مرکز دنیا موعود در آخرالزمان

به گزارش ارانیوز، کتاب مرکز ملک؛ جستارهایی در ارتباط با کوفه؛ مرکز دنیا هستی در آخرالزمان نوشته ابراهیم دستلان و ویراسته حسین صادقی فرد، از سوی نشر شهید کاظمی منتشر شده است.

مرکز دنیا موعود در آخرالزمان

خبرنگاران- علی الله سلیمی: کتابمرکز ملک از زوایای مختلف قابل توجه است. از جمله، در دوره خلافت خلیفه دوم، مسلمانان که هدف فتح ایران را در سر داشتند، در پی محلی بودند که علاوه بر نزدیکی به مرز ایران، از نظر آب و هوایی، مطلوب ساکنین جزیرة العرب باشد. از این رو سعدبن ابی وقاص پس از مکاتبه با خلیفه دوم، به سلمان فارسی و حذیفة بن الیمان ماموریت داد تا در پی محلی مناسب جهت اسکان خود و گله شترانشان باشند. در پی این ماموریت، منطقه ای در ساحل غربی رود فرات و نزدیکی شهر باستانی حیره انتخاب شد، که بعدها کوفه نامیده شد، و این اولین شهری بود که پس از ظهور اسلام، از طریق مسلمانان ساخته شد. هشام بن محمدکلبی که از اولین جغرافی نویسان مسلمان است در این باره چنین می گوید: نام کوفه از تپه کوچکی که در وسط آن شهر واقع بود به نام کوفان گرفته شده و به قول برخی کوفان به معنی بلا و شر است. پس از مدتی که از سکونت مسلمانان در کوفه گذشت چادرهای پشمین قبایل عرب تبدیل به خانه های ساخته شده از نی و سپس تبدیل به خانه های خشت و گلی شد. اولین ساختمانی که در شهر کوفه بنا شد و تقسیم بندی شهر و محله های آن بر اساس آن و در کنار آن انجام شد، مسجد جامع کوفه بود که ساخت آن هم زمان با حضور مسلمانان در این منطقه شروع شد. امام علی(ع) این شهر را به عنوان مقر حکومت خود برگزید و در همین شهر به شهادت رسید. بیشتر شیعیان در قرن نخست از شهر کوفه بودند. امام صادق(ع) دو سال در این شهر اقامت گزید. از آثار مهم این شهر، مسجد کوفه و مسجد سهله است. عنوان فرعی کتاب در همان ابتدا به همراه طرح روی جلد خواننده را به فکر وادار می نماید: جستارهایی در ارتباط با کوفه مرکز دنیا هستی در آخرالزمان. ابراهیم دستلان نویسنده کتاب، در چهار فصل با عنوان های سرزمین موعود، مسجد موعود، خانه موعود و مهدی موعود به توضیح نکات و روایاتی می پردازد که مرتبط با هر فصل است . هر کدام از این فصول زیرمجموعه های مهمی دارند که شأن و جایگاه شهر کوفه و مقام های موجود در آن شهر را به مخاطب می شناساند. نویسنده عنوان فصل اول را سرزمین موعود قرار می دهد تا قلابی باشد برای فکر تشنه و کنجکاو مخاطب. او در این فصل به تشریح تاریخچه کوفه، کوفه در اعصار مختلف، فضائل، مقامات و ملکوت سرزمین کوفه می پردازد. فصل دوم مسجد موعود نام دارد. در این فصل، مطالبی را درباره فضائل و مقامات مسجد کوفه و حتی حیله های معاویه مشاهده می کنیم: پس از شهادت امیرالمومنین علیه السلام، معاویه که نمی خواست ذکری از فضائل آن حضرت گفته گردد، دستور داد فیلی آوردند و به آن در بستند. آن قدر فیل را در آنجا نگاه داشت تا به باب الفیل مشهور شد و هم اکنون نیز باب الفیل(در فیل) نامیده می گردد. سپس نکاتی را درباره حضرت آدم، حضرت نوح، حضرت ابراهیم و حضرت خضر می خوانیم. خانه موعود؛ عنوان فصل سوم است. مسجد سهله مسجد معروفی است که در نزدیکی مسجد کوفه قرار گرفته است. مسجدی که در قرن اول هجری از طریق قبایل عرب در سمت شمال غربی مسجد جامع کوفه، به فاصله دو کیلومتر ساخته شده است. در روایات برای شأن و جایگاه این مسجد روایات فراوانی وجود دارد. در فصل چهارم که مهدی موعود نام گرفته، نویسنده نکاتی را درباره حضرت بیان می نماید که کمتر در کتب و مقالات به آن پرداخته شده است. سپس در خصوص جایگاه و زندگی حضرت و بعلاوه مادر بزرگوارشان نرجس خاتون، به نکات جالبی اشاره می نماید.

کتاب مرکز ملک؛جستارهایی در ارتباط با کوفه مرکز دنیا هستی در آخرالزمان در قطع رقعی و 264 صفحه به تلاش ابراهیم دستلان به رشته تحریر در آمده و همزمان با ایام نیمه شعبان از طریق انتشارات شهید کاظمی منتشر شده است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 13 اسفند 1401 بروزرسانی: 13 اسفند 1401 گردآورنده: eranews.ir شناسه مطلب: 1916

به "مرکز دنیا موعود در آخرالزمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرکز دنیا موعود در آخرالزمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید