دولت های نفتی فقیر در معرض خطر ورشکستگی

به گزارش ارانیوز، بعضی از فقیرترین کشورهای تولیدکننده نفت در دنیا به دلیل سقوط قیمت نفت، در بازپرداخت میلیاردها دلار وامهایی که از شرکتهای بازرگانی کالا تحت توافق نفت در برابر پول دریافت نموده اند، تاخیر پیدا نموده اند که ممکن است آنها را در معرض ورشکستگی قرار دهد.

دولت های نفتی فقیر در معرض خطر ورشکستگی

به گزارش خبرنگاران، در توافقهای پیش پرداخت، شرکتهای بازرگانی از قبل به یک کشور پول می دهند و در قبال وام خود، نفت دریافت می نمایند. این شیوه به عنوان راهی برای تامین منابع در میان بعضی از کشورهای آفریقا و خاورمیانه مرسوم بوده است. اما این شیوه جنجال برانگیز بوده و در بعضی از موارد منبع بدهی غیرشفافی ایجاد نموده که بازپرداخت آنها در زمان سقوط قیمتهای نفت برای دولتها سخت می گردد.

طبق اسنادی که توسط بلومبرگ مشاهده شده، دولت منطقه ای کردستان عراق اکنون برای بازپرداخت 500 میلیون دلار وام شرکت گلنکور با مشکل روبرو شده است. شرکتهای گلنکور و ترافیگورا همچنین سرگرم مذاکره برای تغییر شرایط قرارداد وامهای نفت در برابر پول به ارزش 1.5 میلیارد دلار با جمهوری کنگو هستند. و چاد که یکی از فقیرترین کشورهای دنیا است، از بندی در قرارداد نفت در برابر پول به ارزش بیش از یک میلیارد دلار برای کاهش پرداخت استفاده می نماید.

سازمان غیردولتی گلوبال ویتنس این وامها را شرط بندی روی آینده قیمت نفت خوانده و به کشورها هشدار داده است که ممکن است دولتها و نسلهای آینده آنها مجبور شوند بهره این وامها را بپردازند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، از آنجا که این وامها با محموله های نفت پرداخت می شوند هنگامی که قیمتهای بازار سقوط می نماید، دولتها ناچارند بشکه های بیشتری را برای پرداخت بدهی خود تحویل دهند. در بدترین شرایط مانند سال 2016 برای چاد، ممکن است یک کشور مجبور گردد کل فراوری نفت خود را به بازپرداخت وام اختصاص دهد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 3 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: eranews.ir شناسه مطلب: 727

به "دولت های نفتی فقیر در معرض خطر ورشکستگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دولت های نفتی فقیر در معرض خطر ورشکستگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید