کایرین 990 و هرآنچه که باید در خصوص پردازنده قدرتمند هواوی سری میت 30 بدانید

به گزارش ارانیوز، پردازنده کایرین 990 اولین پردازنده موبایل به حساب می آید که به همراه مودم 5G داخلی، از سوی هواوی معرفی گردید و قرار است در گوشی های سری میت 30 این شرکت مورد استفاده قرار گیرد.

کایرین 990 و هرآنچه که باید در خصوص پردازنده قدرتمند هواوی سری میت 30 بدانید

با تأیید هواوی، گوشی های جدید این شرکت که به عنوان سری میت 30 شناخته می شوند قرار است در تاریخ 19 سپتامبر 2019 (28 شهریور 1398)، در شهر مونیخ رونمایی شوند. اطلاعات زیادی از خود این گوشی ها در دست نیست اما در رابطه با قدرت و کیفیت پردازنده بکار رفته در این گوشی ها خبرهای زیادی منتشر شده.

هواوی جز محدود شرکت هایی است که گوشی های اندرویدی را به همراه پردازنده های اختصاصی روانه بازار می نماید. پردازنده های بالارده این شرکت به لطف فناوری ساخت پیشرفته، بسیار قدرتمند هستند و ثابت نموده اند می توانند پرچم داران هواوی را در نبرد با پرچم داران قدرتمند بازار سربلند نگه دارند. پردازنده کایرین 990 در حال حاضر قدرتمندترین پردازنده بالارده این شرکت محسوب می گردد که از ویژگی های جذاب آن می توان به سرعت بیشتر، قدرت پردازشی و گرافیکی بهتر، پشتیبانی بهتر از هوش مصنوعی، مودم 5G داخلی و … اشاره نمود که کاملا برازنده یک پردازنده بالارده است.

تمام مشخصات هواوی میت 30 پرو افشا شد

مودم 5G داخلی

یکی از بزرگ ترین مزیت های پردازنده کایرین 990 این است که به صورت پیش فرض مودم 5G را درون خود جای داده است. به عبارتی این مودم پر سرعت بخشی از پردازنده خواهد بود و نه یک قطعه جداگانه!

تاکنون همه شرکت ها مودم 5G را جدا از پردازنده اصلی نصب می کردند. حتی در پردازنده کایرین 980 بکار رفته در هواوی میت 20 ایکس 5G نیز شاهد چنین طراحی هستیم. اما قرار دادن آن به همراه پردازنده در یک تراشه باعث شده هم فضای کمتری اشغال گردد و هم دفع دمای سیستم بهتر صورت گیرد. گفتنی است این پردازنده در مدل 4G نیز در دسترس خواهد بود. بنابراین هم میت 30 و هم میت 30 پرو در دو مدل 4G و 5G، بسته به بازارهای مختلف، در دسترس قرار خواهند گرفت.

طبق ادعای شرکت هواوی، این مودم قادر است فایل ها را با سرعتی معادل 2.3 گیگابیت بر ثانیه دانلود و 1.25 گیگابیت بر ثانیه آپلود کند. اگرچه رسیدن به چنین سرعتی در واقعیت کمی دور از انتظار است اما مسلما از آن چه که تاکنون تجربه نموده اید بیشتر خواهد بود.

معماری ساخت کایرین 990

همانند همه پردازنده های موبایل، کایرین 990 نیز بر اساس معماری ARM ساخته شده. همانند اسنپدراگون 855، هسته های قدرتمند این پردازنده نیز بر اساس معماری ARM Cortex-A67 (لیتوگرافی 7 نانومتری) ساخته شده اند. کایرین 990 5G به طور کلی از 8 هسته بهره می برد که دو هسته قدرتمند آن با فرکانس 2.86 گیگاهرتز، دو هسته میانی با فرکانس 2.36 گیگاهرتز و 4 هسته کوچک دیگر که بر اساس معماری Cortex-A55 ساخته شده اند، با فرکانس 1.95 گیگاهرتز فعالیت می نمایند. گفتنی است که 2 هسته قدرتمند و میانی این پردازنده بر اساس معماری Cortex-A67 ساخته شده اند.

برای مدل 4G اما اوضاع کمی متفاوت است. این پردازنده که از 2 میلیارد ترانزیستور کمتر به نسبت مدل 5G بهره می برد، همچنان از 4 هسته قدرتمند با معماری Cortex-A67 و با لیتوگرافی 7 نانومتری بهره می برد اما دو هسته میانی آن در محدوده 2.09 گیگاهرتز و 4 هسته کوچک آن، با فرکانس 1.86 گیگاهرتز فعالیت می نمایند.

نحوه کار این پردازنده نیز به این صورت است که در موارد غیر ضروری، 4 هسته کوچک فعال هستند تا انرژی کمتر و در نتیجه باتری کم تری مصرف گردد. در مواردی که گوشی تحت فشار زیاد قرار می گیرد، 4 هسته قدرتمند آغاز به فعالیت می نمایند که احتمالا در انجام هیچ کاری کاربر را ناامید نخواهند کرد.

هواوی در پاسخ به این سوال که چرا از معماری جدید A77 استفاده ننموده گفته است فعلا دلیلی برای این کار وجود ندارد تا زمانی که بتواند به فناوری ساخت 5 نانومتری دست یابد.

فقدان پلی استور گوگل در گوشی های هواوی میت 30 رسما تایید شد

بهبود کیفیت دوربین

یکی از بهبودی های فراوانی که کایرین 990 با خود به همراه آورده، بهبود کیفیت دوربین است. هواوی علاوه بر بهبود سیستم پردازش سیگنال تصویر (ISP)، پیشرفت بسیار خوبی در زمینه واحد پردازش عصبی نیز داشته تا کیفیت تصاویر و ویدئو های ضبط شده توسط گوشی های خود را از آن چه که شاهد آن هستیم بهتر کند.

همچنین کایرین 990 سیستم حذف نویز DSLR را نیز به گوشی های هواوی خواهد آورد که در شرایط نوری نامساعد نیز تصاویر ثبت شده توسط دوربین این گوشی ها، شفاف و با کیفیت بوده و با کمترین نویز همراه خواهد بود.

چند سالی هست که هواوی از الگوریتم هوش مصنوعی در دوربین های خود استفاده می نماید و بیشترین کاربرد آن هم در حالت اتوماتیک و شناخت منظره ای بوده که در آن عکاسی می کردید. روز آفتابی، دم غروب، تصاویر سبزیجات یا غذا، عبارتی در بالای گوشی ظاهر می گردد که اعلام می کرد تصویر در چه شرایطی ثبت می گردد. سپس به صورت اتوماتیک به تنظیم رنگ، کنتراست، روشنایی، عمق میدان و تمام آنچه که احتیاج است اقدام می نماید تا تصویر با بهترین کیفیت ممکن به ثبت برسد. همچنین می تواند فرد را از زمینه پشت تصویر جدا نموده و به شما این امکان را بدهد پس زمینه دیگری را برای آن انتخاب کنید.

از دیگر ویژگی های کایرین 990 5G که قدرت پردازش شبکه عصبی بیشتری از نسخه 4G دارد می توان به تشخیص اشیا و افراد اشاره نمود. به این صورت که اگر اشیایی درون تصویر باشد، می توانید آن را از آدم های درون تصویر جدا کنید، یا آدم ها را از تصویر به یک تصویر دیگر منتقل کنید.

البته به نظر می رسد در تشخیص اشیا محدودیتی وجود دارد. به عبارتی فقط می توان 10 شی را شناسایی کرد که درواقع این محدودیت از سوی نرم افزار اعمال می گردد و پردازنده توانایی پردازش اشیا بیشتر را هم دارد. البته هواوی در این زمینه در حال کار است تا بتواند محدودیت ها را کاملا از میان بردارد. متاسفانه تنها نقطه ضعفی که می توان به این پردازنده گرفت، در دسترس بودن این ویژگی ها در یک سری مناطق خاص است. درحالیکه پردازنده به طور کلی از این قابلیت پشتیبانی می نماید.

این رندرها 7 دوربین هواوی میت 30 پرو را نشان می دهند

سریع تر و قدرتمندتر

مسلما این نکته که کایرین 990 از قدرت و سرعت بیشتری برخوردار است بدیهی است. با ترکیب رابط کاربری EMUI 10 هواوی و پردازنده کایرین 990، گوشی های جدید هواوی از یک مجموعه سخت افزاری و نرم افزاری بسیار قدرتمند برخوردار خواهند بود که می توانند بهترین و روان ترین تجربه کار با یک گوشی هوشمند را برای کاربران به ارمغان بیاورند. همچنین هواوی برای افزایش هرچه بیشتر قدرت پردازشگر گرافیکی خود، سیستمی را تحت عنوان Smart Cache در نظر گرفته که در شرایط فعالیت های سنگین گرافیکی، قدرت گرافیک را تا حدودی افزایش می دهد تا با بارگذاری سریع تر داده ها، حتی در سنگین ترین بازی ها نیز لگ یا لرزش احساس نکنید.

منبع: pocket-lint

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 30 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: eranews.ir شناسه مطلب: 61

به "کایرین 990 و هرآنچه که باید در خصوص پردازنده قدرتمند هواوی سری میت 30 بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کایرین 990 و هرآنچه که باید در خصوص پردازنده قدرتمند هواوی سری میت 30 بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید