فارین پالیسی: دست بایدن برای بازخواست بن سلمان بسته است

به گزارش ارانیوز، یک مجله آمریکایی در تحلیلی به این نکته اشاره نمود که دست دولت بایدن در بازخواست ولیعهد سعودی بابت جنایات و اشتباهاتی که مرتکب شده، بسته است.

فارین پالیسی: دست بایدن برای بازخواست بن سلمان بسته است

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، فارین پالیسی در مطلبی با عنوان عربستان سعودی چگونه از مسئولیت قتل معاف می گردد به آنالیز گزینه های احتمالی دولت جدید واشنگتن در تعامل با ریاض پرداخته و این طور نتیجه گیری می نماید که هراندازه جو بایدن دموکرات مدعی سخت گیری نسبت به خودسری های محمد بن سلمان باشد؛ باز هم در نهایت بعضی محدودیت های ژئوپلیتیکی و در نهایت وابستگی های تجاری، مانع از آن می گردد که واشنگتن بخواهد او را از بابت اشتباهاتش بازخواست کند.

فارین پالیسی در این باره می نویسد: طبق ادعای بایدن که مدعی ارزیابی روابط واشنگتن-ریاض و سرانجام حمایت نظامی از جنگ یمن است؛ این تصور وجود دارد که روز های دشواری پیش روی سعودی ها است. توقف هرچند کوتاه فروش تسلیحات به عربستان نیز این برآورد را تقویت نموده است.

در حال حاضر، آمریکا به عربستان به چشم یک متحد دردسرساز نگاه می نماید که از دید جامعه بین الملل باید جوابگوی جنگ بی فایده یمن، سرکوب منتقدان داخلی، تحریم قطر به عنوان یکی از شرکای امنیتی واشنگتن و همچنین نقش آفرینی در حادثه 11 سپتامبر باشد. اما سوال این است که دولت بایدن تا چه اندازه برای جوابگو کردن عربستان جدی است یا به عبارت بهتر چه محدودیت هایی برای جوابگو کردن این کشور دارد.

از نگاه فارین پالیسی، نخستین محدودیت آمریکا حجم سرمایه گذاری در کشوری است که به رغم رفتار های غیرقابل توجیهی مانند قتل خاشقجی، همچنان عظیمترین اقتصاد خاورمیانه محسوب می گردد. نکته دیگر، محدودیت های ژئوپلیتیکی است. از نظر برنامه ریزان نظامی آمریکا، عربستان یک شریک مهم در معین سیاست ها در قبال ایران تلقی می گردد. سیاست های بالقوه دولت بایدن در خصوص ایران نیز در این مقوله جای می گیرد که این می تواند شامل بازگشت به برجام یا حتی ادعای مذاکره برای حصول یک توافق جدید باشد. در هر دو مورد، دولت بایدن نیازمند جلب حمایت ریاض است و به همین دلیل نگرانی های عربستان را لحاظ می نماید.

نکته دیگر، میزان جوابگو کردن عربستان از بابت بحران یمن است. به ادعای فارین پالیسی، در هر صورت، عربستان متحد و از طرفین اصلی صحبت با آمریکا است و دست کم بخشی از توافق آمریکا با ایران، از یمن می گذرد. سعودی ها هم می دانند که جنگ یمن فایده ای ندارد و باید آن را انتها دهند، اما آیا آن ها بدون یاری ایالات متحده می توانند این کار را انجام دهند؟ بدون شک سعودی ها دوست دارند که این کار در قالب امنیت مرزی از جمله برخورداری از سامانه های تسلیحاتی محقق گردد. با این حساب، تصمیم دولت بایدن مبنی بر ارزیابی روابط با عربستان چالش برانگیز خواهد شد.

آنچه پیرامون جوابگویی عربستان ناگفته مانده این است که اساساً تعریف جوابگویی چیست؟ آیا منتقدان سعودی می خواهند ولیعهد را سرنگون نمایند؟ واقعیت آن است که حتی اگر حقایق قتل خاشقجی فاش گردد؛ آمریکا قصد ندارد رهبر آینده عربستان را معین کند. از نگاه آنها، محمد بن سلمان پادشاه عربستان خواهد شد و پادشاه عربستان خواهد ماند. افشاگری درباره فساد های وی، بدون شک یک شورش بین المللی ایجاد نموده و برای مدتی کسب و کار ها را از عربستان دور نگه خواهد داشت. اما سرمایه گذاران دوباره راه خود را به عربستان باز خواهند کرد.

پیامد های احتمالی اصرار بر جوابگویی نیز قابل توجه است. نباید هزینه خودداری فروش سلاح به عربستان را نادیده گرفت. سعودی ها ممکن است در جهت تعامل برای بازگشت به برجام کارشکنی نمایند. حتی می توانند به رقبای آمریکا نظیر چین یا روسیه روی خوش نشان دهند. فراموش نکنیم که در حال حاضر، رقابت قدرت های عظیم جایی در چارچوب سیاست خارجی آمریکا برای خود باز نموده است.

علاوه بر این، احتمالاً سیاستمداران آمریکایی توجهی به کوچک جلوه دادن مخاطرات جوابگو کردن عربستان سعودی ندارند. اینکه منابع انرژی خلیج فارس مثل گذشته برای آمریکا مهم نیست، ممکن است به تیم بایدن این حس را بدهد که از قدرت مانور بیشتری برخوردار است. اما در نهایت، این طور به نظر می رسد که در داخل حلقه قدرت واشنگتن، تعداد اندکی هستند که به این سوال فکر نموده باشند که اعمال فشار برای جوابگو کردن عربستان چه مفهومی دارد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 14 اسفند 1399 بروزرسانی: 14 اسفند 1399 گردآورنده: eranews.ir شناسه مطلب: 1172

به "فارین پالیسی: دست بایدن برای بازخواست بن سلمان بسته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فارین پالیسی: دست بایدن برای بازخواست بن سلمان بسته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید