شرایط اسف بار باغ وحش صفادشت بار دیگر گریبانگیر حیات وحش شد، باغ وحش های غیر استاندارد که نظارتی بر آن ها نیست

به گزارش ارانیوز، باغ وحش صفادشت این روز ها پس از مرگ چند گونه خاص بار دیگر میزبان تلف شدن یک گورخر نر آفریقایی شد.

شرایط اسف بار باغ وحش صفادشت بار دیگر گریبانگیر حیات وحش شد، باغ وحش های غیر استاندارد که نظارتی بر آن ها نیست

جهت دریافت خدمات طراحی باغ ویلا ساده با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

به گزارش خبرنگار ، شرایط نگهداری در باغ وحش های ایران چندان تعریف مناسبی ندارد، بار دیگر خبر تلخی از باغ وحش صفا دشت به گوش دوستداران و فعالان محیط زیست خورد، مرگ یک گورخر نر آفریقایی که یک هفته از انتقال آن از خارج از کشور به ایران نگذشته بود.

این گورخر تلف شده که به همراه دو گوخر ماده دیگری بود، پس از گذشت چند روز و گذر از مرز بازرگان دوشنبه به باغ وحش صفادشت می رسد، این درحالی است که مدیر باغ وحش صفا دشت در فضای مجازی بیان نمود که لاشه این حیوان به باغ وحش صفا دشت رسیده است. اما فیلم هایی که در فضای مجازی منتشر شد و اظهارات اداره گمرک نشان از آن دارد که این حیوان زمانی که به باغ وحش صفا دشت رسیده زنده بوده است.

این درحالی است که در 15 اردیبهشت ماه باغ وحش صفا دشت درباره تلف شدن این گورخر جوابیه ای صادر کرد. این جوابیه به شرح زیر است: روز 4 اردیبهشت ماه امسال سه راس گورخر (دو ماده و یک نر) که به وسیله این باغ وحش خریداری شده بودند از کشور بلغارستان به مقصد ایران حرکت کردند که پس از طی مسافتی دو روزه به گمرک کشور ترکیه رسیدند.

گمرک کشور ترکیه بدون هیچ تاخیر و وقفه ای محموله مورد نظر را ترخیص کرد و این سه راس وارد کشور ایران و گمرک بازرگان شدند.

در ادامه این جوابیه آمده است: متاسفانه در بدو ورود به گمرک بازرگان و با سوء مدیریت عوامل نگهبانی فیزیکی در داخل مجموعه گمرک افرادی برای گرفتن عکس از گورخر ها به سمت ماشین حمل هجوم آوردند که موجب شد تا گورخر ها رم نمایند و از ماشین خارج شوند که پس از خروج متاسفانه در کانال آب محوطه داخل گمرک افتادند که فیلم آن در فضای مجازی منتشر شده است.

پس از استقرار گورخر ها در گمرک متاسفانه مسئولان گمرک بازرگان گورخر ها را ترخیص نکردند و علی رغم اینکه اعلام شد که این ها موجودات زنده غیربومی هستند و تمهیدات بهداشتی و غذایی ویژه ای احتیاج دارند، اما ترتیب اثری داده نشد.

نهایتا در تاریخ 9 اردیبهشت ماه گورخر ها ترخیص و به گمرک تهران منتقل شدند که با توجه به تعطیلی گمرک تهران در تاریخ 9 و 10 اردیبهشت (پنجشنبه و آدینه) با دلسوزی مسئولین این گمرک در روز شنبه 11 اردیبهشت گورخر ها ترخیص و به مقصدباغ وحش حرکت داده شدند.

در ادامه این جوابیه نوشته شده است: متاسفانه گورخر نر در جهت انتقال به باغ وحش جان خود را از دست داد و لاشه آن تحویل باغ وحش شد.

پس از آنالیز تیم دامپزشکی باغ وحش معین شد که علت مرگ استرس بیش از حد و ایجاد عفونت داخلی حین انتقال و وقفه بدون علت در گمرک بازرگان بوده است.

هم اکنون حال عمومی دو رأس دیگر هم مناسب نیست که امیدواریم با کوشش کادر دامپزشکی این دو راس بهبود یابند.

باغ وحش صفادشت در پایان این جوابیه به دو نکته اشاره نموده و آورده است: از مسئولین گمرک بازرگان انتظار می رفت با درک هرچه بیشتر حساسیت موضوع فرایند ترخیص و تشریفات گمرکی را تسهیل می کردند تا موجبات بروز این چنین اتفاقی نمی شدند.

از رسانه ها تقاضا داریم در این قبیل موضوعات تعجیل نداشته و چرایی اتفاق را از مسئولین ذی ربط جویا شوند.

استرس از عوامل مرگ گورخر آفریقایی بود

در پی این موضوع که باغ وحش صفا دشت اداره گمرک را در مرگ این گورخر مقصر می داند، ارونقی معاون فنی گمرک ایران درباره حواشی این موضوع و فیلمی که از گورخر ها در مرز ایران منتشر شد، اظهار کرد: سه راس گورخر وارد شده به گمرک بازرگان فاقد ثبت سفارش بوده و امکان اظهار به گمرک جهت انجام تشریفات گمرکی را نداشته اند.

او در ادامه بیان نمود: تصاویر دردناکی که از آزار این حیوان در اثر رها شدن در محوطه گمرک دیده می گردد و حتی در یکی از فیلم ها ایراد جراحت به یک رأس از گورخر ها مشهود است، این در حالی است که پایان ضمن هماهنگی گمرک بازرگان با گمرک تهران نسبت به ترانزیت این سه راس گورخر اقدام و در گمرک تهران اجازه خروج داده شده و هر سه راس گورخر در هنگام ترخیص سالم بوده اند.

معاون فنی گمرک ایران توضیح داد: از تمامی افرادی که به نحوی در جریان این اتفاق هستند درخواست می کنم اگر مستنداتی مبنی بر کوتاهی هر یک از عوامل مرتبط از ابتدا تا انتهای ورود و ترخیص این سه راس حیوان دارند به معاونت فنی گمرک ایران ارائه دهند تا تحت آنالیز قرار گیرد.

در حال حاضر پس از گذشت دو روز و انتقال لاشه گورخر به سازمان دامپزشکی هنوز علت دقیق مرگ این گورخر معین و اعلام نشده است و پاسکاری ها بین سازمان ها و نهاد های برای پیدا کردن مقصر اصلی این حادثه همچنان ادامه دارد.

شرح باغ وحش صفادشت درباره مرگ گورخر آفریقایی

محمد کرمی رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست استان تهران درباره علت تلف شدن گورخر نر آفریقایی در باغ وحش صفا دشت اظهار کرد: علت مرگ این گورخر هنوز معین نشده است و ما منتظر پاسخ سازمان دامپزشکی هستیم.

او با اشاره به اینکه حال دو گورخر ماده منتقل شده مناسب است، توضیح داد: این گونه غیربومی است و بحث تکثیر آن در کشور مدنظر نخواهد بود، در حال حاضر ورود هر گونه حیات وحش به باغ وحش صفا دشت ممنوع و مجوزی برای آن صادر نخواهیم کرد.

کرمی توضیح داد: متاسفانه این مرکز دارای مشکلاتی در زمینه نگهداری و صندلی حیوانات است و باید هر چه سریع تر به استاندار دها نزدیک گردد.

او در پاسخ به اینکه آیا دو گورخر به جای مانده از باغ وحش صفا دشت منتقل می شوند، گفت: جا به جا کردن دو گورخر ماده از نظر کارشناسی درست نیست.

کرمی اسم کرد: باتوجه به اینکه این حیوانات از مرز بازرگان وارد شده اند، نحو انتقال آن ها بر عهده خود شرکت وارد نماینده خواهد بود.

متاسفانه روز گذشته مدیرباغ وحش صفا دشت بیان نمود که شرایط آن دو گورخر به جای مانده هم مناسب نیست و در این مجموعه تحت نظارت سازمان دامپزشکی هستند. قفس های غیراستاندارد باغ وحش صفا دشت، عدم رسیدگی مناسب و نقل انتقال غیر استاندارد حیوانات سبب شده تا هر سال با خبر تازه ای از مرگ و میر گونه های خاص روبه رو باشیم، اولین بار نیست که چنین حادثه تلخی در این مجموعه رخ می دهد، بلکه در سال 98 مرگ یک زرافه در باغ وحش صفا دشت خبر ساز شد و علت مرگ آن تغییر در جیره غذایی و تزریق نشدن واکسن آنتروتوکسمی اعلام شد.

در این باغ وحش علاوه بر ببر و زرافه حیوانات دیگری مانند میمون رزوس، 4 کوسه، سیخوری، یک توله شیر و گرگ هم جان خود را از دست داده اند. علت مرگ این حیوانات عدم رسیدگی درست و حتی لمس شدن به وسیله بازدیدنمایندگان اسم شده بود، این باغ وحش در ازای دریافت مبالغ بیشتر مجوز لمس حیوانات را می دهد. حیواناتی که پس از مرگ به سرعت جایگزین می شدند.

باغ وحش صفا دشت بیش از هر باغ وحش دیگری در کشور تبلیغات گسترده دارد و حتی این موضوع سبب شده تا عده ای از هنرمندان هم با لمس حیوانات این مجموعه و عکس انداختن با آن ها از این باغ وحش و اقدامات ناشایست و غیر استاندارد آن حمایت نمایند؛ بنابراین باتوجه به سابقه این باغ وحش انتظار می رود تا سازمان محیط زیست و سایر نهاد های نظارتی برای حفظ حیات وحش و مقابله با این اتفاقات ضد محیط زیستی در نحوه انتخاب مدیران و متولیان این مرکز و شیوه نظارت بر آن ها تصمیمات تازه و جدی تر بگیرند، زیرا محیط زیست تنها برای تبلیغ و نمایش نخواهد بود بلکه امانتی در دست ما برای آیندگان است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 7 شهریور 1400 بروزرسانی: 7 شهریور 1400 گردآورنده: eranews.ir شناسه مطلب: 1475

به "شرایط اسف بار باغ وحش صفادشت بار دیگر گریبانگیر حیات وحش شد، باغ وحش های غیر استاندارد که نظارتی بر آن ها نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط اسف بار باغ وحش صفادشت بار دیگر گریبانگیر حیات وحش شد، باغ وحش های غیر استاندارد که نظارتی بر آن ها نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید