دستگاه اکسیژن ساز چیست؟ راهنمای خرید آن با توجه به احتیاج شما

به گزارش ارانیوز، اگر شما یا یکی از عزیزانتان در زندگی روزانه خود به اکسیژن درمانی نیاز داشته باشید، بدون شک با دستگاه اکسیژن ساز آشنا هستید. این دستگاه ها به ویژه برای جمع آوری اکسیژن و نیتروژن موجود در هوای محیط طراحی شده اند و پس از فیلتر سریع هوا، هوای ایمن و غنی از اکسیژن را برای تنفس راحت تر در اختیار بیمار و افراد دیگر قرار می دهند. به هر روی، برای شناخت بیشتر دستگاه اکسیژن ساز و آنالیز نکات مهم در زمان خرید، با مقاله دیگری از خبرنگاران همراه باشید.

دستگاه اکسیژن ساز چیست؟ راهنمای خرید آن با توجه به احتیاج شما

دستگاه اکسیژن ساز چیست؟

کنسانتره اکسیژن یا اکسیژن ساز (Oxygen Concentrator) نوعی دستگاه پزشکی است که برای رساندن اکسیژن به افراد دارای اختلالات مرتبط با تنفس استفاده می گردد. افرادی که غلظت اکسیژن در خون آن ها کمتر از حد نرمال است، غالباً برای جایگزینی اکسیژن به یک دستگاه یا ماشین اکسیژن ساز نیاز دارند.

این دستگاه ها همچنین با رابط کاربری الکترونیکی ارائه می شوند تا بتوان سطح غلظت اکسیژن و تنظیمات اکسیژن رسانی را تنظیم کرد. سپس می توان اکسیژن را به وسیله کانولای بینی یا ماسک مخصوص استنشاق کرد.

به طور کلی، نمی توان این دستگاه را خریداری کرد! مگر اینکه پزشک آن را تجویز کند. پزشک معین می نماید که در هنگام استراحت، خواب و ورزش به چه سطح اکسیژن نیاز است. پزشکان همچنین به طور معمول به بیماران یاد می دهند که چطور هنگام مسافرت رفتن و در خانه از دستگاه اکسیژن ساز به طور مؤثر استفاده نمایند.

دستگاه اکسیژن ساز چگونه کار می نماید؟

یک کنسانتره اکسیژن را باید به عنوان یک دستگاه تهویه هوا در نظر گرفت؛ این دستگاه هوا را می گیرد، تغییر می دهد و به شکلی دیگر وارد محیط می نماید. اکسیژن ساز هوا را به داخل می رساند و آن را برای استفاده توسط افرادی که به دلیل کمبود اکسیژن در خونشان به اکسیژن نیاز دارند، تصفیه می نماید.

مطلب پیشنهادی: تاثیر برج ها بر آلودگی هوای تهران چگونه است و راه چاره آن چیست؟

فرآیند عملکرد دستگاه اکسیژن ساز

  • فشرده سازی هوا به عنوان مکانیزم خنک نماینده، مانع از گرم شدن بیش از حد کنسانتره می گردد.
  • هوا را از اطرافش می گیرد.
  • از رابط الکترونیکی برای تنظیمات ارسال هوا استفاده می نماید.
  • نیتروژن را از هوا به وسیله فیلتر حذف می نماید.
  • اکسیژن خالص به وسیله ماسک یا کانولای بینی به فرد انتقال داده می گردد.

بیمارانی که در گذشته به اکسیژن درمانی نیاز داشتند عمدتاً به مخازن اکسیژن تحت فشار اعتماد می کردند. اگرچه این مخازن بسیار کارآمد هستند اما تأمین نمایندگان مجبور بودند که به طور منظم به بیماران مراجعه نمایند تا اکسیژن آن ها را در مخزن پُر نمایند! این فرآیند بسیار زمان بر و ناکارآمد بود.

موارد و دلایل استفاده از دستگاه اکسیژن ساز

دلایل زیادی برای استفاده از ماشین اکسیژن ساز وجود دارد و پزشکان می توانند اکسیژن درمانی را برای بیماران در موارد مختلف پزشکی توصیه نمایند. به طور معمول؛ ریه های فرد، اکسیژن هوا را جذب می نمایند و آن را به جریان خون منتقل می نمایند.

اگر اخیراً برای ارزیابی میزان غلظت اکسیژن خود پالس اکسیمتری انجام داده اید و معین شده است که سطح اکسیژن خون کم است، ممکن است پزشک اکسیژن درمانی را در کوتاه مدت یا طولانی مدت به شما توصیه کند.

در شرایط حاد معمولاً به اکسیژن درمانی کوتاه مدت نیاز است. این شرایط به طور معمول برای مدت زمان کوتاهی اجرا می شوند. ممکن است علائم آن ها در مقابل بیماری های مزمن که به تدریج اتفاق می افتد، آغاز شوند. با این حال، بعضی از شرایط تنفسی یا مزمن مانند آسم یا ذات الریه به مکمل اکسیژن درمانی برای طولانی مدت نیاز دارند.

راهنمای خرید کنسانتره اکسیژن

تعدادی از ویژگی ها و مزایای مختلفی برای دستگاه اکسیژن ساز وجود دارد که می تواند آن ها را برای هر بیمار خاص، کم و بیش ایده آل کند. به همین دلیل، ما در زیر بعضی از مهم ترین متغیرهایی را که باید در زمان خرید ماشین اکسیژن ساز در نظر گرفت را آورده ام:

نرخ جریان

یکی از مهم ترین عواملی که باید هنگام خرید دستگاه اکسیژن ساز مورد توجه قرار گیرد قابلیت دبی یا میزان اکسیژن رسانی است. میزان جریان به نرخی گفته می گردد که اکسیژن قادر است از دستگاه به بیمار برسد. سرعت ایده آل برای بیمار به طور معمول توسط پزشک تجویز می گردد.

بعضی از اکسیژن سازها ممکن است دبی کمتری داشته باشند (در محدوده 250 تا 750 میلی لیتر در دقیقه) در حالی که بعضی دیگر ممکن است دبی بالاتری را ارائه دهند (مانند محدوده 2 تا 10 لیتر در دقیقه). از آنجا که همه کنسانتره های اکسیژن دامنه دبی یکسانی را ارائه نمی دهند، بسیار مهم است که مشتریان قبل از خرید میزان جریان ارائه شده توسط یک محصول را آنالیز نمایند.

قابلیت حمل

به چه اندازه از کنسانتره نیاز دارید؟ دستگاه اکسیژن ساز می تواند از نظر اندازه و قابلیت حمل در طیف وسیعی از مدل ها قرار گیرد. بعضی از واحدها محصولی با قدرت بالا هستند که برای کار سخت و سرعت جریان بالاتر طراحی شده اند اما به طور معمول عظیم تر و سنگین تر هستند.

مطلب پیشنهادی: گلهای آپارتمانی شادی آور : 17 گیاه برای خداحافظی با استرس و اضطراب

این مدل ها اغلب برای ارائه دبی بالاتر طراحی شده اند و یک راه چاره عالی برای استفاده در خانه هستند. مدل های قابل حمل با وزن معمول بین 2 تا 5 کیلوگرم در بازار موجود هستند. این دستگاه ها قابل حمل هستند و اکسیژن را با سرعت جریان بالاتری ارسال می نمایند. قابلیت حمل به کاربر یاری می نماید تا دستگاه را در هر جای ممکن با خود همراه داشته باشد.

غلظت اکسیژن

اکسیژنی که به بیمار تحویل داده می گردد پس از فشرده سازی و فیلتر در یک کنسانتره اکسیژن، دارای درصد معینی از محتوای اکسیژن خالص است. از این مقدار به عنوان غلظت اکسیژن یاد می گردد. میزان غلظت اکسیژن تحت تأثیر تعداد و طراحی سیستم های فیلتراسیون موجود در دستگاه اکسیژن ساز و همچنین اثربخشی سیستم غربال نماینده ازت است.

در حالی که بیشتر محصولات مقادیر غلظت اکسیژن را بین 87 تا 99 درصد ارائه می دهند، توجه به این نکته مهم است که این مقدار می تواند در غلظت اکسیژن متفاوت باشد. به طور معمول، محصولات با انرژی بالاتر برای بیمارانی طراحی می شوند که به سرعت جریان اکسیژن بالایی نیاز دارند. در حالی که اکسیژن سازهای قابل حمل سبک بوده و برای بیماران با تحرک زیاد مناسب هستند.

سر و صدا

میزان نویز فراوری شده توسط یک کنسانتره اکسیژن در طول عملکرد منظم آن معمولاً مورد غفلت قرار می گیرد. به دلیل طیف گسترده ای از ساختارها، چیدمان ها و سطح توان، دستگاه های اکسیژن ساز می توانند در میزان نویز فراوری شده متفاوت باشند.

بعضی از واحدهای کنسانتره قابل حمل و کوچک بسیار ساکت و بدون سر و صدا هستند. محصولات دیگر مانند دستگاه های پرقدرت با دبی بالا می توانند کمی پُر سر و صدا باشند زیرا هم به توان بالاتری نیاز دارند و هم میزان اکسیژن بیشتری از آن ها خارج می گردد.

ویژگی های اضافی

بسیاری از انواع دستگاه اکسیژن ساز دارای ویژگی ها یا موارد مختلف هستند که می توانند به استفاده آسان تر یا مؤثرتر از غلظت اکسیژن یاری نمایند. این ویژگی های اضافی شامل تنظیمات قفل جریان، سیستم های فیلتر قابل تعویض، لوازم جانبی کنسانتره اکسیژن و موارد دیگر است. از آنجا که انتخاب ویژگی های اضافی از محصولی به محصول دیگر متفاوت است، ضروری است قبل از خرید آنالیز های لازم را انجام دهید.

پرسش و پاسخ در ارتباط با دستگاه اکسیژن ساز

آیا برای خرید کنسانتره اکسیژن به نسخه نیاز دارید؟

بله، از آنجا که دستگاه های اکسیژن ساز دارای درجه پزشکی هستند، غلظت اکسیژن را نمی توان بدون نسخه معتبر فروخت و دریافت کرد.

آیا می توان هنگام استفاده از کنسانتره اکسیژن خوابید؟

بله، برای خوابیدن با دستگاه اکسیژن ساز، به احتمال زیاد پزشک یک مطالعه در خصوص نحوه خواب بیمار انجام خواهد داد تا بهترین میزان جریان اکسیژن مورد نیاز را معین کند. سپس می توانید با خیال راحت به خواب بروید.

بیشترین غلظت اکسیژن چه مدت دوام می آورند؟

این تعداد براساس مدل متفاوت است اما مدل های قابل حمل معمولاً 4 تا 7 سال دوام می آورند، در حالی که مدل های استاندارد بیشتر دوام می آورند، چیزی در حدود نزدیک به 6 تا 10 سال! جایگزینی فیلترها یا خرید یک محصول جدید پیشنهاد می گردد.

بعضی از عوارض جانبی استفاده از کنسانتره اکسیژن چیست؟

تحریک پوست و خشکی بینی شایع ترین عوارض جانبی این دستگاه هستند. همانطور که در بیشتر ابزارهای اکسیژن درمانی مشاهده می گردد. این مهم نتیجه جریان مداوم هوا به داخل سینوس ها است.

منبع: ویکی ساختمان
انتشار: 2 فروردین 1400 بروزرسانی: 2 فروردین 1400 گردآورنده: eranews.ir شناسه مطلب: 1212

به "دستگاه اکسیژن ساز چیست؟ راهنمای خرید آن با توجه به احتیاج شما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستگاه اکسیژن ساز چیست؟ راهنمای خرید آن با توجه به احتیاج شما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید