خبرنگاران تفاله نیشکر به مواداولیه شرکت صنایع چوب وکاغذ مازندران تبدیل شد

به گزارش ارانیوز، ساری - خبرنگاران - مدیرعامل شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران از موفقیت این شرکت در جایگزینی تفاله نیشکر یا باگاس به عنوان مواد اولیه خبر داد و گفت که بر اساس برنامه ریزی های اجرا شده تا 50 درصد مصرف چوب در شرکت با جایگزینی این ماده اولیه کاهش می یابد.

خبرنگاران تفاله نیشکر به مواداولیه شرکت صنایع چوب وکاغذ مازندران تبدیل شد

به گزارش خبرنگار خبرنگاران ، مصطفی سعیدی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران گفت که طرح استفاده از باگاس به جای چوب در مرحله آزمایشی واقع شده است و تا به امروز 2 هزار تن تفاله نیشکر برای استفاده به این شرکت حمل شده است.

وی افزود : بخشی از مواد اولیه ورودی در راستا آزمایش تولید کاغذ قرار گرفته است و بررسی ها و مشاهدات اولیه نشان می دهد حداکثر تا 6 ماه آینده این طرح به صورت رسمی به بهره برداری خواهد رسید.

سعیدی گفت : از آن جایی که تجهیزات و ماشین آلات شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران با مواد اولیه چوب طراحی و ساخته شده است ، نوسازی آنها در دستور کار قرار گرفته است.

مدیر عامل شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران که پنج ماه پیش این سمت را در اختیار گرفت ، بزرگ ترین مشکل این شرکت را تامین چوب به عنوان مواد اولیه برشمرد و افزود : در حالی با این مشکل روبرو هستیم که به هیچ عنوان در فروش محصولات شرکت مسئله ای نداریم .

شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران یکی از 13 شرکت بهره بردار از چوب جنگل های مازندران بود که حدود 150 هزار هکتار از جنگل های استان را برای بهره برداری از چوب و حفاظت همزمان در اختیار داشت . بهره بردای این شرکت از جنگل بر اساس قانون تنفس جنگل از آذر ماه سال 96 خاتمه یافت و به همین دلیل هم تولید آن از 183 هزار تن در سال به کمتر از 50 تن در سال گذشته رسید.

طرح ممنوعیت برداشت چوب از جنگل مبتنی بر برنامه ششم و مصوب مجلس شورای اسلامی است که بر اساس آن دولت موظف شد از زمان اجرای این طرح که اواخر سال 95 بود هیچ قرارداد خاتمه یافته در طرح های جنگلداری را تمدید نکند و شرایط سایر قراردادهای مدت دار را هم در طول سه سال اول برنامه ششم مشخص نمایدد.

شرکت صنایع چوب و کاغد مازندران یک شرکت سهامی خاص است . سهامداران این شرکت شامل بانک ملی با 58 درصد ، صندوق بازنشستگی کشوری با 24 درصد و شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (تاپیکو) 18 است.

تداوم توسعه در شرایط تحریمی

مدیرعامل شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران همچنین از برنامه این شرکت برای تکمیل طرح تولید کود از پسماندهای چوب خبر داد و افزود که این طرح هم میزان بهره وری و سودآوری شرکت را افزایش خواهد داد.

وی گفت که عرضه سهام شرکت در فرابورس و بورس هم از دیگر گام های توسعه ای برای حل مسائل نقدینگی شرکت است.

مدیرعامل شرکت صنایع پوب و کاغذ مازندران از دریافت مجوز فروش سهام شرکت در بورس و فرابورس در آینده نزدیک و کمتر از یک ماه آینده خبر داد و افزود : این که شرایط اقتصادی شرکت به صورت شفاف در بورس مطرح شود، از خدمات و حمایت دولت تدبیر و امید است.

سعیدی همچنین از طراحی و الگوسازی سه مدل تولید و فروش انواع کاغذ در شرکت خبر داد و این مدل ها پیش فروش تولید یک ساله تمام محصولات ، کارمزدی کردن تولیدات و یا مشارکت در امر تولید معرفی کرد.

وی هدف از این طراحی این مدل ها را حل مسائل نقدینگی و رفع مشکل تامین مواد اولیه برشمرد.

کاهش تولید شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران طی سال های پس از قطع برداشت از چوب جنگلی سبب انباشت هزینه جاری و بدهی به شرکت های خدماتی به مبلغ افزون بر 2 هزار میلیارد ریال شده و این واحد بزرگ صنعتی تولیدی کاغذ را به آستانه ورشکستگی کشانده بود . این مشکل در نهایت سال گذشته با تزریق چهارهزار و 800 میلیارد ریالی سرمایه جدید از سوی دولت حل شد و شرکت از ورشکستگی و تجدید در ارزیابی سرمایه نجات یافت .

انتقاد از گذشته

مدیرعامل جدید شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران همچنین از اشتغال و وابستگی اقتصادی 15 هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم به این شرکت خبر داد و گفت : متاسفانه بی تدبیری و یا بی توجهی به این شرکت در بین مسئولان استانی و ملی در گذشته سبب شد تا طرح های توسعه ای آن در زمان رونق اقتصادی کشور عملیاتی نشود.

وی روشن بودن و فعالیت صنایع چوب و کاغذ در مازندران را بزرگترین امید اجتماعی درشمال کشور توصیف کرد و افزود : اگرچه در چهارمین سال اجرای طرح تنفس جنگل ، برداشت چوب شکسته و افتاده مورد تاکید شرکت است و حتی مصوبه ستاد تسهیل استانداری مازندران نیز دارد ، ولی این مصوبه عملیاتی نشده است.

سعیدی با تاکید بر این که شرکت در راستای حمایت از طرح تنفس جنگل حرکت می کند ، مدعی شد : بر اساس اظهارات کارشناسی مسائل آفت زدگی چوب های شکسته و افتاده به مراتب بیشتر از عدم برداشت این نوع چوب ها در جنکل های شمال است.

وی با اعلام این که شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران از طرح زراعت چوب که با دبیری استانداری مازندران در حال اجرا است ، حمایت می کند ، گفت: واردات چوب از کشورهای همسایه به ویژه روسیه نیز در دستور کار است.

سعیدی از واردات بی رویه کاغذ های خارجی و معافیت اقتصادیات بر ارزش اضافه کرده کاغذ انتقاد کرد و بیان داشت: در حالی که برای واردات تجهیزات و مواد اولیه و حتی چوب باید اقتصادیات ارزش اضافه کرده را پرداخت کنیم که این امر هزینه تولید را بالا می برد.

وی همچنین از صدور مجوز جدید برای واحد های جدید در حوزه صنعت چوب و کاغذ از جمله نئوپان سازی گلایه کرد و گفت : شرکت چوب و کاغذ مازندران در این شرایط با کمک دولت زنده است و نفس می کشد و امیدواریم همه مسوولان استانی و ملی در راستای اجرای گام به گام طرح های توسعه ای همکاری همه جانبه داشته باشند.

او افزود : شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران توانایی تولید کاغذ فلوتینگ (کاغذ مقوای کنگره ای) را دارد که حتی به صورت انحصاری صاحب یک نوع از برندهای این نوع کاغذ در آسیا است که روقن آن می تواندن مانع خروج ارز برای واردات این نوع کاغذ شود.

منبع: ایرنا
انتشار: 1 آبان 1399 بروزرسانی: 1 آبان 1399 گردآورنده: eranews.ir شناسه مطلب: 908

به "خبرنگاران تفاله نیشکر به مواداولیه شرکت صنایع چوب وکاغذ مازندران تبدیل شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران تفاله نیشکر به مواداولیه شرکت صنایع چوب وکاغذ مازندران تبدیل شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید