طرح هادی 690 روستای قزوین تهیه شده است

به گزارش ارانیوز، خبرگزاری خبرنگاران- مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان قزوین گفت: اجرای طرح هادی در 252 روستای بالای 20 خانوار استان به انتها رسیده و 333 طرح نیز سال جاری در 280 روستا در دستور کار قرار گرفته است.

طرح هادی 690 روستای قزوین تهیه شده است

به گزارش خبرنگار خبرنگاران، اصغر گونجی روز سه شنبه به مناسبت سالگرد تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در نشست خبری گفت: استان قزوین دارای 844 روستاست که 691 روستای آن جمعیتی بیش از 20 خانوار دارد و تا به امروز نیز برای 690 روستا این طرح تهیه شده که 61 روستای آن نیز جمعیتی پایین تر از 20 خانوار داشته اند.

وی، افق طرح هادی در روستاها را 10 سال دانست و توضیح داد: در حال حاضر زمان تهیه طرح هاذی 531 روستا به انتها رسیده و برای تهیه آن به 218 میلیارد ریال اعتبار احتیاج است و در حال حاضر نیز تهیه و بازنگری طرح هادی 181 روستا با 63 میلیارد ریال اعتبار در دست اقدام قرار گرفته است.

به گفته این مسوول در حال حاضر 53 درصد روستاهای بالای 20 خانوار کشور از طرح هادی برخوردار هستند که این اندازه در استان قزوین بالاتر از میانگین کشوری و 63 درصد است.

گونجی با اشاره به صدور اسناد مالکیت روستایی،گفت: تا به امروز 59 هزار و 900 فقره سند شهری در شهرهای کمتر از 25 هزار نفر استان و هفت هزار و 451 فقره سند برای خانوارهای روستایی استان صادر شده و برای سال جاری نیز یک هزار و 700 سند صادر خواهد شد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان قزوین در مورد مقاوم سازی و ساخت مسکن روستایی نیز گفت: 54 درصد از واحدهای مسکونی استان قزوین به اندازه 54 هزار و 100 واحد تا به امروز مقام سازی و نوسازی شده و مقاوم سازی چهار هزار واحد دیگر نیز سال جاری در دستور کار قرار گرفته است.

گونجی توضیح داد: برای اجرای طرح ویژه بهسازی مسکن در شهرهای کمتر از 25 هزار نفر برای 35 هزار و 400 واحد از سال 84 تا به امروز 6 هزار و 210 میلیارد ریال هزینه شده و برای مسکن محرومان نیز 2 هزار واحد با استفاده از تسهیلات بانکی و 300 میلیون ریال بلاعوض با 90 درصد پیشرفت فیزیکی در نظر گرفته شده که تا به امروز یک هزار و 500 متقاضی به بانک های عامل نیز معرفی شده اند.

وی اعلام کرد: در بخش اجرای طرح اقدام و نهضت ملی مسکن نیز سهم استان هشت هزار و 350 واحد است که 27 هزار و 36 متقاضی برای دریافت آن ثبت نام نموده بودند.

وی ادامه داد: در حال حاضر نیز احداث 2 هزار و 841 واحد در منطقه شهری مهرگان به این نهاد سپرده شده که عملیات اجرایی یک هزار و 41 واحد آن با حدود 30 درصد پیشرفت فیزیکی شروع شده و یک هزار و 800 واحد نیز در حال انعقاد قرارداد با پیمانکار است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان قزوین افزود: این نهاد در ارایه تسهیالت به واحدهای بوم گردی در روستاهای هدف گردشگری نیز اقداماتی نموده تا جایی که تا به امروز 30 طرح در این رابطه ارایه شده که به 10 واحد بالغ بر 2 میلیارد ریال تسهیلات گرفته اند.

تکمیل طرح هادی در روستاهای استان قزوین 30 سال طول می کشد

علی خانجانیان، معاون عمران روستایی بنیاد مسکن استان قزویننیز در ادامه این جلسه گفت: به علت تخصیص ناجیز اعتبارات عمرانی، تکمیل شدن طرح هادی روستاهای به جامانده استان قزوین حدود 30 سال طول می کشد.

وی اعلام کرد: مهمترین مطالبه و درخواست مردم روستاها در این عرصه تغییر کاربری و الحاق به طرح است و در کنار آن اجرای طرح هادی، روکش آسفالت و پیاده رو سازی، جدول گذاری از دیگر درخواست های مردمی در این معاونت است.

خانجانیان در ادامه توضیح داد: در حال حاضر طرح هادی در 435 روستا اجرا شده و در 252 روستا فاز اول و دوم آن به انتها رسیده است.

وی افزود: اجرای طرح هادی در 180 روستا به جامانده و در 250 روستا نیز هنوز ورود نکردیم اما اعتبارات کنونی بسیار ناچیز و جوابگوی احتیاجها نیست.

تکمیل طرح هادی 30 سال طول می کشد

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن استان قزوین توضیح داد: خوشبختانه در حال حاضر تمامی روستاهای بالای 20 خانوار استان قزوین دارای طرح هادی هستند و این طرح در 60 روستای کمتر از 20 خانوار هم اجرا شده است.

وی گفت: عمر میانگین طرح های عمرانی حدود 10 سال است و بعد از آن بایستی طرح ها بازنگری شوند که در این راستا بازنگری طرح هادی 533 روستا نیز در استان اجرا شده است.

این مسئول توضیح داد: برای اجرای فاز اول طرح هادی روستایی حداقل به 2 میلیارد تومان اعتبار احتیاج داریم که با احتساب بودجه پیش بینی شده برای سال جاری که حدود 113 میلیارد تومان است فقط می توانیم در 50 روستا طرح هادی را اجرا کنیم.

خانجانیان یادآورشد: با شرایط اعتبارات کنونی و نحوه تخصیص ناچیز آن، تکمیل طرح های هادی در استان قزوین بیش از 30 سال طول می کشد.

وی گفت: طرح هادی برای همه روستاها تعریف شده اما یکسان نیست ولی یکی از مسائل این است که شهرسازان برای توسعه روستایی تصمیم می گیرند، هرچند طرح هادی بر اساس رشد جمعیت طراحی شده اما احتیاجهای مردم روستایی چیز دیگری است و مسائلی چون مسکن و طرح جامع در اولویت روستاییان قرار گرفته است.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن استان قزوین اظهارداشت: در بازنگری طرح های هادی روستای، توسعه روستایی نیز مورد مطالعه قرار می گیرد و این که از نظر توسعه کالبدی به چه مواردی احتیاج هست توجه خواهد شد و نقشه اجرایی برای هر روستا نیز بر اساس احتیاجهای همان روستا تعریف می گردد.

خانجانیان اعلام کرد: طرح هادی حدود 10 روستای استان قزوین احتیاجمند بازنگری است.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 17 خرداد 1401 بروزرسانی: 17 خرداد 1401 گردآورنده: eranews.ir شناسه مطلب: 1757

به "طرح هادی 690 روستای قزوین تهیه شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح هادی 690 روستای قزوین تهیه شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید