واردات دموکراسی ، تحلیل عباس عبدی از برگزاری انتخابات در افغانستان

به گزارش ارانیوز، عباس عبدی با اشاره به انتخابات در افغانستان نوشت: در ایالت های شمالی رأی عبدالله عبدالله بیشتر است و در ایالات های جنوبی رأی اشرف غنی. این نشان می دهد که انتخابات در افغانستان نه تنها فاقد اعتبار شده و مشارکت در آن به حداقل ها رسیده است، بلکه در همین حد نیز براساس ملاک های قومی و قبیله ای رأی داده شده است و راهی برای رقابت ملی وجود ندارد.

واردات دموکراسی ، تحلیل عباس عبدی از برگزاری انتخابات در افغانستان

به گزارش خبرنگاران آنلاین، عباس عبدی تحلیلگر مسائل سیاسی در یادداشتی با عنوان واردات دموکراسی در روزنامه اعتماد نوشت:

حدود چهار ماه پیش انتخابات ریاست جمهوری افغانستان برگزار گردید و حدود یک ماه پیش نیز نتایج آن اعلام شد!! و اکنون کمیسیون انتخابات افغانستان اعلام نمود که فرایند آنالیز ویژه آرای مورد مناقشه انتها یافته و نتیجه نهایی انتخاباتی که حدود چهار و نیم ماه قبل برگزار گردید قرار است در روزهای آینده اعلام گردد. این نهاد افزوده که آنالیز ویژه 137 هزار رای مورد مناقشه و 102 هزار رای خارج از زمان و ... اجرا شده است. تیم انتخاباتی ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله گفته این فرایند برای این ستاد قابل قبول نیست. 18 سال پس از سقوط طالبان و حضور گسترده نظامیان امریکایی و مخارج فراوان و کشته و مجروح شدن ده ها هزار نفر از نظامیان و شهفرایندان عادی، انتخابات افغانستان یک شکست فاحش و تمام عیار بود. انتخاباتی که با کمتر از دو میلیون نفر مشارکت نماینده انجام شد که حدود یک چهارم میزان مشارکت نمایندگان در دوره قبلی انتخابات است. حدود 1.8 میلیون مشارکت نماینده در رأی گیری برای جمعیت کشوری که بیش از 33 میلیون نفر است! حتی بخشی از همین مقدار رأی هم ظاهرا متقلبانه ریخته شده است. و اگر تعداد مراکز رأی گیری را با حداقل 20 تا 25 نفر دست اندرکاران شامل ماموران امنیتی و اجرایی و نمایندگان نامزدها برای هر حوزه رأی گیری در نظر بگیریم، شاید یک چهارم این میزان مشارکت نماینده فقط مربوط به دست اندرکاران این حوزه ها است!! و همین مقدار رأی اندک نیز سه ماه طول کشید تا نتایج آن اعلام گردد و جالب تر از همه اینکه نتایج به گونه ای مهندسی شد که با حدود 50.5 درصد به نفع رییس جمهور فعلی اعلام گردد تا مجبور به انجام دور دوم انتخابات نباشند که احتمالا همین تعداد نیز در آن مشارکت نمی کردند. نگاهی به نقشه نحوه رأی دادن ایالت های افغانستان نشان می دهد که افغانستان براساس یک خط فرضی به طور کامل به شمال و جنوب تقسیم می گردد و..

در ایالت های شمالی رأی عبدالله عبدالله بیشتر است و در ایالات های جنوبی رأی اشرف غنی. این نشان می دهد که انتخابات در افغانستان نه تنها فاقد اعتبار شده و مشارکت در آن به حداقل ها رسیده است، بلکه در همین حد نیز براساس ملاک های قومی و قبیله ای رأی داده شده است و راهی برای گردش امور و نخبگان و رقابت ملی وجود ندارد. هر چند همین حد را نیز انتخابات سالمی معرفی نکرده اند و عبدالله عبدالله معتقد است که 300 هزار رأی باطله وجود دارد که از 200 هزار رأی فاصله او با اشرف غنی بیشتر است و باید این مساله حل گردد و زیر بار نتایج اعلام شده نمی رود. احتمالا در نهایت مثل نوبت قبل خواهد شد و به نحوی با یکدیگر کنار می آیند. دموکراسی افغانی فقط با پا در میانی البته از موضع دستوری امریکایی ها به انتها می رسد و طرفین ماجرا از درگیری با یکدیگر پرهیز می نمایند. نوبت قبل جان کری پا در میانی کرد، این بار احتمالا پمپئو باید وارد میدان گردد. ولی در این پادرمیانی ها چیزی نصیب مردم و مثلا دموکراسی افغانستان نمی گردد و هر روز بیگانه تر از گذشته با انتخابات می شوند. همه اینها به یک سو، شروع گفت وگو با طالبان برای بازگشتن به قدرت را چگونه باید تحلیل کرد؟ آیا با شرایط موجود ممکن است که طالبان در فرآیند انتخاباتی وارد گردد و اکثریت قاطع را از آنِ نامزد خود کند؟ اگر محصول دموکراسی و انتخابات طالبان باشد، چگونه قابل توجیه است که برای فرار از حکومت طالبانی و رسیدن به دموکراسی، ابتدا آن حکومت را با حمله نظامی برانداخت و سپس براساس دموکراسی همان حکومت دوباره شکل گیرد و تأسیس گردد؟! و اگر اطمینان وجود دارد که با وجود دموکراسی، طالبان بر مصدر کار قرار نمی گیرد، در این صورت شرایط فعلی انتخابات افغانستان نشان دهنده چه واقعیتی است؟ حداقل 10 میلیون نفر رأی دهنده دیگر کجا رفته اند؟ آنان از کدام گروه یا شخصی حمایت می نمایند که در میدان انتخابات نبودند؟! مشکل اینجاست که تحلیل های نادرست که خود را پشت منافع کثیف پنهان کرده اند، منطقه را چنان وارد چالش کرده که امکان تحولات درون زا و پایدار را از جوامع منطقه سلب کرده است. آیا در سال 2001 که به افغانستان حمله کردند، هیچ یک از هواداران آن حمله، شرایط 20 سال بعد این کشور را چنین درمانده، فاسد و بدون مشارکت و ناامید تصویر می کرد؟

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 14 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: eranews.ir شناسه مطلب: 469

به "واردات دموکراسی ، تحلیل عباس عبدی از برگزاری انتخابات در افغانستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واردات دموکراسی ، تحلیل عباس عبدی از برگزاری انتخابات در افغانستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید