واکنش استاد میر جلال الدین کزازی به دفن استاد شجریان در آرامگاه فردوسی: پرسیدند نظرت چیست؟ می گویم، روا نیست آرامگاه بزرگان گورستان گردد

به گزارش ارانیوز، خبرنگاران: پس از دفن استاد محمدرضا شجریان در نقطه ای خارج از نقطه کارشناسی شده در آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی که به اصرار خانواده استاد شجریان صورت گرفت و جزئیات آن تنها در سایت خبرنگاران منتشر شد، واکنش ها به دفن پیکر استاد شجریان در این محوطه ثبت ملی شده و در جهت ثبت جهانی ادامه دارد. حالا استاد میرجلال الدین کزازی شاهنامه پژوه و از چهره های ماندکار ادبیات فارسی ایران در اظهاراتی برای انتشار در سایت خبرنگاران نسبت به این اقدام واکنش نشان داد.

واکنش استاد میر جلال الدین کزازی به دفن استاد شجریان در آرامگاه فردوسی: پرسیدند نظرت چیست؟ می گویم، روا نیست آرامگاه بزرگان گورستان گردد

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات ویزای تحصیلی انگلیس هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی انگلیس، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی انگلستان، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های انگلیس انتخاب کنید.

میرجلال الدین کزازی در این متن با اعلام این موضوع که پس از دفن استاد محمدرضا شجریان در آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی سراینده شاهنامه با تماس های مکرر برای اعلام نظر در این خصوص روبرو شده است، گفت: فردای خاکسپاری روانشاد شجریان به من زنگ زدند و دیدگاه مرا نیز جویا شدند که آیا با چنین کاری دمساز و آن را شایسته می دانید؟

این شاهنامه پژوه و چهره ماندگار ادبیات فارسی گفت: از دیدگاه من چهره های برجسته فرهنگی و ادبی و هنری را می سزد که به خواست خودشان در صندلی هایی گرامی و ارجمند همچون آرامگاه فردوسی به خاک بسپارند، اما در بخشی جدا از آن صندلی، مانند آنچه در آرامگاه حافظ می بینید که تنی چند از نام آوران فرهنگ و ادب و هنر ایران را در گورستانی که در کنار آرامگاه جای دارد، اما یکسره با دیوار و در، از آن جدا شده است به خاک سپرده اند.

جلال الدین کزازی در واکنش به دفن استاد محمدرضا شجریان در حریم آرامگاه فردوسی و در باغ محوطه این اثر ثبت ملی و در جهت ثبت جهانی گفت: اگر این نام آوران را در پردیز حریم آرامگاه بزرگان درگذشته به خاک بسپارند اندک اندک آنجا به گورستان دگرگون خواهد شد و این کاری است ناروا.

دفن استاد محمدرضا شجریان از چهره های نام آور موسیقی ایران در آرامگاه فردوسی بازتاب های مختلف داشت و گزارش های خبرنگاران از جزئیات و چگونگی دفن این چهره موسیقی ایران در آرامگاه فردوسی و چگونگی تغییر مکان دفن استاد شجریان با اصرار خانواده این چهره درگذشته موسیقی ایران نیز با واکنش های مختلف روبرو شد. موافقان این اقدام را برای پاسداشت زحمات استاد شجریان مناسب دانسته و حتی همچون مدیرکل سابق دفتر ثبت آثار تاریخی در وزارت میراث فرهنگی اذعان می کردند که دفن استاد شجریان بر ارزش های تاریخی مجموعه آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی افزوده و صندلی فردوسی را بالاتر برده است. در سوی دیگر مخالفان معتقدند که اصرار خانواده استاد شجریان برای دفن ایشان خارج از محل کارشناسی شده منجر به زیرپا گذاشتن نظرات کارشناسی در حفظ موازین میراث فرهنگی و رعایت ارزش های یک محوطه تاریخی است که فرایند ثبت جهانی را طی می نماید.

اخیرا نیز جمعی از کنشگران میراث فرهنگی در نامه ای به وزیر میراث فرهنگی از علی اصغر مونسان خواسته اند پاسخ دهد که با توجه به قانون معین حریم در سال 1384 به شماره 8424939/1 و ممنوعیت هرگونه پی کنی و کندو کاو در عرصه آثار و محوطه های تاریخی و با توجه به تصویب نامه سال 1377 که در آن دفن اموات در آثار تاریخی ممنوع اعلام شده است، چرا و به چه دلیل به نظر کارشناسان معترض میراث بی حرمتی شده است؟!

منبع: صدای میراث
انتشار: 7 آذر 1399 بروزرسانی: 7 آذر 1399 گردآورنده: eranews.ir شناسه مطلب: 984

به "واکنش استاد میر جلال الدین کزازی به دفن استاد شجریان در آرامگاه فردوسی: پرسیدند نظرت چیست؟ می گویم، روا نیست آرامگاه بزرگان گورستان گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش استاد میر جلال الدین کزازی به دفن استاد شجریان در آرامگاه فردوسی: پرسیدند نظرت چیست؟ می گویم، روا نیست آرامگاه بزرگان گورستان گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید