محصول همگرایی مجلس و بازار سرمایه؛ لغو افزایش مالیات فروش سهام

به گزارش ارانیوز، خبرگزاری خبرنگاران- عضو هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، لغو پیشنهاد افزایش نرخ مالیات فروش سهام و حق تقدم را محصول همگرایی نهاد قانونگذار و بازار سرمایه دانست.

محصول همگرایی مجلس و بازار سرمایه؛ لغو افزایش مالیات فروش سهام

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران از بازار سرمایه، آقای محمد حسن ابراهیمی سروعلیا گفت: اخیرا پیرو آنالیز لایحه بودجه 1400 در کمیسیون های تخصصی مجلس، بحثی بر سر افزایش نرخ مالیات فروش سهام و حق تقدم، از نیم درصد به شش دهم درصد ارزش فروش سهام و حق تقدم مطرح شده بود. همچنین پیشنهاد شد منابع حاصل از این افزایش در راستای تثبیت بازار و توسعه فرهنگ سرمایه گذاری استفاده گردد که این پیشنهاد با شرحات سازمان بورس و مساعدت نمایندگان از دستور کار خارج شد.

وی افزود: ادامه این فرایند و همگرایی بین نهاد قانون گذار و بازار سرمایه که در سال های گذشته نیز وجود داشته و در قالب های مختلفی عملیاتی شده است، می تواند زمینه ساز اجرای اهداف مهم کشور در بازار سرمایه بوده و در حوزه های مختلف دیگر نیز به عنوان الگوی تعامل نهاد قانون گذار و دستگاه های تخصصی مورد استفاده قرار گیرد.

عضو هیئت مدیره و معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه با اشاره به اهمیت بازار سرمایه در اقتصاد کشور گفت: در یکسال اخیر به دلیل حضور گسترده سرمایه گذاران و افزایش حجم معاملات در بازار سرمایه، نقش و اهمیت این بازار بیش از گذشته نمایان شده است. در این خصوص تصویب اسناد بالادستی و قوانین و مقررات مرجع و کلیدی در کشور برای ناشرین، سرمایه گذاران و نهاد های مالی اهمیت بسیار زیادی دارد.

وی افزود: قوانین و تغییرات لازم به دلیل اثرگذاری بر سیستم مالی کشور و حوزه سرمایه گذاری و تامین مالی، ضروری است در نهایت همکاری و همگرایی بین نهاد قانون گذار و ارکان بازار سرمایه مورد آنالیز قرار گیرد.

ابراهیمی سروعلیا گفت: این تعامل مناسب نه تنها در جهت منافع عموم مردم بوده بلکه در بلند مدت منجر به ثبات در قانون گذاری حوزه مالی و مالی کشور می گردد که مقوله بسیار مهمی در جهت توسعه بازار های مالی در کشور های جهان است.

وی در ادامه با تقسیم بندی نظام های مالی به دو گروه بانک محور و بازار محور افزود: در نظـام هـای بانک محور، تجهیز پس اندازهـا و تامین مالی از طریـق بانـک انجـام مـی شـود. در نظام هـای بـازار محـور، بستر اصلی بـازار سـرمایه است که بـا ارائـه و ترسیم فرصـت هـای سـرمایه گـذاری سـودآور و امن بـه پس اندازکنندگان، منابع لازم جهت فعالیت های مالی را تجمیع و تأمین نموده و به تشکیل سـرمایه در اقتصاد ملی و توسعه مالی یاری می نماید.

عضو هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: این دو رویکرد در بسیاری از کشور ها وجـود دارد، اما با توجه به ساختار و نهاد های مالی در کشور های مختلف، میزان استفاده از دو روش فوق متفاوت است.

ابراهیمی سروعلیا شرح داد: نظام تامین مالی ایران اگر چه از گذشته بسیار دور بانـک محـور بوده، اما ایجاد، استقرار و توسعه یک بازار سرمایه کارا، شفاف و با نقدشوندگی مناسب یکی از اهداف مهم قانون گذاری در کشور تبدیل شده است.

وی افزود: بازار سرمایه ایران در سیاست های کلـی اصـل 44 و قـوانین مرتبط، در سیاست های کلی برنامه های چهارم، پنجم و ششم توسعه و بسیاری دیگر از اسناد بالادستی کشور مورد توجه جـدی قـرار گرفتـه است، لذا بی راه نیست اگر بخش عمده ای از پیشرفت همه جانبه این بازار را به همراهی نهاد قانون گذار نسبت داد.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 22 بهمن 1399 بروزرسانی: 22 بهمن 1399 گردآورنده: eranews.ir شناسه مطلب: 1127

به "محصول همگرایی مجلس و بازار سرمایه؛ لغو افزایش مالیات فروش سهام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محصول همگرایی مجلس و بازار سرمایه؛ لغو افزایش مالیات فروش سهام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید