20 سال پس از حملات 11 سپتامبر؛ شکایت از عربستان به مرحله حساسی رسیده است

به گزارش ارانیوز، با نزدیک شدن به بیستمین سالروز حملات تروریستی 11 سپتامبر، خانواده قربانیان از دادگاه ها می خواهند تا به سوالاتی دیرینه درباره نقش دولت سعودی در این حملات پاسخ دهند.

20 سال پس از حملات 11 سپتامبر؛ شکایت از عربستان به مرحله حساسی رسیده است

به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، یک دادخواست قضایی که عربستان سعودی را به همدستی در این حملات متهم می نماید، سال جاری با زیر سوال بردن مقامات سابق سعودی گام بزرگی رو به جلو برداشت، اما آن اسناد همچنان مهر و موم مانده اند و ایالات متحده تعداد زیادی از اسناد را که برای افشای اطلاعات بسیار حساس تشخیص داده، ارائه ننموده است.

این خلاء اطلاع رسانی موجب انزجار خانواده هایی شده است که سال هاست کوشش دارند تا پرونده ای در رابطه با اقدام دولت سعودی در تسهیل این حملات به جریان بیندازند. آنالیز های پیشین، جزئیاتی از ارتباط اتباع سعودی و بعضی از هواپیماربایان را فاش کرد اما به این نکته اشاره ای نداشت که دولت ریاض مستقیما دخیل بوده است.

برت ایگلسون که پدرش بروس جزو قربانیان مرکز تجارت جهانی بود، می گوید: تیم حقوقی و اف.بی.آی و نهادهای بازرس می توانند جزئیات مرگ پدر من و مرگ هزاران عضو خانواده های دیگر را ببینند، اما مردمی که نزدیکانشان را از دست داده اند، نمی توانند. این نمک ریختن روی زخم باز تمام اعضای خانواده قربانیان یازده سپتامبر است.

وکلای قربانیان قصد دارند از قاضی درخواست نمایند تا یک حکم حمایتی را لغو کند تا پس از آن موکلانشان بتوانند به اسناد محرمانه دولتی و بعلاوه شهادت در موضوعات اصلی که سال گذشته انجام شد، دست یابند. گرچه وکلای شاکیان نمی توانند درباره آنچه از اسناد فهمیده اند صحبت نمایند، اما آنها تاکید دارند که اطلاعاتی که خودشان جمع آوری نموده اند، فرضیه قبلی در خصوص همدستی سعودی ها را تقویت می نماید.

جیمز کرایندلر، از وکلای خانواده قربانیان می گوید: ما در وضعیتی قرار داریم که تنها به وسیله اسنادی که به دست آورده ایم و آنچه بازرسانمان فهمیده اند و شهادت های ایراد شده، می بینیم که اکنون نوک کوه یخ از زیر آب در حال آشکار شدن است.

دولت عربستان هرگونه ارتباط با این حملات را تکذیب نموده است. اما این سوال در کانون آنالیز بازرسان و شکایتی واقع شده است که در منهتن نیویورک به نیابت از هزاران قربانی در جریان است.

این مساله نه تنها از آن جهت که 15 تن از 19 هواپیماربا سعودی بودند در کانون توجه نهاده شد، بلکه با توجه به تجربه اندک آنها در آمریکا این ظن به وجود آمد که آنها احتمالا یاریی برای پیمایش جامعه غربی دریافت نموده بودند. اسناد عمومی منتشر شده در دو دهه گذشته، از جمله به وسیله کمیسیون یازده سپتامبر، موارد پیچیده و متعددی از نقش سعودی را توضیح می دهد، اما همدستی دولت ریاض را ثابت ننموده است.

کمیسیون یازده سپتامبر در سال 2004 اظهار داشت مدرکی دال بر تامین اقتصادی القاعده از سوی دولت سعودی یا مقام های ارشد سعودی پیدا ننموده اند، با این حال اشاره شد که ممکن است خیریه های مرتبط با عربستان پولی به این گروه منتقل نموده باشند.

در سال 2016 فصل پایانی گزارش کنگره درباره این حملات از حالت محرمانه خارج شد. در این اسناد نام افرادی آمده که هواپیماربایان را می شناختند و بعد از ورود آنها به آمریکا برای اجاره آپارتمان، گشایش حساب های بانکی و ارتباط با مساجد به این افراد یاری نموده بودند. طبق این گزارش، بعضی از عوامل حملات یازده سپتامبر با افرادی ارتباط داشته و پول گرفتند که احتمالا به دولت سعودی مرتبط بوده اند. طبق این سند، اطلاعات منابع اف.بی.آی نشان می دهد دست کم دو فردی که به عوامل حمله یاری کردند، احتمالا از افسران اطلاعاتی سعودی بودند. اما این گزارش به نتیجه ای مبنی بر همدستی ریاض نرسید.

خانواده قربانیان یازده سپتامبر معتقدند که کل داستان افشا نشده است چون دولت آمریکا تمایلی به یک پاسخگویی جامع ندارد. هر نوع اطلاعات جدیدی که منتشر گردد به لحاظ سیاسی جنجالی است و این بابت نقش عربستان به اسم شریک آمریکا در خاورمیانه است.

سخنگوی سفارت عربستان در واشنگتن در این رابطه اظهارنظری نکرد. وکلای دولت عربستان هم پاسخی ندادند.

اندرو مالونی، یکی دیگر از وکلای خانواده قربانیان گفت، آنها امید دارند فراتر از دریافت غرامت برای این خانواده ها، عربستان سعودی مسوولیت خودش را بپذیرد و به ریشه کن کردن تروریسم متعهد گردد. او گفت: اگر آنها این سه مورد را انجام دهند، پیروزی بزرگی رقم خواهد خورد.، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 2 مرداد 1400 بروزرسانی: 2 مرداد 1400 گردآورنده: eranews.ir شناسه مطلب: 1426

به "20 سال پس از حملات 11 سپتامبر؛ شکایت از عربستان به مرحله حساسی رسیده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "20 سال پس از حملات 11 سپتامبر؛ شکایت از عربستان به مرحله حساسی رسیده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید