فراوری سفره کردی در خراسان شمالی هدفمند نیست

به گزارش ارانیوز، خبرنگاران/خراسان شمالی معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: روش سنتی فراوری صنایع دستی در استان مهمترین عامل استقبال نکردن مردم از خرید آن هاست.

فراوری سفره کردی در خراسان شمالی هدفمند نیست

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور کانادا ترکیبی هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و ابشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

علی عابدی در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران اضافه کرد: فراوری سفره کردی در این استان به صورت هدفمند نیست و فراورینمایندگان بدون اینکه توجه نمایند این محصولات در چه جایی باید مورد استفاده قرار گیرد، فراوری می نمایند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تغییرات ایجاد شده در طرح و رنگ گلیم های سفره کردی بر روی اصالت این محصولات تاثیر نمی گذارد؟ ادامه داد: با تغییر طرح و یا رنگ در این گلیم ها به دنبال حذف آن ها نیستیم بلکه این تغییرات باید به گونه ای باشد که اصالت آن ها حفظ گردد. هر کدام از صنایع دستی که نتوانند خود را با شرایط کنونی وفق دهند خود به خود با تمایل نداشتن مردم از خرید، حذف می شوند.

عابدی اعلام نمود: فراوری صنایع دستی باید پویا و فعال باشد تا بتواند در چرخه زندگی مورد استفاده قرار گیرد.

این مقام مسئول گفت: باید در گلیم سفره کردی تغییراتی در طرح، رنگ و ابعاد آن ایجاد گردد تا مردم بتوانند از آن در قسمت های مختلف زندگی استفاده نمایند و استفاده از این صنعت دست فقط به عنوان کفپوش مناسب نیست.

وی اعلام نمود: در گذشته گلیم ها به دلیل جنس زبری که داشتند به عنوان کفپوش در زندگی عشایری استفاده می شد اما هم اکنون دیگر چنین کاربردی ندارد و بعضی از شرکت های فراوریی قسمت پشتی این محصول را با چرم پوشانده اند تا بتوان از آن بر روی سرامیک استفاده کرد. در گذشته این محصول به صورت مستطیل و یا مربع بود که در حال حاضر سفره کردی هایی به شکل دایره ای نیز بافته می گردد که می توان از آن در آشپزخانه ها استفاده کرد. علاوه بر آن، سفارش هایی برای استفاده از این محصولات به عنوان روکش خودرو از سوی شرکت های مربوطه به بعضی از بافندگان گلیم سفره کردی در این استان شده است.

به گفته عابدی، سالانه حدود 200 هزار متر مربه گلیم سفره کردی در این استان فراوری می گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 11 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: eranews.ir شناسه مطلب: 383

به "فراوری سفره کردی در خراسان شمالی هدفمند نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری سفره کردی در خراسان شمالی هدفمند نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید