آشنایی با سیستم حمل و نقل عمومی ایروان

به گزارش ارانیوز، ارمنستان، یکی از کشورهای همسایه ایران بوده که در سال های اخیر مورد توجه تعداد زیادی از مردم کشورمان قرار گرفته است. ایروان را می توان توریستی ترین شهر ارمنستان معرفی کرد. با توجه به اینکه مکان های دیدنی و جاذبه های گردشگری ایروان تقریبا در مرکز شهر قرار دارند، گردشگران می توانند با حدود 20 دقیقه پیاده روی از اغلب اماکن دیدنی و تفریحات این شهر بازدید کنند. اما برای بازدید از مکان های دورتر یا رفتن به شهرهای اطراف ایروان احتیاج به استفاده از سیستم حمل و نقل ایروان دارند. در ادامه به معرفی سیستم حمل و نقل در ایروان پرداخته و در خصوص آن ها توضیحاتی را عنوان خواهیم کرد. اگر قصد سفر به ارمنستان و پایتختش را دارید، ادامه مطلب حمل و نقل عمومی ایروان را دنبال نمایید.

آشنایی با سیستم حمل و نقل عمومی ایروان

متروی ایروان

یکی از سریع ترین راه های حمل و نقل داخل شهری در اغلب شهرهای بزرگ دنیا، مترو هست. ایروان نیز از این قاعده مستثنا نیست، اما متروی این شهر هواداران زیادی در بین مردم ندارد. دلیل این عدم محبوبیت را می توان تعداد کم ایستگاه های متروی این شهر عنوان نمود. شبکه متروی ایروان از دهه 70 میلادی فعالیتش را شروع کرده، اما ساخت آن هنوز به خاتمه نرسیده است. متروی ایروان تنها دارای یک خط و 10 ایستگاه هست. متروی ایروان از ساعت 6 صبح تا 11 شب فعالیت کرده و این مورد از وسایل حمل و نقل عمومی ایروان امکاناتی چون اینترنت رایگان را در اختیار مسافران خود قرار می دهد.

اتوبوس و مینی بوس

اتوبوس و مینی بوس ها را می توان رایج ترین وسیله در سیستم حمل و نقل در ایروان معرفی کرد که به راحتی قابل دسترسی بوده و هزینه کمتری نسبت سایر گزینه ها دارند. دستگاه های اتوبوس این شهر از کشورهای چین و اوکراین وارد شده و کاملا نو هستند. برای سوار شدن در این اتوبوس ها کافیست شماره اتوبوس مربوط به مقصد خود را بدانید. آنگاه می توانید سوار یکی از اتوبوس های در حال تردد شده و به مقصد مورد نظر خود برسید. هزینه این اتوبوس ها از مبدا تا مقصد 100 درام است. مینی بوس های ایروان از کشور روسیه وارد شده که به آن ها گزال (Gazel) گفته می شود. گزال ها سال های طولانی کار کرده اند و در حال حاضر بسیاری از آن ها در شرایط خوبی نیستند. با این حال همچنان به کار خود ادامه داده و فعالیت خود را به عنوان یکی از پرطرفدارترین وسایل سیستم حمل و نقل ایروان انجام می دهند. اتوبوس ها و مینی بوس های ایروان فقط در ایستگاه های معین شده توقف دارند. در بعضی از ایستگاه ها نقشه شهری دیده می شود که مسافران با استفاده از آن ها می توانند جهت خود را پیدا کنند. در بعضی از اتوبوس ها نیز برنامه زمانی اتوبوس نصب شده که با توجه به آن می توان از زمان حرکت آن ها آگاه شد. این مورد از سیستم حمل و نقل عمومی ایروان از صبح زود کار خود را شروع کرده و تا 12 شب مشغول جابجایی مسافران هستند.

اتوبوس برقی

اتوبوس های برقی ارزان ترین وسیله حمل و نقل عمومی در ایروان هستند. 5 جهت برای اتوبوس های برقی وجود داشته که مسافران می توانند با توجه به مقصد خود یکی از جهتها را انتخاب کرده و فقط با پرداخت 50 درام به مقصد مورد نظر خود برسند. توجه داشته باشید که این مورد از سیستم حمل و نقل ایروان بسیار آرام حرکت می کنند. پس، اگر عجله دارید و باید زودتر به محل مورد نظر خود برسید، اتوبوس های برقی را فراموش کنید.

تاکسی ایروان

تاکسی ها یکی از راحت ترین وسایل در سیستم حمل و نقل در ایروان بوده که به صورت 24 ساعته فعالیت می کنند. در کشورهای توسعه یافته و پیشرفته دنیا کرایه تاکسی بسیار گران بوده و مقرون بصرفه نیست. اما در شهر ایروان کرایه تاکسی بسیار ارزان بوده و با کیلومتر شمار محاسبه می شود. مسافران به ازای هر کیلومتر مسافتی که با تاکسی طی می کنند، چیزی حدود 100 درام می پردازند که به نسبت هزینه تاکسی در دیگر نقاط دنیا بسیار مناسب است. نکته ای که در خصوص دریافت تاکسی وجود دارد این است که راننده های ایروان به زبان انگلیسی مسلط نیستند و ممکن است در برقراری ارتباط با شما دچار مشکل شوند. علاوه بر این، برنامه ها و اپلیکیشن های درخواست خودرو مانند اوبر (Uber) در ایروان کار نمی کنند. از این رو، اگر بخواهید با گوشی همراه خود درخواست تاکسی کنید، باید برنامه های بومی شرکت های تاکسیرانی این شهر را بر روی دستگاه خود نصب نمایید. در ادامه تعدادی از شرکت های نوین تاکسیرانی ایروان را به شما عزیزان معرفی می کنیم.

شرکت تاکسیرانی GG Taxi

GG Taxi اولین شرکت تاکسیرانی مدرن بود که با استفاده از تلفن همراه و معرفی اپلیکشین خود، سرویس دهی به مسافران را در این شهر شروع کرد. نحوه کار با این برنامه شبیه به برنامه بین المللی اوبر هست. مسافران با نصب GG Taxi بر روی گوشی همراه خود می توانند مبدا و مقصد خود را بر روی نقشه معین کرده و خودروی مورد نظرشان را نیز انتخاب کنند. هزینه تاکسی های این شرکت براساس کیلومتر محاسبه شده و به ازای هر کیلومتر 100 درام هست. کمترین کرایه تاکسی نیز 600 درام بوده که برای 5 کیلومتر مسافت پرداخت می شود. تاکسی های شرکت GG Taxi دارای سه نوع تاکسی ارزان، بزرگ و تجاری هستند. بعضی از ماشین های این شرکت در قسمت پشت خود دارای یک لوگو بوده و بعضی دیگر نیز هیچ نشانی بر روی بدنه خود ندارند. رانندگان این تاکسی ها با مسافران بسیار مودب و خوش برخورد بوده و کار خود را نیز به درستی انجام می دهند. با توجه به اینکه بسیاری از رانندگان این شرکت در کشور گرجستان نیز فعالیت می کنند، این امکان را دارند که شما را نیز وارد این کشور کنند. پس، اگر دوست دارید تا گشت و گذار کوتاهی در کشور گرجستان داشته باشید، می توانید از تاکسی های شرکت GG Taxi استفاده نمایید. هزینه کرایه این وسیله سیستم حمل و نقل ایروان در داخل و خارج شهر فرقی باهم ندارد.

شرکت تاکسیرانی Mobi Taxi

از دیگر برنامه های بومی درخواست تاکسی اپلیکیشن Mobi Taxi است. تاکسی های این شرکت نیز به وسیله نصب یک برنامه بر روی گوشی همراه قابل دسترسی بوده و با یاری سیستم جهتیابی تلفن همراه (GPS) مکان شما را پیدا می کنند. از ویژگی های مثبت تاکسی های Mobi Taxi در حمل و نقل عمومی ایروان می توان به داشتن علامت شرکت بر روی بدنه خودرو اشاره نمود که باعث می شود تا بتوانید به راحتی تاکسی های این شرکت را در خیابان پیدا کنید. علاوه بر این، مسافران این تاکسی ها می توانند از اینترنت وای فای به صورت رایگان در طول جهت استفاده کنند. برای استفاده از تاکسی های شرکت Mobi Taxi کافیست تا اپلیکشین مربوطه را از وبسایت آن دانلود کرده و بر روی گوشی های همراه خود نصب نمایید. هزینه تاکسی های این شرکت براساس کیلومتر محاسبه شده و به ازای هر کیلومتر 100 درام هست. کمترین کرایه این وسیله در سیستم حمل و نقل ایروان نیز 600 درام بوده که برای مسافتی معادل 5 کیلومتر پرداخت می شود.

شرکت تاکسیرانی TaxoLine

از دیگر شرکت های تاکسیرانی اینترنتی در ایروان می توان به TaxoLine اشاره نمود. برای استفاده از خدمات این شرکت می توانید اپلیکیشن مربوط به آن را از Play Store و App Store در گوشی های همراه خود دریافت کرده و پس از نصب، تاکسی خود را درخواست نمایید. این برنامه نیز مانند دیگر برنامه های درخواست تاکسی، از سیستم جهتیابی گوشی تلفن برای یافتن آدرس شما استفاده کرده و راننده تاکسی در سریع ترین زمان ممکن خود را به شما خواهد رساند. این مورد از وسایل سیستم حمل و نقل در ایروان دارای ویژگی هایی هستند که آن ها را از دیگر شرکت ها متمایز می نماید. از جمله این ویژگی ها می توان به خدمات VIP، تاکسی های ون، تاکسی های 6 جایگاه یا 8 جایگاه و رفت و برگشت فرودگاه اشاره نمود. تفاوت دیگر این شرکت با شرکت های مشابه خود در ایروان، دسترسی آفلاین به آن است. اگر به اینترنت دسترسی ندارید، می توانید با استفاده از شماره تلفن هایی که این شرکت در اختیار شما قرار می دهد با مرکز تماس گرفته و پس از انتخاب زبان، تاکسی مورد نظر خود را سفارش دهید. سپس، شرکت با شما تماس گرفته و اطلاعات تاکسی از جمله نوع خودرو، رنگ و شماره پلاک آن را در اختیارتان قرار می دهد.

شرکت تاکسیرانی Yandex Taxi

جدیدترین شرکتی که اخیرا وارد سیستم حمل و نقل در ایروان شده، شرکت روسی Yandex Taxi هست. برای استفاده از خدمات این شرکت می توانید اپلیکیشن مربوط به آن را از Play Store و App Store دریافت کرده و بر روی گوشی همراه خود نصب نمایید. پس از آن می توانید مانند دیگر برنامه های درخواست تاکسی با آن کار کنید. با توجه به اینکه Yandex Taxi به تازگی وارد شرکت حمل و نقل ایروان شده، تعداد تاکسی های آن محدود بوده و در نتیجه زمان انتظار مسافران برای رسیدن تاکسی به آن ها نیز بیشتر است. هزینه تاکسی های این شرکت براساس کیلومتر محاسبه شده و به ازای هر کیلومتر 100 درام هست. این هزینه برای جهتهای خارج شهری به ازای هر کیلومتر 150 درام است. ویژگی متفاوتی که این شرکت با دیگر شرکت های تاکسیرانی دارد، نوع خاص پرداخت هزینه توسط مسافر است. اگر گوشی همراه شما از فناوری NFC پشتیبانی می نماید، می توانید با نزدیک کردن کارت اعتباری خود به گوشی همراهتان کرایه تاکسی را پرداخت نمایید. با این کار برنامه به صورت اتوماتیک هزینه محاسبه شده را از کارت شما کم می نماید.

اجاره خودرو و دوچرخه

برای اینکه سفر آسان تری را تجربه کرده، می توانید در ایروان یک خودرو اجاره نمایید. هزینه اجاره خودرو با توجه به نوع آن متفاوت بوده و به صورت روزانه محاسبه می شود. اگر خودرو را برای چند روز اجازه کنید، هزینه کمتری برایتان به همراه خواهد داشت. برای اجاره خودرو در ایروان می توانید از آدرس rentyerecan.com اقدام نمایید. هزینه اجاره خودروهای روسی مبلغی حدود 25 هزار دلار بوده و برای اجاره خودروهای اروپایی مبلغی حدود 40 هزار دلار باید بپردازید. هزینه اجاره دوچرخه که یکی از وسایل حمل و نقل عمومی ایروان بوده نیز چیزی حدود 10 هزار دلار به ازای هر روز هست.

مکان های دیدنی ارمنستان و نحوه دسترسی به آن ها

دریاچه سوان (sevan)

دریاچه سوان یکی از بزرگترین دریاچه های کوهستانی آب شیرین دنیا بوده که در 60 کیلومتری شمال شرقی ایروان واقع شده است. در اطراف این دریاچه تفریحگاه های دیدنی بسیاری وجود دارند که می توانید از آن ها بازدید نمایید. برای بازدید از این دریاچه باید به خاتمهه مسافربری شمالی رفته و سوار مینی بوس شماره 317 شوید. در این صورت می توانید در عرض یک ساعت و با پرداخت 600 درام به دریاچه سوان برسید. این در صورتی است که کرایه تاکسی تا این دریاچه، حدود 10 هزار درام است.

کلیسای جامع اچمیادزین (Holy Echmiadzin)

اگر قصد بازدید از کلیسای اچمیادزین را داشته دارید باید به خاتمهه کیلیکیا رفته و سوار اتوبوس شماره 203 شوید. اگر سوار مینی بوس شوید، می توانید در عرض 20 دقیقه و با پرداخت 250 درام به این کلیسا برسید. این در صورتی بوده که کرایه تاکسی تا کلیسای اچمیادزین، حدود 3000 تا 5000 درام است.

معبد گارنی

از دیگر جاذبه های دیدنی ارمنستان معبد بازسازی شده، معبد گارنی است که در 30 کیلومتری ایروان واقع شده و با مینی بوس شماره 284 قابل دسترسی است. اولین مینی بوس ساعت 11 ایروان را به مقصد دهکده گارنی ترک می نماید. پس از رسیدن به دهکده می توانید با 10 دقیقه پیاده روی به معبد برسید. برای رسیدن به معبد می توانید از هدایت هایی مردم خونگرم دهکده یاری بگیرید. پس از بازدید، سوار همین مینی بوس ها شده و به ایروان بازگردید. مینی بوس ها هر نیم ساعت یکبار حرکت می کنند و آخرین مینی بوس نیز در ساعت 7:30 شب به ایروان برمی شود. کرایه مینی بوس از ایروان به گرانی 300 درام هست.

مجموعه گغارد (Geghard)

مجموعه گغارد، یکی از مهمترین جاذبه های دیدنی ارمنستان بوده که در استان کوتایک این کشور واقع شده است. این مجموعه باستانی دارای یک صومعه بوده که بخشی از آن در داخل کوه واقع شده است. از این جهت به آن کلیسای غار (آیری وانک) گفته می شود. برای بازدید از این مجموعه باید سوار تاکسی شوید که هزینه ای برابر با 200 درام برایتان به همراه دارد. این مجموعه از دهکده گارنی قابل دسترسی است.

صومعه تاتو (tatev)

این صومعه در جنوب شرقی ارمنستان واقع شده و حدود 250 کیلومتر با ایروان فاصله دارد. اگر قصد دارید با استفاده از وسایل نقلیه عمومی به صومعه تاتو بروید، ابتدا باید از خاتمهه کلیکیا سوار مینی بوس شده و به شهر گوریس بروید. گوریس یکی از شهرهای زیبای ارمنستان بوده که در فاصله 20 کیلومتری آن واقع شده است. برای رسیدن به این شهر باید 2500 درام بپردازید. توجه داشته باشید که از ایروان تا گوریس حدود 5 ساعت راه است و برگشت به ایروان نیز 5 ساعت دیگر از زمان شما را خواهد گرفت. اگر نمی خواهید حدود 10 ساعت از وقت خود را در جاده بگذرانید، پیشنهاد می کنیم از تاکسی بهره ببرید. تاکسی ها شما را به روستای هالیدروز می رسانند که از آنجا می توانید با استفاده از تله کابین بال های تاتو در عرض 10 دقیقه به صومعه برسید. هزینه تاکسی از تله کابین تا روستا چیزی حدود 30 هزار درام بوده و هزینه تلکابین نیز 3000 درام است.

شهر گیومری (Gyumri)

گیومری دومین شهر پرجمعیت ارمنستان بوده که حدود 126 کیلومتر با ایروان فاصله دارد. برای رفتن به گیومری و دیگر شهرهای ارمنستان می توانید از ایستگاه قطار ایروان استفاده نمایید.

نکات دیگر

*پرواز شما پس از رسیدن به ایروان در فرودگاه بین المللی زوارتنوتس (Zvartnots) فرود می آید. این فرودگاه حدود 30 دقیقه با مرکز شهر ایروان فاصله دارد. برای رفتن به شهر می توانید از تاکسی یا اتوبوس استفاده نمایید. کرایه تاکسی از فرودگاه تا مرکز شهر 3000 درام و کرایه اتوبوس چیزی حدود 200 درام است.

  • *دقت داشته باشید که اغلب مردم ارمنستان و رانندگان این کشور به قوانین هدایت و رانندگی بی توجه هستند. از این رو، توصیه می کنیم در هنگام عبور از خیابان حواس خود را به دقت جمع کنید تا دچار سانحه نشوید.
  • *با توجه به اینکه ارمنی ها از مسافران غریبه چندان خوششان نمی آید و آن ها را سوار ماشین خود نمی کنند، ممکن است در جاده های ایروان دچار مشکل شوید. از این رو، پیشنهاد می کنیم قبل از رهسپار شدن فکر رفت و آمد خود را بکنید.
منبع: همگردی
انتشار: 5 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: eranews.ir شناسه مطلب: 370

به "آشنایی با سیستم حمل و نقل عمومی ایروان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با سیستم حمل و نقل عمومی ایروان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید