پناهنده ها و خاله زاده ها، راهنمای مسافران ایرانی در خارج!

به گزارش ارانیوز، تورهای گردشگری ایران در ترکیه اغلب به پناهنده ها و مهاجران سپرده می گردد، در مالزی هم یکسری از دانشجویان ایرانی مقیم که تابستان ها بیکار هستند، راهنمایی گردشگران را به عهده می گیرند.

پناهنده ها و خاله زاده ها، راهنمای مسافران ایرانی در خارج!

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، این مطلب، بخشی از گفت وگوی بابک نعمت پور باایسنا است که بیش از یک دهه به عنوان راهنمای رسمی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با تورهای ایرانی در خارج از کشور همراه بوده است.

او درباره شرایط راهنماهایی که در چنین تورهایی به کار گرفته می شوند، گفت: در تورهای گردشگری معمولا دو شیوه برای استفاده از راهنمای گردشگری وجود دارد؛ گروهی که چند ماه در کشور مقصد مستقر می گردد و معمولا به عنوان مترجم کار می نمایند، چون در صورت فعالیت به عنوان راهنمای گردشگری در کشور دیگر بدون داشتن جواز کار، با مسائل قانونی روبرو خواهند شد. این شیوه بیشتر در کشورهایی چون روسیه، ترکیه، گرجستان، بلغارستان، ارمنستان و جمهوری آذربایجان رایج است.

وی اضافه نمود: گروه دیگری از راهنماهای گردشگری هم هستند که همراه تور سفر می نمایند و در کشور مقصد استقرار طولانی ندارند. این شیوه نیز در تورهایی که به مقصد اروپا، استرالیا، ژاپن و کره جنوبی اجرا می گردد مرسوم است. راهنماهایی که این گونه گردشگران را در مقصد هدایت می نمایند، باید تجربه کافی داشته و به زبان خارجی مسلط باشند. این گروه البته اگر از بین افراد رسمی و دارای کارت از سازمان میراث فرهنگی وگردشگری انتخاب شوند، با کمترین حاشیه و مسائل همراهند.

در مالزی از دانشجویان ایرانی که تابستان ها وقت آزاد دارند به عنوان راهنمای تور استفاده می گردد، در ترکیه هم بعضی پناهنده ها توسط شرکت های گردشگری به عنوان راهنمای تور به کار گرفته می شوند

این راهنمای گردشگری ادامه داد: راهنماهایی که در نقش مترجم در مقصد مستقر می شوند با توجه به دانشی که باید نسبت به آثار تاریخی پیدا نمایند و تسلطی که معمولا به زبان کشور مقصد دارند، خیلی یاری حال گردشگران ایرانی هستند، مخصوصا آن که در بیشتر تورهای خارجی، استفاده از راهنمای بومی و محلی کشور مقصد الزامی است و حضور راهنمای ایرانی برای انتقال اطلاعات می تواند موثر باشد.

وی اضافه نمود: البته در بعضی کشورها مثل مالزی از دانشجویان ایرانی که تابستان ها کاری برای انجام دادن ندارند، استفاده می گردد و یا در ترکیه، پناهنده هایی هستند که توسط شرکت های گردشگری به عنوان راهنما در تور به کار گرفته می شوند. این افراد نه تخصصی در زمینه گردشگری دارند و نه آموزشی دیده اند و قطعا زمانی که اتفاقی رخ دهد، نمی توانند اوضاع را کنترل نمایند. درست است که این افراد ساکن آن مقصد هستند و ممکن است چند فصل کاری تجربه داشته باشند، اما توانمندی ها و دانش راهنمای گردشگری را ندارند. این افراد چون کاری ندارند، معمولا برای تامین معاش خود، کارهای غیرمرتبطی با برنامه سفر انجام می دهند که یک راهنمای حرفه ای در بیشتر مواقع حاضر نیست انجام دهد. برای همین گروه هایی که از راهنماهای رسمی و موجه استفاده می نمایند معضلات کمتری دارند، چون راهنمای حرفه ای برای کار خود ارزش قائل است و کاملا توجهیه شده که در سفر خارجی چگونه باید رفتار کند و به خطوط قرمز مقصد و مبدأ مطلع است.

نعمت پور اظهار کرد: بیشتر راهنماهایی که در تورهای خارجی کار می نمایند برای حفظ حرفه خود حتما در بازگشت به دفتر آنالیز و همکاری در معاونت گردشگری گزارش می دهند تا ضمن حفظ موقعیت کاری و کارت راهنمای تور که هر یک سال تمدید می گردد، از قواعد و دستورالعمل های موجود تخطی ننموده باشند.

او معتقد است، برای کاهش معضلاتی که در بعضی سفرهای خارجی بروز می نماید، ضروری است سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با آژانس های مسافرتی تعاملی برقرار نمایند و اسامی راهنماهای موجه و بدون مشکل را براساس گزارش هایی که ارائه نموده اند، در اختیار آژانس های گردشگری قرار دهد تا دیگر با پسرخاله و دختر خاله کارشان را راه نیاندازند و هر کسی را به عنوان راهنما با گردشگر همراه ننمایند. این اشتباه بزرگی است، چون اگر مسئله ای در حین اجرای تور در کشور غریبه پیش آید، شرکت های بیمه هیچ خسارتی را پرداخت نمی نمایند و معمولا هم این افراد از عهده مسائل بر نمی آیند، از جمله اتفاقاتی که زیاد می افتد و نمونه گزارش های آن حتما در اختیار سازمان میراث فرهنگی و آژانس ها است.

بیشتر مسافران درباره حقوق خود در سفرهای خارجی مطلعی ندارند، درحالیکه یکی از خدمات تور همراه داشتن راهنمای مسلط به زبان خارجی است تا در مقصد دچار مشکل نشوندوی اضافه نمود: گاهی پیش می آید افرادی که به عنوان راهنما در تور به کار گرفته شده اند چون احساس مسؤولیت نمی نماید، گردشگر را در مقصد به حال خود رها نموده اند، درحالیکه یک راهنمای حرفه ای که میخواهد شغل خود را حفظ کند و در آینده آن را ادامه دهد، هرگز چنین کاری نمی نماید.

این راهنمای ایرانگردی و جهانگردی گفت: بیشتر مسافران درباره حقوق خود در سفرهای خارجی مطلعی ندارند، برای همین نمی دانند یکی از خدمات تور همراه داشتن راهنمای مسلط به زبان خارجی، دست کم انگلیسی است تا در مقصد دچار مشکل نشوند.

او سپس با بیان این که هیچ دستورالعملی مبنی بر معین ویژگی راهنماهایی که در تورهای خارجی باید بکار گرفته شوند و یا تبیین شروط اعزام راهنما در سفرهای خارجی وجود ندارد، به ایسنا گفت: این قضیه کاملا با وجدان بیدار آژانس گردشگری ارتباط دارد. مدیر تور باید این تفکر را داشته باشد که به خاطر دو سه میلیون کمتر شدن هزینه ها، آبروی آژانس را نبرد و دست کم فردی را به عنوان راهنما با گردشگران ایرانی در سفرهای خارجی همراه کند که به اندازه کافی تجربه و دانش داشته باشد. افراد بی تجربه عموما مسائلی را پدید می آورند که جبرانش سخت است. متاسفانه خیلی ها به این موضوع توجه نشان نمی دهند و با همان دختر خاله و پسرخاله کار خود را راه می اندازند.

نعمت پور با اعتقاد بر این که بسیاری از افرادی که به عنوان راهنما در تورهای خارجی به کار گرفته می شوند، صلاحیت انجام این کار را ندارند، اظهار کرد: بیشتر این راهنماها فارسی زبان هستند و حتی این ویژگی در کارت رسمی آن ها قید شده است و یا بعضی از آن ها طبیعت گرد هستند، چنین هدایت در پاریس چه کار می تواند انجام دهد؟ متاسفانه این موارد در تورهای خارج از ایران زیاد دیده می گردد.

مدیر تور نباید به خاطر دو سه میلیون هزینه کمتر، آبروی آژانس را ببرد و فردی کم تجربه را به عنوان راهنما با گردشگران ایرانی به خارج کشور بفرستد

او ادامه داد: متاسفانه خلاء درجه بندی باعث بروز چنین اتفاقاتی شده است، بارها از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خواسته شده برای حل این معضل فکری گردد، اما فایده ای نداشته است. چطور به شخصی که فقط یک سال است کارت راهنمای گردشگری گرفته، تور خارجی و یا ورودی سپرده می گردد. این افراد حتما باید چندین تور داخلی (سفرهای داخلی برای گردشگران ایرانی) اجرا نمایند و یکی دو بار به عنوان دستیار با تورهای ورودی و خروجی همراه شوند تا بتوانند این مسؤولیت را بپذیرند. خود من با بیش از 13 سال کار در تورهای خارجی، سال جاری به عنوان دستیار همراه یک گروه گردشگر ایرانی، راهی اروپا هستم تا فرایند و شکل کار را یاد بگیرم و در آینده بتوانم صلاحیت اجرای تور در چنین مقصدی را پیدا کنم.

نعمت پور تاکید نمود: اگر طرحی برای طبقه بندی کردن راهنماهای داخلی، ورودی و خروجی اجرا گردد، حتما بسیاری از مسائل ما که ناشی از بی تجربگی و کار کردن به شیوه آزمون و خطا است، حل خواهد شد.

بازگشت به صفحه سایر رسانه ها

منبع: تسنیم
انتشار: 21 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: eranews.ir شناسه مطلب: 246

به "پناهنده ها و خاله زاده ها، راهنمای مسافران ایرانی در خارج!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پناهنده ها و خاله زاده ها، راهنمای مسافران ایرانی در خارج!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید