ارتفاع بلندترین قله سوئد به خاطر تغییرات اقلیمی، کاهش یافت

به گزارش ارانیوز، قله جنوبی کوه کبنه کایزه که به عنوان بلندترین قله سوئد شناخته می شد، اکنون به خاطر تغییرات اقلیمی و گرمایش جهانی با کاهش ارتفاع روبرو شده و این عنوان را از دست داده است.

ارتفاع بلندترین قله سوئد به خاطر تغییرات اقلیمی، کاهش یافت

دانشمندان تأیید نموده اند، بلندترین قله سوئد، به خاطر تغییرات اقلیمی، دیگر بلندترین قله این کشور نیست؛ زیرا یخچالی که قله آن را پوشانده، به واسطه افزایش دما در حال کوچک شدن است. قله جنوبی کوه کبنه کایزه (Kebnekaise) که مملو از یخچال است، در شمالی ترین نقطه کشور سوئد قرار گرفته است که اکنون ارتفاعش به 2,095.6 متر رسیده است، پایین ترین ارتفاعی که تا به امروز ثبت شده و 1.2 متر کمتر از قله صخره ای و بدون یخ شمالی کوه با ارتفاع 2,096.8 متر است.

گونهیلد نینیس روزکوئیست، استاد جغرافیای دانشگاه استکهلم که ارتفاع قله جنوبی کوه کبنه کایزه را هر سال اندازه گیری می نماید، می گوید:

با قطعیت می توانیم بگوییم، برای اولین بار از سال 1880، ارتفاع این قله کوتاه تر از قله دیگر شده است. سال گذشته ما به این قضیه مشکوک شدیم، اما هیچ گاه قله جنوبی کوتاه تر از قله شمالی نشده بود. هرچند سال جاری در سوم سپتامبر که مصادف با سرانجام فصل ذوب یخچال قله بود، با استفاده از فناوری جی پی اس که فقط چند سانتی متر حاشیه خطا داشت، آن را اندازه گیری کردیم.

طی 50 سال گذشته، ارتفاع قله جنوبی کوه کبنه کایزه به شکل هشداردهنده ای، 24 سانتی متر کوتاه تر شده؛ نکته نگران کننده تر این است که در 10 سال اخیر، نرخ ذوب یخچال این قله، یک متر در هر سال بوده است. گونهیلد نینیس روزکوئیست می گوید:

دمای هوا در تابستان سال جاری با افزایش همراه بود؛ در واقع این افزایش در کل سال مشهود بود، به طوری که حتی زمستان ها نیز گرم تر شده است. اتفاقی که برای بلندترین قله سوئد افتاده، نشان دهنده شرایطی است که برای همه یخچال های کشورهای اسکاندیناوی در حال وقوع است. این ماجرا از سرعت بسیار زیاد ذوب یخچال ها حکایت دارد.

این احتمال وجود دارد که یخچال قله جنوبی کوه کبنه کایزه، برف و یخ را در طول زمستان آینده جمع آوری کند و مجدداً عنوان بلندترین قله سوئد را به این قله برگرداند؛ اما این امر موقتی خواهد بود. استاد جغرافیای دانشگاه استکهلم ادامه می دهد:

نرخ ذوب یخچال این قله به علت افزایش دمای هوا، بیشتر شده است. یک زمستان برفی شدید شاید بتواند این شرایط را متعادل کند، اما باز هم با فرارسیدن تابستان، ذوب خواهد شد. فرجام خوشایندی در انتظار یخچال ها نیست.

سال جاری تابستان، افزایش دمای هوا در ایستگاه های بالاتر از مدار شمالگان در سوئد، فنلاند و نروژ رکورد زد. مجموعه ای از آتش سوزی های بی سابقه در سوئد نیز در تشدید گرمای هوا مؤثر بود و این کشور را وادار کرد از سایر کشورها نظیر ایتالیا درخواست یاری کند که منابع بیشتری برای مقابله و مهار آتش سوزی در اختیار داشتند. روزکوئیست که در ایستگاه تحقیقاتی تارفالا در نزدیکی کوه کبنه کایزه فعالیت می نماید، می گوید:

کاهش اندازه یخچال قله جنوبی کوه کبنه کایزه به وضوح مشهود است. این یخچال نازک و نازک تر می گردد؛ محدوده کوچک تری را می پوشاند و در قله کوه که باید مملو از یخ باشد، لغزنده می گردد. من همکاری داشتم که برای 10 سال به اینجا نیامده بود و با تماشا قله، شوکه شد. نرخ ذوب آن بسیار سریع تر از انتظارم است. همه ما می دانیم که هوا روزبه روز در حال گرم ترشدن است و به همین علت شاید نیازی به نشانه های زیادی برای اثبات این موضوع نداشته باشیم؛ هرچند این ماجرا احتمالاً به ما می فهماند که باید کاری برای مقابله با آن انجام دهیم.

اگر قصد سفر به سوئد دارید، همواره می توانید برای خرید بلیط هواپیما با استفاده از موتور جستجوی پرواز خبرنگاران پایین ترین قیمت بلیط ها را از بین فروشنده های معتبر مشاهده نموده و بلیط سفر خود را مقرون به صرفه تر از همه جا تهیه کنید.

منبع: کجارو / edition.cnn.com
انتشار: 21 اسفند 1400 بروزرسانی: 21 اسفند 1400 گردآورنده: eranews.ir شناسه مطلب: 1686

به "ارتفاع بلندترین قله سوئد به خاطر تغییرات اقلیمی، کاهش یافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارتفاع بلندترین قله سوئد به خاطر تغییرات اقلیمی، کاهش یافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید