جنوب شرق کشور اربعینی شد

به گزارش ارانیوز، پیاده روی اربعین از جمله همایش های باشکوه مذهبی است که سابقه آن به سال دوم پس از حادثه کربلا و پیاده روی اهل بیت(ع) و عاشقان ایشان از نجف به کربلا برمی شود.

جنوب شرق کشور اربعینی شد

مراسمی که دلدادگان حسینی را از جای جای جهان با پای پیاده به سوی کربلا می کشاند و باعث وحدت و همگرایی می گردد. حضور میلیونی زائران حسینی از مناطق جغرافیایی متفاوت از جمله استان های کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان در این همایش بزرگ رنگ و بوی دیگری دارد.

  • زائران کرمانی در راستا کربلا

با توجه به آغاز همایش بزرگ پیاده روی اربعین نخستین قطار زائران استان کرمان به کربلا از راستا جنوب شرق کشور و حدفاصل زاهدان به خرمشهر از 2 هفته پیش حرکت خود را آغاز کردند. به گزارش خبرنگاران، مجید ارجونی با اشاره به این که قیمت بلیت این قطار از استان کرمان تا خرمشهر به صورت شناور و حدود 158 هزار تومان است، اضافه نمود: زائران استان کرمان در ایستگاه های کرمان و زرند سوار قطار شدند. وی با بیان این که این قطار پس از 30 ساعت به خرمشهر می رسد، توضیح داد: برای ارائه خدمت رسانی به زائران، مسافران این قطار راستا خرمشهر به شلمچه را به وسیله قطار اتوبوسی و به صورت رایگان سفر می نمایند.

وی گفت: تعدادی از مسافران و زائران این قطار نیز پاکستانی هستند. به گفته رئیس سازمان حج و زیارت استان کرمان، تاکنون 81 هزار و 600 کرمانی برای شرکت در همایش معنوی اربعین حسینی در سامانه سماح ثبت نام نموده اند که پیش بینی می گردد تعداد زائران اربعین استان کرمان سال جاری تا مرز 100 هزار نفر افزایش یابد. محمود عرب نژاد اضافه نمود: ثبت نام سفر معنوی اربعین در 72 شهر استان کرمان صورت گرفته است. رئیس سازمان حج و زیارت استان کرمان با اشاره به این مطلب که شهرستان های کرمان، رفسنجان و سیرجان به ترتیب بیشترین ثبت نام برای پیاده روی اربعین را داشته اند، تاکید نمود: در حال حاضر 114 دفتر مجوزدار دائم و 10 دفتر موقت در استان ثبت نام زائران اربعین را انجام می دهند.

  • 24 هزار هرمزگانی در راستا اربعین

این روزها از گوشه و کنار هرمزگان شاهد حرکت موج خروشان مردم عاشق و دوستدار اهل بیت (ع) برای شرکت در پیاده روی عظیم اربعین هستیم. جانشین مدیرکل حج و زیارت هرمزگان نیز گفت: از ابتدای ثبت نام در سامانه سماح (اول شهریور) تا اول مهرماه، بیش از 24 هزار نفر از مردم استان برای شرکت در مراسم پیاده روی اربعین حسینی نام نویسی کردند. سجاد قادری گفت: مهلت نام نویسی پیاده روی اربعین حسینی در سامانه سماح به نشانی اینترنتی samah. haj. ir تا 27 مهرماه است. وی با اشاره به این که سال گذشته 25 هزار نفر از هرمزگان در پیاده روی اربعین شرکت کردند، پیش بینی کرد: سال جاری این آمار به 35 هزار نفر برسد.

قادری گفت: افراد متقاضی برای نام نویسی در پیاده روی اربعین می توانند با در دست داشتن اصل گذرنامه و رونوشت صفحه نخست شناسنامه خود به دفاتر زیارتی هرمزگان مراجعه نمایند. جانشین مدیرکل حج و زیارت هرمزگان اضافه نمود: هزینه نام نویسی و بیمه برای شرکت در پیاده روی اربعین 220 هزار ریال است که هنگام ثبت نام در سامانه سماح از زائران دریافت می گردد. این مقام مسئول با اشاره به این که سال جاری احتیاجی به ویزا برای زائران پیاده روی اربعین نیست، گفت: شرکت نمایندگان در این مراسم باید بیمه نامه را در طول سفر همراه خود داشته باشند.

  • توصیه های پزشکی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی هرمزگان گفت: به بیماران قلبی و کسانی که سابقه ناراحتی قلبی داشته اند، توصیه می کنیم از پیاده روی اجتناب نمایند. دکتر حسین فرشیدی گفت: این افراد در صورت شرکت در پیاده روی اربعین باید تمام داروهای خود را به همراه داشته باشند و در صورت درد قفسه سینه، در اسرع وقت به نیروهای اورژانس اطلاع دهند.

این متخصص قلب و عروق با تاکید بر ضرورت توجه ویژه بیماران قلبی به توصیه های پزشکان اضافه نمود: داشتن داروهایی همچون داروهای زیرزبانی برای بیماران قلبی بسیار حائز اهمیت است و نباید نسبت به این موضوع سهل انگاری گردد. فرشیدی گفت: توصیه می گردد بیمارانی که به بیماری های مزمنی همچون دیابت و فشار خون مبتلا هستند، قبل از عزیمت به کشور عراق و شرکت در مراسم پیاده روی اربعین، به پزشک خود مراجعه نمایند و با اجازه پزشک خود در این سفر حضور یابند.

  • پذیرایی از زائران در موکب بندرعباس

مسئول موکب از پذیرایی بیش از 5 هزار زائر در روز توسط این موکب اطلاع داد. به گزارش فارس حجت شعبانی در راستا پیاده روی اربعین حسینی گفت: موکب سیدالشهدا(ع) واقع در صحن حضرت زهرا سلام الله علیها حرم حضرت علی(ع) به بیش از 5 هزار نفر در شبانه روز خدمات ارائه می نماید. وی اضافه نمود: ما در این موکب در میان وعده با چای و خرما از زوار پذیرایی می کنیم. مسئول موکب سیدالشهدا(ع) درباره برنامه های فرهنگی موکب اعلام کرد: هر روز مراسم عزاداری سنتی با حضور خدام موکب های مستقر در این صحن برگزار می گردد. شعبانی ادامه داد: برگزاری نماز جماعت، قرائت زیارت امین الله و... از دیگر برنامه های فرهنگی این موکب است. این موکب در صحن حضرت زهرا سلام الله علیها و در ورودی مقام زین العابدین(ع) واقع شده است. وی با اشاره به این که سال جاری سومین سال فعالیت این موکب است، گفت: تمام هزینه های موکب از سوی مردم تأمین می گردد.

  • ورود 88 هزار زائر پاکستانی به سیستان و بلوچستان

سرپرست اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای سیستان و بلوچستان گفت: بیش از 88 هزار زائر پاکستانی از ابتدای شهریور تاکنون به وسیله پایانه مرزی میرجاوه وارد کشور شدند. ایوب کرد در گفت وگو با مهر اظهار کرد: طبق آخرین آمارها بیش از 88 هزار زائر پاکستانی مرقد مطهر اباعبدالله الحسین(ع) از ابتدای شهریور تاکنون به وسیله مرز میرجاوه وارد استان شدند که این تعداد رشد 75 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می دهد. وی با اشاره به این که شرایط برای پذیرایی و اسکان زائران فراهم شده است، اضافه نمود: تعدادی از زوار بعد از ورود به سیستان و بلوچستان در موکب های مردمی در زاهدان اسکان داده شدند.

سرپرست اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای سیستان و بلوچستان ادامه داد: با توجه به این که هر سال، خیل عظیمی از زوار پاکستانی و عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) به وسیله پایانه مرزی میرجاوه برای شرکت در همایش بزرگ پیاده روی اربعین حسینی وارد کشور می شوند، اقدامات مناسبی برای تسهیل در عبور و مرور و رفاه و آسایش این زوار در این پایانه صورت گرفته است. وی با اشاره به این که در بخش جابه جایی و حمل ونقل مسافر مسئله ای وجود ندارد، اضافه نمود: در ایام محرم و صفر سال گذشته بیش از 64 هزار نفر زائر پاکستانی به وسیله پایانه مرزی میرجاوه وارد کشور شدند که این تعداد توسط 722 دستگاه اتوبوس پاکستانی و 735 دستگاه ناوگان ایرانی جابه جا شدند.

کرد به پیش بینی 5 نقطه برای ارائه سوخت به ناوگان پاکستانی اشاره نمود و اضافه نمود: علاوه بر افزایش امکاناتی نظیر سرویس بهداشتی و حمام، تعداد 21 دستگاه پاسپورت خوان و 12 گیت ورودی برای تسهیل در ورود زائران در نظر گرفته شده است. وی توضیح داد: ساماندهی ارائه خدمات در پایانه مرزی میرجاوه در قالب قرارداد خدماتی، بازسازی راستاهای ورودی و خروجی، ارتقای سیستم خنک نماینده و رنگ آمیزی سالن مسافربری، نصب و راه اندازی 2 دستگاه سیستم کنترل تردد مختص اتوبوس های پاکستانی از مهم ترین اقدامات این اداره کل در زمینه ساماندهی زیرساخت های مرز میرجاوه برای خدمات رسانی بهتر به این زائران عزیز بوده است.

  • خدمات رایگان بهداشتی و درمانی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از ارائه بیش از 90 هزار خدمت رایگان بهداشتی و درمانی به زائران پاکستانی اربعین از زمان راه اندازی موکب های سلامت در سیستان و بلوچستان اطلاع داد. سیدمحمد هاشمی شهری در این باره گفت: عملیات اربعین سال جاری در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از 8 مهر آغاز شده و طی این مدت بیش از 90 هزار خدمت رایگان بهداشتی و درمانی به زائران پاکستانی اربعین ارائه شده است. وی اضافه نمود: زائران در بدو ورود از نظر سندرم های عفونی واگیر مورد ارزیابی قرار گرفته اند و 62 هزار و 623 نفر از آن ها که شرایط لازم را داشتند واکسن فلج اطفال را دریافت کردند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ادامه داد: در این مدت 10 هزار و 505 زائر پاکستانی اربعین توسط پزشکان مستقر در موکب های سلامت میرجاوه و زاهدان ویزیت رایگان شدند. وی با اشاره به این که 21 هزار و 687 نفر نیز طی این مدت داروی مورد احتیاج خود را از موکب های سلامت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان دریافت کردند، توضیح داد: 43 نفر از زائران عزیز پاکستانی نیز برای تکمیل درمان به بیمارستان های میرجاوه و زاهدان منتقل شدند. هاشمی توضیح داد: طی این مدت علاوه بر نظارت ها و ارائه دستورالعمل های بهداشتی به خادمان و زوار 11 هزار و 474 متر مربع از اماکن اسکان زائران سم پاشی شده و 43 مورد نیز نمونه گیری از مواد غذایی صورت گرفته است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 6 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: eranews.ir شناسه مطلب: 154

به "جنوب شرق کشور اربعینی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جنوب شرق کشور اربعینی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید