های طولانی هم مناسبند. در عین حال ممکن است به شدت شلوغ، کثیف و نامطبوع باشند. بلیط را باید از ایستگاه تهیه کرد. کارت های ماهیانه با تخفیف هم موجودند.

منبع: الی گشت
انتشار: 4 خرداد 1401 بروزرسانی: 4 خرداد 1401 گردآورنده: eranews.ir شناسه مطلب: 1744

به "در آنکارا با چه وسیله ای گشت و گذار کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در آنکارا با چه وسیله ای گشت و گذار کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید