میزبانی در هاست اشتراکی یا سرور مجازی، کدام بهتر است؟

به گزارش ارانیوز، VPS نسبت به طرح میزبانی اشتراکی یک راهکار امن تر و پایدارتر است که در آن فضای سرور اختصاصی دریافت نمی کنید. با این حال، از اجاره یک سرور کامل در مقیاس کوچکتر و مقرون به صرفه تر واقع شده است. میزبانی VPS معمولاً از طریق ­ی صاحبان وب سایت هایی انتخاب می گردد که از ترافیک سطح میانهی برخوردار هستند که از محدودیت های برنامه های میزبانی مشترک بیشتر می گردد اما هنوز هم به منابع سرور اختصاصی نیازی ندارند.

میزبانی در هاست اشتراکی یا سرور مجازی، کدام بهتر است؟

VPS چیست؟

سرور مجازی هاستینگ یک سرویس میزبانی یا هاستینگ است که برای ارائه منابع اختصاصی (خصوصی) روی سروری با چندین کاربر از فناوری مجازی سازی و تصویر سازی استفاده می نماید.

میزبانی VPS چگونه کار می­کند؟

سرور مجاز ایران یک سرور کامپیوتری است که میزبان وب شما، فایل ها و پایگاه های داده مورد احتیاج برای وب سایت تان را روی آن ذخیره می نماید. هر زمان که بازدیدنماینده­ای آنلاین بخواهد به وب سایت شما دسترسی پیدا کند، مرورگرش درخواستی را به سرور شما ارسال می نماید و فایل های لازم را به وسیله اینترنت منتقل می نماید. میزبانی VPS یک سرور مجازی را در اختیار شما قرار می دهد که سروری فیزیکی را شبیه سازی می نماید، اما در حقیقت، این دستگاه میان چندین کاربر به اشتراک گذاشته می گردد.

تأمین نماینده­ی میزبانی شما، با استفاده از فناوری مجازی سازی، لایه ای مجازی را بر روی سیستم عامل (OS) سرور نصب می نماید. این لایه سرور را به پارتیشن هایی تقسیم می نماید و به هر کاربر اجازه می دهد سیستم عامل و نرم افزار خودش را نصب کند.

بنابراین، یک سرور مجازی (VPS) هم مجازی است و هم خصوصی، چرا که شما کاملاً کنترل دارید. این سرور از سایر کاربران سرور در سطح سیستم عامل جدا شده است. در واقع، فناوری VPS مشابه ساختن پارتیشن ها در کامپیوتر شخصی شماست که می خواهید بیشتر از یک سیستم عامل (مانند ویندوز و لینوکس) را بدون راه اندازی مجدد اجرا کنید. اجرای یک VPS به شما اجازه می دهد وب سایت خود را در یک محفظه ایمن راه اندازی کنید که منابع آن تضمین شده است (از جمله حافظه، فضای دیسک، هسته های CPU و غیره) که به اشتراک گذاری با سایر کاربران احتیاجی ندارید. با وجود طرح میزبانی VPS، همان دسترسی در سطح ریشه را دارید که گویی یک سرور اختصاصی دارید، اما هزینه آن بسیار کمتر است.

مقایسه­ VPS با سایر انواع میزبانی وب

انواع مختلف طرح میزبانی وب به شما اجازه می دهد سطوح مختلف سفارشی سازی را بر روی سرور خود اجرا کنید. این طرح ها از نظر قیمت، عملکرد (به عنوان مثال زمان بارگذاری صفحه)، و بعلاوه قابل دسترس بودن سرویس (به عنوان مثال مدت زمان روشن بودن) متفاوت هستند. در ادامه می توانید در مورد چگونگی مقایسه طرح میزبانی VPS با راه­حل­های میزبانی دیگر مطالبی را بخوانید.

میزبانی اشتراکی

طرح میزبانی اشتراکی برای صاحبان وب سایت هایی مفید است که سایت هایی با ترافیک کمتر دارند. این طرح نقطه آغاز بیشتر کسب وکارهای کوچک و وبلاگ نویسان است. حتی با پیشرفته ترین طرح میزبانی اشتراکی، همان سرور فیزیکی را با تعدادی دیگر از مشتریان شرکت میزبان تقسیم می کنید. شما منابع تخصیص یافته به خود را دریافت نمی کنید، چرا که سایتتان بر روی همان سیستم عاملی اجرا می گردد که بقیه اجرا می گردد. بنابراین، حافظه و توان محاسباتی سایتتان می تواند از احتیاجهای سایر کاربران سرویس استفاده کند. به عنوان مثال، اگر در وب سایتی که روی همان سرور میزبانی می گردد یک جهش ناگهانی ترافیک وجود داشته باشد، ممکن است زمان بارگذاری صفحه تان افزایش پیدا کند. شما نمی توانید سیستم عامل و سایر نرم افزارهای سرور خود را نیز انتخاب کنید، چرا که تمامی کاربران از تنظیمات و پیکربندی یکسانی استفاده می نمایند. روی هم رفته، این ارائه دهنده میزبانی شماست که هر جنبه ای از محیط میزبانی اشتراکی تان را مورد توجه قرار می دهد.

می توانید طرح میزبانی اشتراکی را مانند اجاره ای در نظر بگیرید که در آن آپارتمان یکسانی را با تعدادی از هم اتاقی ها به اشتراک می گذارید. میزبانی VPS هنوز هم نوعی آپارتمان مشترک است، با این حال، هر فردی اتاق مخصوص به خودش را دارد که می تواند فضا را مطابق با احتیاج خود سفارشی کند. به عنوان مثال، می توانند نقاشی، مبلمان، دکوراسیون و غیره را خودشان انتخاب نمایند.

اگر می خواهید وب سایت خود را از روش میزبانی اشتراکی به نوع VPS تغییر دهید، مقاله ما را مطالعه کنید.

میزبانی ابر

در صورت استفاده از سرویس های میزبانی ابر، از تنها یک سرور استفاده نمی کنید، بلکه در عوض یک خوشه یا کلاستر در ابر اجرا می گردد. هر سرور در کلاستر یک نسخه آپدیت شده از وب سایت شما را ذخیره می نماید. زمانی که یکی از سرورها بیش از حد مشغول باشد، کلاستر به طور اتوماتیک ترافیک را به سروری راهنمایی می نماید که کمتر درگیر باشد. در نتیجه، میزبانی ابری بدون خرابی ارائه می گردد، چرا که همواره یک سرور در خوشه وجود دارد که می تواند به درخواست های بازدیدنمایندگان پاسخ دهد.

هاست وردپرس

میزبانی وردپرس سرویسی است که علی الخصوص به صاحبان وب سایت وردپرس ارائه می گردد. این روش چندین ویژگی مرتبط با وردپرس را دارد که تنها در صورت داشتن سایت وردپرس می توانید از آنها بهره ببرید، برای مثال، نصب با یک کلیک، افزونه های از پیش نصب شده یا رابط خط فرمان WP. سرورها برای احتیاجهای وردپرس تنظیم شده اند. بنابراین، ارائه دهندگان میزبانی، طرح هاستینگ یا میزبانی وردپرس را به عنوان بخشی از سرویس میزبانی اشتراکی خود ارائه می دهند.

سرور اختصاصی ایران

اگر از میزبانی یا هاستینگ اختصاصی استفاده می کنید، یک سرور فیزیکی کامل را برای کسب و کار خود اجاره می کنید. اگر وب سایت تان پربازدید است، میزبانی اختصاصی می تواند برترین راه چاره برای شما باشد، چرا که سرورهای اختصاصی سریع، انعطاف پذیر و کاملا قابل تنظیم هستند. با این حال، این سرویس قطعاً با تگ قیمت نیز همراه است، در نتیجه برای هر کسی ارزشمند نیست، مخصوصاً اگر یک وب سایت کوچک یا میانه دارید.

مزایا و معایب سرور خصوصی مجازی

طرح میزبانی VPS می تواند راه چاره ایده آلی برای شما باشد البته اگر به این سرویس واقعاً احتیاج دارید. در زیر می توانید مزایا و معایب اجرای سرور خصوصی مجازی را ببینید.

مزایا

  1. از یک سرور میزبانی اشتراکی سریعتر و قابل اعتمادتر است.
  2. از آنجایی که منابع سرور مانند حافظه یا توان پردازش تضمین شده است، در منابع موجود نوسانات صفر تا حداقلی وجود دارد.
  3. مسائل و افزایش ترافیک سایر کاربران سرور تأثیری بر روی سایت شما نمی گذارد.
  4. به سرور خود دسترسی سوپر یوزر یا همان روت را دارید.
  5. حریم خصوصی بهتری دارید، چرا که فایل ها و پایگاه های داده شما از دید کاربران دیگر سرور قفل شده است.
  6. قابلیت مقیاس گذاری این سرویس آسان است. با رشد و ارتقای وب سایت تان به راحتی می توانید منابع سرور خود (RAM، CPU، فضای دیسک، پهنای باند و غیره) را ارتقا دهید.

معایب

  1. از طرح میزبانی اشتراکی گرانتر است.
  2. برای راه اندازی VPS خود به دانش فنی بیشتری احتیاج دارد، هرچند آموزش های آنلاین زیادی در دسترس است.
  3. مدیریت سرور نسبت به برنامه های اشتراکی یا ابری دانش فنی بیشتری احتیاج دارد.
  4. سرورهایی که به درستی پیکربندی و تنظیم نشده­اند ممکن است آسیب پذیری های امنیتی ایجاد نمایند.
منبع: فوت و فن
انتشار: 16 دی 1401 بروزرسانی: 16 دی 1401 گردآورنده: eranews.ir شناسه مطلب: 1888

به "میزبانی در هاست اشتراکی یا سرور مجازی، کدام بهتر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میزبانی در هاست اشتراکی یا سرور مجازی، کدام بهتر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید