سفیر روسیه در بیروت: منطقه نیازمند گفت وگوی ایرانی - سعودی است

به گزارش ارانیوز، سفیر روسیه در لبنان با انتقاد از سیاست های آمریکا در منطقه گفت که شرایط کنونی منطقه نیازمند گفت وگوی ایرانی- سعودی بدون پیش زمینه است.

سفیر روسیه در بیروت: منطقه نیازمند گفت وگوی ایرانی - سعودی است

به گزارش ایسنا، الکساندر زاسپکین، سفیر روسیه در بیروت در تبادل نظر با روزنامه الاخبار با اشاره به اوضاع سخت منطقه و انتقاد از سیاست های آمریکا گفت: چشم انداز آمریکا کاملا متضاد با چشم انداز روسیه است که بر اساس احترام به حاکمیت کشور ها و احترام به قوانین بین المللی است.

وی گفت: آمریکا به دنبال ایجاد هرج مرج در لبنان به منظور هدف قرار دادن حزب الله و پس از آن هدف قرار دادن دشمنان خود در منطقه است.

زاسپکین در ادامه به تنش های خلیج فارس پرداخت و گفت: بعید می دانم که در آنجا جنگی رخ دهد، زیرا هزینه آن برای همه طرف ها سنگین خواهد بود. موضع کشور های حاشیه خلیج (فارس) مبنی بر اینکه ایران شر مطلق است برای ایجاد تبادل نظر و همکاری مشترک به جای تبادل اتهامات و درگیری ها مفید نیست.

وی گفت: شرایط کنونی نیازمند یک گفت وگوی ایرانی-سعودی بدون پیش زمینه است، زیرا تنها آمریکایی ها برای سیطره بر اموال منطقه از این درگیری ها بهره می برند.

سفیر مسکو در بیروت در بخش دیگر گفت وگوی خود با این روزنامه لبنانی گفت: روابط روسیه با سوریه و ایران نشان داد که چگونه مسکو از هم پیمانان خود حمایت می نماید، برخلاف آمریکایی ها که به خاطر منافع خود پشت هم پیمانانشان را خالی می نمایند.

وی همچنین گفت که مسکو علاوه بر دوستی و هم پیمانی اش با دمشق و تهران توانست با ترکیه و کشور های حاشیه خلیج فارس نیز روابط و همکاری های مشترک ایجاد کند.

به گزارش ایسنا، اظهارات اخیر مقامات دو کشور ایران و عربستان نشان می دهد که هر دو طرف مایل به مذاکره و حل اختلافات و تنش های سیاسی در منطقه هستند.

عادل عبدالمهدی اخیرا به ریاض سفر نموده و با مقامات عالی رتبه این کشور از جمله ملک سلمان و محمد بن سلمان دیدار و تبادل نظر کرد. وی پس از این دیدار بیان کرد که ایران و عربستان مایل به مذاکره هستند.

همچنین محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان اخیرا در واکنش به درخواست محمدبن سلمان ولیعهد سعودی از عراق و پاکستان برای میانجی گری با ایران، گفت: وزارت امور خارجه همیشه آماده همکاری با همسایگان خود برای امنیت منطقه است، این موضع را به طور رسمی نیز بیان کردیم. آقای رئیس جمهور به همین دلیل طرح ائتلاف امید و صلح هرمز را در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد بیان کرد.

وزیر امور خارجه، تاکید نمود: در شرایط و وضعیتی که سعودی ها علاقمند به مذاکره با ایران شدند اگر مسائل منطقه را پای میز مذاکره و نه با کُشتن مردم دنبال نمایند، جمهوری اسلامی را هم قطعا همراه با خود خواهند داشت.

از سوی دیگر علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی کشورمان اخیرا در تبادل نظر با شبکه الجزیره گفت که در های ایران به روی سعودی ها باز است و از حل اختلافات به وسیله تبادل نظر استقبال می کنیم. از اخباری که شنیدیم مبنی بر اینکه محمد بن سلمان خواستار حل اختلافات با تهران به وسیله تبادل نظر است، استقبال می کنیم.

لاریجانی گفت: با برگزاری هرگونه گفت وگوی ایرانی - سعودی بسیاری از مسائل امنیتی و سیاسی منطقه حل می گردد. ما خواستار ایجاد یک نظام امنیتی در خلیج فارس با مشارکت تمام کشور های حاشیه خلیج فارس هستیم. به انصارالله یمن توصیه می کنیم که هرگونه آتش بس را بپذیرند و به سعودی ها می گوییم که این مساله به سود شما خواهد بود.

محمد بن سلمان نیز اخیرا در تبادل نظر با شبکه آمریکایی سی بی اس گفته بود: هرگونه جنگی بین ایران و عربستان منجر به نابودی اقتصاد جهانی می گردد. دونالد ترامپ باید با حسن روحانی مذاکره و چارچوب معامله جدیدی را تدوین کند این همان چیزی است که ترامپ می خواهد و همه ما برای آن کوشش می کنیم، اما ایرانی ها نمی خواهند پای میز مذاکره بنشینند.

وی در رابطه با مساله یمن گفت: راه چاره سیاسی فراهم خواهد شد، ما خواستار مذاکره برای خاتمه جنگ یمن هستیم و هر روز این کار را انجام می دهیم، کوشش می کنیم این مناقشه را در میدان اجرایی کنیم، اعلام انصارالله درباره آتش بس گامی مثبت است که مذاکرات سیاسی را کارآمدتر و جدی تر به سمت جلو می برد.

منبع: عصر ایران
انتشار: 17 مهر 1398 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: eranews.ir شناسه مطلب: 11

به "سفیر روسیه در بیروت: منطقه نیازمند گفت وگوی ایرانی - سعودی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفیر روسیه در بیروت: منطقه نیازمند گفت وگوی ایرانی - سعودی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید