خبرنگاران افتتاح 39 طرح در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور

به گزارش ارانیوز، تهران- خبرنگاران- 39 طرح با سرمایه گذاری 5 هزار و 800 میلیارد تومانی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور روز پنجشنبه (فردا) باحضور رئیس جمهور بصورت ویدئو کنفرانس به بهره برداری می رسد.

خبرنگاران افتتاح 39 طرح در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار اقتصادی خبرنگاران؛ در نخستین پنجشنبه سال 1400 نوبت به مناطق آزاد و ویژه اقتصادی رسید تا پروژه ها و طرح های بزرگ اقتصادی در این مناطق به بهره برداری برسد و گام دیگری در تحقق توسعه اقتصادی کشور برداشته شود.

به همین دلیل شهریورماه سال گذشته و در ایستگاه اولِ مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، با بهره برداری از 58 پروژه به ارزش سرمایه گذاری 4 هزار و 800 میلیارد تومان و 438 میلیون یورو، برای 4 هزارو 412 نفر اشتغال پایدار ایجاد شد.

دی ماه سال 99 نیز در دومین ایستگاهِ افتتاح طرح های این مناطق، با بهره برداری از 60 پروژه بزرگ و سرمایه گذاری 9 هزار و 600 میلیارد تومانی، برای بیش از3 هزارو 200 نفر اشتغالزایی شد.

ارزش سرمایه گذاری این طرح ها در بخش های تولیدی، صنعتی، تجاری و زیرساختی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزون بر سه هزار 100 میلیارد تومان، 260 میلیون دلار و 13 میلیون یورو (در مجموع 9 هزار و 200 میلیارد تومان) است و برای سه هزار و 223 نفر ایجاد اشتغال می کند.

پنجم فروردین ماه در ایستگاه سوم افتتاح طرح های بزرگ ملی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، در مجموع 39 طرح با سرمایه گذاری 5 هزار و 800 میلیارد تومان و اشتغالزایی برای حدود 5042 نفر به بهره برداری می رسد.

این طرح ها در شمال غربی کشور و در منطقه آزاد ارس، در جنوب کشور و در منطقه آزاد کیش و قشم و در مرکز کشور و در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان به بهره برداری می رسند و زمینه مناسبی را برای توسعه صنعتی و معیشتی این مناطق بوجود خواهند آورد.

به گزارش خبرنگاران؛ مناطق آزاد محدوده های جغرافیایی هستند که با هدف حمایت از صنعت داخلی و تسهیل واردات، صادرات و ترانزیت کالا که بیشتر در نزدیکی مرزها و مبادی گمرکی ایجاد شده و قوانین محدودتر و تشریفات گمرکی ساده تری نسبت به سرزمین اصلی دارند و به سبب تسهیلات، امکانات، معافیت ها و امتیازهای درنظر گرفته شده برای این مناطق، می توانند بستر مناسبی برای تولیدکنندگان کالاهای صادراتی، بازرگانان و فعالان صنعت ترانزیت ایجاد کنند.

طبق آمارها، از سال 1392 تا 1398 سرمایه داخلی جذب شده در مجموع مناطق آزاد و ویژه کشور 85 هزار میلیارد تومان به علاوه 25 میلیارد دلار بوده است. ضمن اینکه نزدیک به 5.5 میلیارد دلار در این سال ها سرمایه خارجی در مناطق آزاد و ویژه جذب شده است.

البته اشتغال ایجاد شده در این مناطق، طی هفت سال گذشته 180 هزار نفر بوده و اکنون 512 هزار نفر به طور مستقیم در بخش های غیردولتی مستقر در مناطق مشغول به کارند.

تمرکز اصلی در توسعه این مناطق، بر تشویق صادرات کالاهای صنعتی و تبدیلی، جذب سرمایه و فناوری های خارجی و تقویت کانال های ترانزیتی متمرکز است. کیش، قشم، چابهار، ارس، انزلی، اروند، ماکو و شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)، در حال حاضر هشت منطقه آزاد تجاری- صنعتی ایران را تشکیل می دهند.

منبع: ایرنا
انتشار: 1 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 1 اردیبهشت 1400 گردآورنده: eranews.ir شناسه مطلب: 1271

به "خبرنگاران افتتاح 39 طرح در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران افتتاح 39 طرح در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید